پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
کارشناس مسائل منطقه گفت: رئیس‌جمهوری مستعفی یمن توان مقابله با شورای انتقالی را ندارد و به همین جهت درصدد قرار دادن عربستان مقابل امارات است.

شعار سال: «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح آخرین وضعیت میدانی و سیاسی عدن و دلایل اختلاف میان دولت منصور هادی و امارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در وضعیت کنونی اوضاع در جنوب یمن به ویژه در عدن بسیار بحرانی‌تر از گذشته است. این روند برآمده از معادلات میدانی است که بدون تردید در منازعات سیاسی فعلی تاثیر گذاشته است. تا جایی که بسیاری از ناظران بین المللی معتقدند که احتمال تجزیه در جنوب یمن روز به روز افزایش پیدا می‌کند. شورای انتقالی عدن که از سوی امارات متحده عربی هدایت و حمایت می‌شود، به دنبال آن است که منطقه مذکور را به دست بگیرد؛ تا جایی که داده‌های نظامی و میدانی به صورت واضح نشان می‌دهد که تاسیسات در عدن به دست شورای انتقالی افتاده است. همین روند و پیشروی‌هایی که صورت گرفته موجب شده تا عربستان سعودی، دادِ انتقاد سر دهد.

وی ادامه داد: انتقاد و اعتراض ریاض از وضعیت فعلی به هیچ وجه علنی نیست بلکه در پشت پرده دعوای عربی میان سعودی‌ها و امارات به وجود آمده که دو طرف سعی رده‌اند تا به امروز از علنی کردن آن خودداری کنند. واقعیت این است که عربستان به دنبال «مات» کردن امارات در پرونده عدن است تا در نهایت بتواند به دنیا بگوید که نقش برادر بزرگ‌تر را حتی در عرصه میدانی به خوبی بازی کرده است. در این میان مناطق شمالی عدن در دست دولت مستعفی عبدربه منصورهادی قرار دارد و مناطق جنوبی آن که به باب‌المندب منتهی می‌شود در دستان شورای انتقالی (مورد حمایت امارات) قرار دارد. نکته اینجاست که ابوظبی چشمان خود را به باب‌المندب دوخته است و این همان موضوعی است که سعودی‌ها را ناراحت و عصبانی می‌کند؛ چراکه باب‌المندب از تمام جهات به عنوان یک نقطه استراتژیک مورد نظر است و منافع سیاسی، نظامی و اقتصادی زیادی در آنجا نهفته شده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تشدید اختلاف میان عربستان و امارات بر سر مسائل جنوب یمن گفت: تعمیق زد و خورد سیاسی میان ریاض و ابوظبی در مورد عدن باعث شده تا فضایی برای تنفس انصارالله به وجود بیاید. اخبار و گزارش منابع میدانی حاکی از آن است که انصارالله همچنان حملات خود علیه مواضع عربستان را با قدرت پیگیری و عملیاتی می‌کند. از سوی دیگر انصارالله این روند را به دقت رصد می‌کند و اخیراً نه تنها در مورد بازی امارات در جنوب یمن هشدار داده، بلکه اعلام کرده که سناریوی امارات برای عدن باید تنها خروج از این منطقه باشد و این موضوع را می‌توان به عنوان یک هشدار قلمداد کرد. در این میان باید متوجه بود که اگر اوضاع وخیم‌تر شود و منصورهادی احساس کند که در حال حذف تمام وکمال از صحنه یمن است، احتمال دارد که وی برای خروج باقی مانده‌های دولتش دست به دامان انصارالله شود.

هانی‌زاده افزود: واقعیت محض این است که ضعف منصور هادی و اطرافیان آن به صورت کامل مشهود و مجسم است و دولت او به صورت کاملاً از درون و برون متلاشی شده است. بسیاری از اعضای کابینه او به هیچ وجه نمی‌خواهند به عدن برگردند و از سوی دیگر منصور هادی معتقد است که نباید در حالت فعلی از موضع ضعف وارد مذاکره شد؛‌ چراکه در این وضعیت باید امتیازهایی را به طرف مذاکره بدهد و این به معنای پذیرش شکست است. از جهتی دیگر او شورای انتقالی عدن را بازیچه می‌داند و هیچ مشروعیتی برای آن قائل نیست و خواهان مذاکره مستقیم با امارتی‌ها شده است. به همین دلیل است که منصور هادی قصد دارد عربستان سعودی را در ماجرای عدن دخیل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سعودی‌ها فعلا در حال سبک و سنگین کردن اوضاع هستند. آنها فعلاً نمی‌خواهند به صورت مستقیم وارد درگیری با امارات شوند و به همین جهت به دنبال طرح انواع و اقسام مذاکره‌ها با اشکال گوناگون هستند. این قطب‌بندی در شرایط کنونی کاملاض مشخص است؛ چراکه امارات از شورای انتقالی و عربستان از منصورهادی حمایت می‌کند. آنچه که فعلاً به عنوان آخرین گمانه‌زنی مطرح خواهد بود این است که اگر هر دو طرف و نیروهای تحت حمایتشان با فرسایش مضاعف روبه‌رو شوند، بدون تردید درگیری ریاض و ابوظبی حتی در محور سیاسی بیش از حد موجود عمیق خواهد شد و آن زمان است که معادلات کاملاً به سمت و سوی دیگر جهت دهی می‌شود. امید است که انصارالله بتواند برای حفظ یمن یکپارچه و جلوگیری از تجزیه این کشور، طرحی را ارائه دهد وگرنه احتمال تجزیه یمن افزایش پیدا می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران ، تاریخ انتشار 15 شهریور 98، کد خبر: 807193، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
0
0
واقعیت محض این است که ضعف منصور هادی و اطرافیان آن به صورت کامل مشهود و مجسم است و دولت او به صورت کاملاً از درون و برون متلاشی شده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
«پادشاهی عربستان بر موضع قاطع خود مبنی بر اینکه هیچ جایگزینی برای دولت مشروع یمن وجود ندارد تأکید کرده و تلاش برای ایجاد واقعیت‌های جدید در یمن از طریق توسل به زور یا تهدید به توسل به زور را نمی‌پذیرد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین