پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۵۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفرهای فشرده خود به اروپا و روسیه، تور دیپلماسی را در شرق آسیا به پایان رساند.
شعارسال: 20 روز گذشته یکی از پرکارترین مقاطع دوران کاری ظریف برای پیشبرد دیپلماسی ایران بود. سفر به کویت، قطر، سوئد، فنلاند، نروژ چین، ژاپن و مالزی تنها بخشی از برنامه های اخیر ظریف بود. در بحبوحه پایان مهلت شصت روزه ایران به اروپا برای ایفای تعهدات نیز ظریف به فرانسه و محل برگزاری اجلاس گروه هفت سفر کرد تا به طور مستقیم درباره طرح پیشنهادی پاریس گفت وگو کند. وزیر خارجه کشورمان همچنین به روسیه سفر کرد تا درباره توافق هسته ای با مقام این کشور رایزنی کند.

در نهایت مقصد آخر وزیر خارجه کشورمان به بنگلادش و اندونزی بود که جزئیات آن را در ادامه می خوانید :

به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد ظریف نخست به بنگلادش سفر کرد و در دیدار اولش با نخست وزیر این کشور دیدار کرد. روابط دو جانبه، بویژه راههای تقویت مناسبات میان دو کشور در بخشهای اقتصادی، فرهنگی، مطالعاتی و آخرین تحولات منطقه و تلاش های کشورمان در جهت کاهش تنش و نیز همکاریهای دو کشور در سازمان همکاری اسلامی و دیگر سازمانهای بین المللی از جمله موضوعات مورد تبادل نظر ظریف و خانم شیخ حسینه واجد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان و نخست وزیر بنگلادش همچنین در این دیدار مسائل مربوط به پناهجویان مسلمان روهینگیا را نیز مورد تبادل نظر قرار دادند.

نخست وزیر بنگلادش نیز خواستار ایفای نقش سازمان همکاری اسلامی برای رفع اختلاف ها میان کشورهای اسلامی شد.

وی اعلام کرد که سازمان همکاری اسلامی باید به نقش خود برای پایان اختلاف ها میان کشورهای اسلامی عمل کند.

شیخ حسینه تاکید کرد: کشورهای مسلمان باید اتحاد میان خود را حفظ کنند زیرا طرف های سوم از اختلاف ها و فاصله ها میان امت اسلامی سود می برند. ممکن است میان دو کشور همسایه اختلاف وجود داشته باشد اما این اختلاف ها را می شود به صورت دو جانبه یا چند جانبه حل کرد.

نخست وزیر بنگلادش همچنین اعلام کرد که بنگلادش دارای روابط تاریخی با ایران است و تعداد زیادی از واژه های زبان فارسی وارد زبان بنگلادشی (بنگالی) شده اند.

ظریف ضمن تمجید از رشد اقتصادی و اجتماعی بنگلادش در دولت شیخ حسینه گفت: ایران و بنگلادش دارای روابط بسیار خوبی هستند. تهران قصد دارد یک سمینار به مناسبت سالگرد تولد شیخ مجیب الرحمن، بنیان گذار کشور بنگلادش در سال ۲۰۲۰ برگزار کند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در ادامه دیدارهایش در بنگلادش با ابوالقاسم عبدالمومن وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. روابط دوجانبه و بررسی مسائل بین المللی از محورهای این دیدار بود.

ظریف پس از این دیدار در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره دیدارهایش با مقامات بنگلادشی گفت: دیدار با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه دیدارهای خوبی بود. ما درباره مسائل جهان اسلام و ضرورت همکاری بین کشورهای اسلامی و ضرورت کنار گذاشتن اختلافات صحبت کردیم.

وی با بیان اینکه مشکلات مشترکی درباره فلسطین و مسائل دیگری که جهان اسلام با آن روبرو است، داریم، اظهار داشت: واقعاً نیاز به درگیری‌ها نیست. در این زمینه دیدگاه‌های ما بسیار نزدیک است. همچنین درباره امکانات دوجانبه صحبت کردیم. جمهوری اسلامی علیرغم همه فشارها و تحریم‌ها موفقیت‌های خوبی مخصوصاً در حوزه‌های تکنولوژی پیشرفته کسب کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بنگلادش هم توفیقات بسیار خوبی در حوزه‌های تکنولوژی پیشرفته و کمک اقتصادی به شهروندان کسب کرده و زمینه برای هم‌افزایی بین دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: تجارت بین دو کشور بدون استفاده از دلار یا سایر ارزهای بین‌المللی وجود دارد. ما می توانیم به عنوان دو کشور مسلمان که سوابق تاریخی بسیار طولانی دارند با هم همکاری کنیم.

ظریف با اشاره به پیوندهای فرهنگی میان دو گشور خاطرنشان کرد: بنگلادشی‌ها همه اشعار حافظ، فردوسی و سعدی را بلد هستند. سابقه دوستی ما به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و نباید دیگران بتوانند این روابط را خدشه‌دار کنند.

وی ادامه داد: امروز در مورد زمینه‌های مختلف صحبت کردیم. اتاق بازرگانی مشترک امکان تهاتر و همینطور هم‌افزایی در حوزه‌های تکنولوژی که این صحبت‌ها، ان‌شاءالله با تلاش بخش خصوصی دو کشور بتواند به واقعیت بپیوندد.

ظریف در ادامه و پس از این گفت و گو با شرمین چودری، رئیس پارلمان بنگلادش دیدار کرد. در این دیدار تقویت همکاریهای پارلمانی ،گسترش ارتباطات مردمی ،حمایت از توسعه همکاریهای تجاری و بازرگانی، تنوع بخشی به همکاریها و اجرای پروژه های مشترک در زمینه های مختلف و از جمله فن آوریهای مدرن، بهره گیری از ارزهای ملی و پشتیبانی از همکاریهای اطاقهای بازرگانی مشترک مورد تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف همچنین پس از نشست با رسانه های بنگلادشی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با اروپایی ها گفت: ما از روز اول اعلام کردیم که آمادگی مذاکره داریم اما گام‌های خودمان را بر می داریم. اگر مذاکرات به نتیجه برسد، این گام‌ها می‌تواند متوقف شود و حتی به عقب برگردد. اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و اروپایی‌ها نتوانند تعهداتشان را حداقل در رابطه با فروش نفت و بازگشت پول نفت ایران به شکل های مختلف انجام دهند، ایران گام هایش را ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: بعد از دو ماه طبق رویه خودمان و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد گام چهارم اتخاذ خواهد شد و باز هم مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

از دیگر برنامه های ظریف سخنرانی در جمع اساتید فارسی زبان بنگلادش بود. وزیر خارجه در این نشست گفت: گفت: زبان فارسی مبنای یک فرهنگ مشترک است. زبان یک قومیت و یک گرایش ملی گرایانه برای یک زبان نیست. گرچه ما به عنوان یک ایرانی به کشور و فرهنگمان زبانمان افتخار می‌کنیم و برای ما ایرانی ها زبان فارسی نشانگر هویت ملی و عمق تاریخی ماست و زبانی است که همه ما بتوانیم اشعاری را که هزار سال پیش، هشتصد سال پیش سروده شده امروز به راحتی بخوانیم و بفهمیم.

ظریف افزود: در انگلیسی امروز شکسپیر را امروز به راحتی متوجه نمی‌شوید اما امروز رومی، سعدی، حافظ و فردوسی را بخوانید گویی به زبان امروز صحبت می کنند و این یک عامل هویتی برجسته برای ما ایرانی‌ها است. اما بیش از یک عامل هویتی برای ما، یک زبان مشترک فرهنگی است و میراث فرهنگی بسیاری از نقاط جهان تنها با شناختن این زبان شکل می گیرد.

اما شرکت در سومین اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) آخرین برنامه ظریف بود. وی در این نشست با تاکید بر این که شکوفایی اقتصاد آبی نیاز به امنیت و ثبات در کل منطقه دارد گفت: ایران اعتقاد دارد که این سرمایه، برآمده از همکاری کشورهای منطقه باشد و نمی‌توان آن را از بیرون خریداری کرد زیرا این امر منجر به افزایش پایگاه‌های نظامی در منطقه خواهد شد.

با پایان برنامه های ظریف در بنگلادش وی با انتشار توئیتی به ارزیابی سفرش پرداخت. ظریف در توئیترش نوشت: در داکا، با نخست‌وزیر، وزیر خارجه و رئیس پارلمان دیدار کردم.گفت‌وگوها بر همکاری‌ دوجانبه و حل مناقشه در جهان اسلام متمرکز بود. فردا در نشست مجمع وزرای کشورهای حاشیه اقیانوس هند درباره اقتصاد آبی حضور ‌می‌یابم. بعد از آن به سمت جاکارتا پرواز می‌کنم.

وزیر خارجه کشورمان پس از بنگلادش به اندونزی عزیمت کرد. ظریف در بدو ورود به جاکارتا در جمع خبرنگاران درباره اعلام گام سوم از سوی ایران و بیانیه فرانسه در این خصوص گفت: اروپایی ها باید به این نتیجه برسند که اگر بخواهند بروند از آمریکا برای اجرای تعهداتشان اجازه بگیرند آمریکا هیچ وقت آن اجازه را به آنها نخواهد داد. شما چه توقعی دارید دولت کنونی آمریکا که سیاست خود را فشار حداکثری گذاشته به شما اجازه بدهد که این فشار را کم کنید. حتما این کار را نخواهد کرد.

وی خطاب به اروپا عنوان کرد: شما نمی خواهید به ایران امتیازی بدهید، شما قراری نیست به ایران لطفی کنید، شما قرار است تعهداتتان را انجام دهید. این تعهدات نه وابسته به آمریکا و نه وابسته به اجازه آمریکاست. اروپایی ها تعهداتی را در قالب برجام داده اند، بند 3 ضمیمه 2 برجام نشان می دهد که این تعهدات، حتی صدور قوانین هم نیست، بلکه اجرای قوانین و نتیجه اجرای قوانین است.

وزیر خارجه کشورمان درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه تحریم ها را برنمی داریم و طی 24 ساعت می توانم مشکل مردم ایران را حل کنم، عنوان کرد: آقای ترامپ بهتر است برای مردم ایران مشکل درست نکند، ما از ایشان نه برای حل مشکل توقع داریم و نه ایشان می تواند مشکلات ما را حل کند.

اما در ادامه نوبت به دیدارهای ظریف با مقام های اندونزی رسید. وزیر خارجه کشورمان در گام نخست با خانم رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه جمهوری اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

وزرای امور خارجه ایران و اندونزی در این دیدار با ابراز خرسندی از سطح روابط، گفتگوها و رفت و آمدهای سیاسی و پارلمانی و نیز همکاریهای اقتصادی بین دو کشور بر گسترش و تعمیق روابط با توجه به ظرفیت های موجود در دو طرف تاکید کردند.

هم چنین در این دیدار رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام در شرائط کنونی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان تشریح و بر ضرورت پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود و بهره مندی ملت ایران از منافع اقتصادی برجام تاکید شد.

تور آسیایی ظریف رو جمعه به پایان رسید و وزیر خارجه کشورمان به تهران بازگشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 16 شهریور 1398 ، کدخبر: 1297180 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
بعد از 6 سال آقای ظریف یادشون افتاده غیر از 5 + 1 کشورهای دیگه ای هم هستن که می تونن برای کشور مفید باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین