پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۱۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
با وجود کمبود معلم در ساختار آموزشی کشور که بارها مورد تأکید دولت و وزرای پیشین آموزش و پرورش قرار گرفته است، معلمان خرید خدمتی معتقدند که می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای استخدام‌های جدید استفاده شود اما آموزش و پرورش می‌گوید تعهدی به آ‌ن‌ها ندارد. به نظر می‌رسد تنها راه پایان سردرگمی معلمان خرید خدمت، توافقی دوجانبه میان مجلس و وزارت آموزش و پرورش باشد تا در صورتی که ساختار آموزشی کشور نیازمند جذب معلمان جدید است استفاده از این ظرفیت مورد تأکید قرار گیرد، اقدامی که می‌تواند با تلاش وزیر جدید آموزش و پرورش انجام شود.

شعار سال: شاید اگر آموزش و پرورش بارها و بارها از کمبود معلم در نقاط مختلف کشور دم نمی‌زد اعتراض معلمان خرید خدمت و حق‌التدریسی که از شرایطشان به‌شدت ناراضی هستند کمی غیرمنطقی می‌آمد اما کمبود معلم معضلی است که در تمامی دولت‌هاو رفت‌وآمدهای وزرای آموزش و پرورش یک معضل مشترک بوده و همه وزرا در همه دوره‌ها از آن سخن به میان آورده‌اند.

شروع طرح معلمان «خرید خدمت» در دولت یازدهم وقتی کلید خورد که بحث کمبود معلم به‌شدت بالا گرفت و آموزش و پرورش تلاش کرد که با به‌کارگیری معلمان خرید خدمت این مشکل را برطرف کند.

در ابتدای شروع طرح، مدارس دولتی با تمامی امکانات و فضا به بخش خصوصی واگذار شدند تا وظیفه تأمین معلم را خود مدارس دنبال کنند اما این روش از همان زمان شروع با مخالفت‌های مختلفی خصوصاً از سوی مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد و به همین دلیل این طرح از شهرهای بزرگ جمع‌آوری شد و به مناطق محروم اختصاص پیدا کرد؛ به این طریق که معلمان خرید خدمت در نقاط محروم کشور به فعالیت پرداخته و وظیفه تعلیم و تربیت را برعهده‌گرفته و در ازای کار خود از بخش خصوصی حقوق دریافت کنند.

این طرح که از سال ۹۳ آغاز شده بود با استقبال تعداد زیادی از افرادی که به شغل معلمی علاقه داشتند روبه‌رو گردید، اما با این‌وجود نگاه آموزش و پرورش به آن‌ها زیاد مثبت نبود و آن‌ها خودشان می‌گویند آموزش و پرورش نه حقوق درستی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد و نه بیمه آن‌ها را کامل پرداخت می‌کند زیرا معتقد است که آن‌ها زیر نظر بخش خصوصی کار می‌کنند و وظیفه‌ای در قبال آن‌ها ندارند.

اما در ماه‌های گذشته این معلمان نیز ساکت ننشسته‌اند و بارها با تجمع در برابر مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین سازمان آموزش و پرورش خواستار تغییر وضعیتشان شده‌اند؛ آنان معتقدند با همه مشکلات کنار آمده‌اند و هرچند ماه یک‌بار حقوق اندکی دریافت کرده‌اند و حالا که بحث جذب معلم برای آموزش و پرورش مطرح است انصاف نیست که از گردونه جذب نیرو حذف شوند.

معلمان خرید خرمت: ما دیده نمی‌شویم!

یکی از معلمان معترض به شرایط خرید خدمت که در تجمع چند روز پیش در مقابل مجلس شورای اسلامی شرکت کرده بود گفت: تجمع‌هایی که تاکنون برگزار شده‌اند مشکل آن‌ها را برطرف نکرده است.

این معلم با تأکید بر این‌که یک سال است حقوق دریافت نکرده و بیمه‌شان هم به‌صورت ناقص پرداخت‌شده است، اضافه کرد: همه ما معلمان خرید خدمت هستیم که ۵ سال سابقه کارداریم اما بااین‌وجود هنوز تکلیف ما مشخص نیست و اگر تغییر وضعیت نشویم، همه ما بیکار خواهیم شد. این در حالی است که ما ۵ سال از عمرمان را گذاشته‌ایم و دیگر جایی برای کار کردن پیدا نمی‌کنیم.

این معلم اضافه کرد: از سال ۹۳ آموزش و پرورش طرح به‌کارگیری معلمان خرید خدمت را اجرایی کرده است اما امسال اعلام کرده که دیگر نیرو نخواهد گرفت و این وضعیت ما را بیکار خواهد کرد.

وی که از سوی سایر معلمان صحبت می‌کرد، ادامه داد: خود آموزش و پرورش هنوز هم برای ما کلاس‌های ضمن خدمت برگزار می‌کند اما بااین‌حال نمی‌خواهد از ما به‌عنوان نیروی قراردادی استفاده کند و این برای ما که ۵ سال با تمام شرایط دشوارکارکرده‌ایم، بسیار سخت است.

این معلم اضافه کرد: آموزش و پرورش اعلام کرده که بیش از ۱۲ هزار نیرو برای سال جدید استخدام می‌کند. این در حالی است که هیچ امتیازی برای ما قائل نشده‌اند و متأسفانه خرید خدمات آموزشی برای ما سابقه به‌حساب نمی‌آید و به همین دلیل در تجمع‌هایی که برگزار می‌کنیم از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که طرحی برای تعیین تکلیف ما تصویب کنند.

۶ ماه بدون حقوق کار کردیم

یکی دیگر از معلمانی که در این تجمع حضور داشت به خبرگزاری آنا گفت: از بچگی عاشق شغل معلمی بودم و تصمیم گرفتم به‌عنوان معلم خرید خدمات مشغول به کار شوم و دریکی از روستاهای رابر کرمان مشغول به کار شدم.

وی که خودش را فاطمه اسحاقی معرفی کرد ادامه داد:‌ ۶ ماه حقوق دریافت نکردم و اصولاً هرچند ماه یک‌بار مبلغی را برای ما واریز می‌کنند و هیچ بهایی برای کار ما و زحمتی که می‌کشیم قائل نیستند این در حالی‌است که ما در مناطق محروم کار می‌کنیم و این شرایط کار را سخت‌تر می‌کند.

وی اضافه کرد: بیمه ما به‌صورت کامل پرداخت نمی‌شود و برای معلمان خرید خدمت هرماه ۲۵ روز بیمه لحاظ می‌شود هرچند این شرایط برای برخی دیگر از معلمان متفاوت است و در برخی از جاها نیز ۲۰ روزه این بیمه برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و این در حالی است که بیمه ما در ایام نوروز و تعطیلات تابستان نیز لحاظ نمی‌شود.

این معلم معترض گفت: قراردادها اوایل سال از سوی اداره کل به مدارس ارسال می‌شود تا معلمان آن را امضا کنند اما به گفته این معلمان این قراردادها به نحوی امضا می‌شود که نمی‌توان به آن اعتراضی کرد.

اسحاقی یک نکته را موجب نگرانی معلمان دانستو ادامه داد: آموزش و پرورش نیرو کم دارد و مدام این موضوع را گوشزد می‌کند از سوی دیگر امسال قرار است ۱۲ هزار نیرو به بدنه آموزش و پرورش اضافه شود بااین‌وجود هیچ امتیازی برای ما قائل نیستند و قرار است امسال طرح معلم خرید خدمت از دستور کار آموزش و پرورش خارج شود و با این اتفاق باید بگوییم که ما عملاً بیکار می‌شویم.

وی معتقد است این کار را برای دلش انجام می‌دهد وگرنه هیچ منافع مالی برای آن‌ها نداشته است.

این معلم خرید خدمتی در ادامه تصریح کرد: وضعیت ما مانند کودکان سرراهی است که آموزش و پرورش ما را قبول نمی‌کند این در حالی است که همه معلمان خرید خدمت تحصیل‌کرده هستند و پابه‌پای معلمان رسمی مشغول به کارند.

وی ادامه داد: شرایط ما حتی برای فرزندآوری نیز با همه افراد شاغل متفاوت است درحالی‌که وزارت کار ۶ ماه مرخصی برای همه زنان پس از زایمان قائل است ما تنها دو هفته می‌توانیم استراحت داشته باشیم و مرخصی استعلاجی نیز نداریم.

اسحاقی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد:‌ ما تنها می‌خواهیم شرایطمان مشخص شود زیرا آموزش و پرورش در حال جذب نیروهایی است که هیچ سابقه‌ای ندارند و این ما را به‌شدت ناراحت کرده است.

معلمان خرید خدمت شرایط خوبی ندارند

در این میان نمایندگان مجلس هم ضمن حمایت از معلمان خرید خدمت معتقدند که می‌توان از این ظرفیت در راستای ساماندهی وظعیت نابسامان کمبود معلم در کشور استفاده کرد.

سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامیاعلام کرده بود که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، مدارس حمایتی ممنوع شده است و دولت برای جبران کمبود معلم از طریق خرید خدمت، معلمان را به کار می‌گیرد. این وضعیت شرایط بدی را برای معلمان رقم‌زده است و وزارت آموزش و پرورش باید برای جذب معلم، این افراد را در اولویت قرار دهد.

اما محمد قمینماینده مردم پاکدشت در مجلس از منظر دیگری به این وضعیت نگاه می‌کند و در خصوص وضعیت معلمان حق‌التدریسی و خرید خدمتی می‌گوید: معلمان خرید خدمتی جزو نیروهای آزاد به‌حساب می‌آیند و آموزش و پرورش تعهدی نسبت به آن‌ها ندارد.

وی معتقد است، باوجود آن‌که مؤسسات خصوصی شرایط استخدام این معلمان را فراهم می‌کنند اما باید نظارت‌هایی برای اجرای حقوقشان به‌صورت مستمر وجود داشته باشد تا این قشر زحمتکش با رضایت به ادامه فعالیت بپردازند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که بیش از ۴۰ هزار معلم خرید خدمت در حال فعالیت هستند، اضافه می‌کند:‌ بیشتر مشکل این معلمان نداشتن حقوق منظم است زیرا حقوق آن‌ها به‌صورت منظم پرداخت نمی‌شود از سوی دیگر ایرادی که آن‌ها به شرایط استخدامی‌شان در خصوص جذب نیرو در آموزش و پرورش وارد می‌کنند نیز قابل‌طرح است زیرا امسال آموزش و پرورش تعهد جذب نیرو دارد و می‌تواند با توجه به سابقه آن‌ها از این گروه از افراد نیز استفاده کند.

آموزش و پرورش تعهدی به نیروهای خرید خدمت ندارد

برای پیگیری وضعیت استخدامی معلمان خرید خدمتی به سراغ معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش رفتیم و این موضوع را از اللهیار ترکمن پرسیدیم.

وی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: بر اساس ماده ۴۱ قانون الحاق ۲ و ماده ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه،آموزش و پرورش مجاز است که کمبود نیروی خود را در مناطق محروم از نیروهای خرید خدمت که بخش غیردولتی آن را تأمین می‌کند، برطرف کند.

وی گفت: بر اساس قانون معلمان خرید خدمتی تمام‌وقت نیستند و آموزش و پرورش هیچ تعهدی نسبت به آن‌ها ندارد.

معاون پشتیبانی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه این دسته از معلمان پس از مطالعه شرایط با خواست خودشان به تدریس می‌پردارند، اضافه کرد: از ابتدا قرار نبود از این حجم نیرو برای مدارس استفاده شود اما به دلیل وجود مشکلات تعداد آن‌ها افزایش یافتو به همین دلیل اعتبارات در این بخش کاهش پیدا کرد؛همین موضوع سبب شد که حقوق این معلمان با تأخیر پرداخت شود هرچند که ما تلاش کردیم مدت‌ زمان آن را در سال گذشته کاهش دهیم.

اللهیار ترکمن با تأکید بر این‌که امسال نیز از این نیروها استفاده می‌شود، تصریح کرد: از ابتدای مهرماه سال جاری بر اساس بند کاف تبصره ۱۲ قانون بودجه، حقوق این معلمان را به‌طور مرتب پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که آموزش و پرورش شرایط تغییر وضعیت آن‌ها را ندارد، اضافه کرد:‌ ما می‌توانیم تلاش کنیم که حق‌وحقوق این معلمان به‌صورت مرتب پرداخت شود و مشکلی برای بیمه آن‌ها به وجود نیاید.

وی اضافه کرد: این نیروها به‌صورت پاره‌وقت به سیستم آموزش و پرورش اضافه‌ شده‌اند و مشکل این است که تقاضای استخدام رسمی دارند که این موضوع عملی نیست.

به نظر می‌رسد تنها راه پایان سردرگمی معلمان خرید خدمت، توافقی دوجانبه میان مجلس و وزارت آموزش و پرورش باشد تا در صورتی که ساختار آموزشی کشور نیازمند جذب معلمان جدید است استفاده از این ظرفیت مورد تأکید قرار گیرد، اقدامی که می‌تواند با تلاش وزیر جدید آموزش و پرورش انجام شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه ازاد اسلامی ، تاریخ انتشار 15 شهریور 98، کد خبر: 414107، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین