پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۳۱۶۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
بسیاری از اساتید دانشگاه شهیدبهشتی به انتصاب نصیری قیداری به عنوان سرپرست این دانشگاه اعتراض کرده تا جایی که شنیده شد برخی از آنها تصمیم گرفته‌اند حضور در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه شهیدبهشتی را تحریم کنند.
شعار سال:بسیاری از اساتید دانشگاه شهیدبهشتی به انتصاب نصیری قیداری به عنوان سرپرست این دانشگاه اعتراض کرده تا جایی که شنیده شد برخی از آنها تصمیم گرفته‌اند حضور در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه شهیدبهشتی را تحریم کنند.

 مراسم معارفه سعدالله نصیری‌قیداری به عنوان سرپرست دانشگاه شهیدبهشتی امروز قرار است در حالی در این دانشگاه برگزار شود که برخی از اساتید برجسته این دانشگاه به علت انتقادات و اعتراضاتی که نسبت به روند انتصاب نصیری‌قیداری دارند، حضور در این مراسم را تحریم کرده‌اند.

* انتصابی که بسیاری از اساتید دانشگاه را نگران کرد!

خبر استعفای سیدحسن صدوق از ریاست دانشگاه شهیدبهشتی برای بسیاری از اساتید عجیب بود. قبل از اینکه خبر استعفای صدوق و انتصاب نصیری قیداری رسانه‌ای شود، یکی از اساتید دانشگاه شهیدبهشتی به فارس خبر داد که وزارت علوم از رئیس دانشگاه خواسته تا استعفا بدهد! بعد از این خبر طولی نکشید که وزارت علوم خبر انتصاب نصیری قیداری و استعفای صدوق را منتشر کرد.

* صدوق درباره استعفایش چه گفت؟

این اتقاقات در حالی رقم می‌خورد که سیدحسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهیدبهشتی قبل از اینکه خبر انتصاب نصیری‌قیداری رسانه‌ای شود می‌گوید: از 2 هفته قبل به صورت شفاهی و طی نامه مکتوب از وزیر علوم درخواست استعفا کردم که امروز با توجه به مشخص شدن جایگزینی بنده در سمت ریاست دانشگاه استعفایم توسط وزیر علوم موافقت شد.
تحریم حضور در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه شهید بهشتی
صدوق درباره دلیل استعفایش می‌گوید: به دلیل خستگی و فشردگی کار در سمت ریاست دانشگاه و همچنین عقب‌ماندگی بنده در فعالیت‌های علمی و رسیدگی به کارهای آموزشی و تحصیلی  تصمیم به استعفا گرفتم.

وی ادامه می‌دهد: من از دانشگاه خارج نمی‌شوم و تا تاریخ 11 بهمن سال 99 که بازنشسته شوم به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه شهید بهشتی به فعالیت خود ادامه خواهم داد.

* کارنامه فعالیت‌های سیاسی و علمی نصیری‌قیداری

خبر استعفای صدوق در حالی مطرح شد که برخی آن را به حواشی رفت و آمدهای سفیر فرانسه به این دانشگاه و ابهامات ایجاد شده درباره نحوه همکاری دانشگاه شهید بهشتی بی‌ربط ندانستند. اما آنچه نظر بسیاری از رسانه‌ها و اساتید دانشگاه را بیشتر جلب کرد، جایگزینی نصیری‌قیداری که پیش از آن معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت علوم را برعهده داشت، به جای صدوق بود، فردی که دبیرکلی کمیسیون ملی یونسکو و نمایندگی مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی را هم در کارنامه فعالیت‌هایش دارد.

نصیری قیداری در مجلس هشتم از سوی حزب اعتماد ملی کاندیدا شد و در ادامه به مجلس راه پیدا کرد، وی همچنین از سوی جعفر توفیقی سرپرست وقت وزارت علوم به عنوان معاون حقوقی و پارلمانی منصوب شد و حمید میرزاده هم زمانی وی را به عنوان نماینده وزیر علوم و عضو هیئت امناء دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کرد.

برخی رسانه‌ها می‌نویسند که فرهادی وزیر سابق علوم بعد از روی کار آمدن برای جابجایی نصیری قیداری تلاش کرد ولی موفق نشد و پسرعموی رئیس جمهور او را با حفظ سمت به عنوان دبیر کمیسیون ملی یونسکو منصوب کرد.

* نصیری قیداری در یک قدمی وزارت علوم!

شهریورماه سال 96 بود که تعدادی از نمایندگان مجلس تلاش خود را برای جا دادن نصیری قیداری در بین وزاری دولت آغاز کردند.

21 شهریور سال 96 بود که احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار فارس گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، احتمال حضور نصیری‌قیداری در جمع وزرای دولت دوازدهم افزایش یافته است.

نماینده مردم خدابنده ادامه می‌دهد: در جلسه رأی اعتماد به وزرا طی دیداری که با رئیس جمهور داشتیم درباره نصیری‌قیداری صحبت‌هایی داشتم.

بیگدلی با اشاره به شنیده‌ها در مورد انتخاب وزیر علوم عنوان کرد: براساس این شنیده‌ها رئیس‌جمهور به دو گزینه برای انتخاب وزیر علوم رسیده‌، که یکی از این گزینه‌ها نصیری قیداری است.

نماینده زنجان این سخنان را در حالی مطرح کرد که روحانی گزینه دیگری را برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کرد و تلاش برای فرستادن نصیری به وزارت علوم ناکام ماند.

* تلاش نصیری قیداری برای اجرای سند 2030 در کشور!

نصیری قیداری بعد از اینکه به عنوان دبیر کمیسیون ملی یونسکو منصوب شد، خبرهایی درباره اجرای 2030 در کشور به گوش رسید.

اولین برنامه آموزشی سازمان یونسکو در سال ۲۰۰۰ به تصویب رسید که تا سال ۲۰۱۵ اجرای آن به طول انجامید. با توجه به اتمام برنامه اول، یونسکو به عنوان متولی امر، برنامه دوم را تحت عنوان «برنامه آموزش ۲۰۳۰» در اجلاسی که در اینچئون کره با حضور سران و وزرای آموزش و پرورش کشورهای عضو برگزار شد، تصویب کرد.
تحریم حضور در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه شهید بهشتی
طبق برخی اسناد منتشر شده از سوی پنتاگون، یونسکو طبق دکترین امنیت ملی آمریکا جزو بازوهای اجرای سیاست‌های آمریکا در سایر کشورها به شمار می‌رود و دستورالعمل‌های اصلی خود را از این مرکز دریافت می‌کند.

این در حالی است که در سال‌های گذشته از سوی ایران تعهداتی برای اجرای سند 2030  به یونسکو داده شد و در سال 94 نشستی در یونسکو برگزار شد و در آنجا در کشورهای عضو مطرح شد که سند آموزشی 2030 در این کشورها به جریان بیفتد تا خواسته‌های آموزشی سازمان ملل انجام شود که اخیراً از توافق مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و یونسکو رونمایی شد.

نصیری‌قیداری به عنوان دبیرکل وقت کمیسیون ملی یونسکو هم در جایی با اظهار تأسف از عدم ورود دانشگاه‌های ایران به حوزه بین‌الملل، از تأکید ویژه یونسکو بر جهانی‌شدن خبر داد و کار به جایی رسید که ایران از یونسکو در خواست کرد برای هماهنگی بیشتر، زمینه تربیت ایرانیان را در یونسکو فراهم کند و بعد از آن به کشور بازگردند!

حدود یک سال از بحث اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش می‌گذشت که اعتراضات گسترده ای به اجرای آن صورت گرفت، تا جایی که رهبر انقلاب در هشداری مستقیم از اجرای این سند در کشور ابراز نگرانی کردند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمان فرمودند: این سند ۲۰۳۰ یونسکو و از این‌ قبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر اینها شانه قرار بدهد و تسلیم شود. به چه مناسبت یک مجموعه‌ به‌اصطلاح بین‌المللی که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست، این حق را داشته باشه که برای ملتهای دنیا با فرهنگهای مختلف، تکلیف مشخص کند؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه با بیان این که اصل کار غلط است، تصریح کردند: اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیایم بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ نخیر! مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام کردیم؛ بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم. آنها باید مراقبت میکردند و نباید میگذاشتند که کار به اینجا بکشد که ما بیاییم و جلوی این کار را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است.

* اعتراض اساتید دانشگاه به انتصاب نصیری‌قیداری

نصیری‌قیداری از افرادی بود که گفته شده برای اجرای سند 2030 در کشور تلاش‌های بسیاری را انجام داد و از بخش‌های مختلف این سند تمجید کرد.

عملکرد نصیری قیداری درباره سند 2030 موجب شد تا بسیاری از اساتید و دانشجویان انقلابی به وی اعتراض کنند. این ماجرا بعد از توقف اجرای سند 2030 متوقف شد تا اینکه خبر انتصاب قیداری به عنوان سرپرست دانشگاه شهیدبهشتی مطرح شد.

* بسیج اساتید به انتصاب سرپرست جدید دانشگاه شهیدبهشتی اعتراض کرد

بعد از انتشار خبر انتصاب نصیری‌قیداری، بسیج اساتید دانشگاه شهید بهشتی طی بیانیه‌ای با انتقاد از شیوه انتصاب سعدالله نصیری‌قیداری به عنوان سرپرست این دانشگاه تاکید کرد: موضوع تغییر ریاست دانشگاه شهید بهشتی در یک سال گذشته پیوسته و مکرر از سوی وزارت علوم مطرح گردیده و در هر نوبت نیز کاندیدایی در مظان اتهام قرار می‌گرفت. این امر سبب شده بود که شرایطی نامتعادل برای ریاست و مدیران دانشگاه و در نتیجه مدیریت دانشگاه بوجود آورد. اما یکباره و به صورت غیر منتظره و بدون رایزنی‌های متعارف با اساتید پیش‌کسوت و مطرح دانشگاه، شاهد معرفی فردی به عنوان سرپرست دانشگاه شهید بهشتی که در زمره ۱۰ دانشگاه برتر کشور می باشد؛ بودیم.

صرف‌نظر از سوابق علمی، سیاسی، مدیریتی و فرهنگی سرپرست جدید (که خود جای تامل دارد)، نسبت به فرآیند تصمیم گیری و نحوه انتخاب سرپرست جدید نقدی جدی دارد که به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

1- بر خلاف شعار جریان پر مدعی و حاکم بر مقدرات دانشگاهی در وزارت علوم مبنی بر دخالت دادن رای و نظر فرهیختگان و اساتید عزیز دانشگاه‌ها حداقل در فرآیند انتخاب رییس دانشگاه، متاسفانه شاهد تعیین سرپرست برای یکی از مهمترین دانشگاه‌های کشور بدون هیچگونه رایزنی، نظرخواهی و مشورت با اساتید این دانشگاه بودیم.

دانشگاهی که دارای بیش از ۱۰۰۰ عضو هیات علمی بوده و در بین آنها نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی درسطح معاون اول ریاست جمهوری، وزیران، نمایندگان مجلس و ... فراوان حضور دارند.

2- پنهان کاری در تعیین سرپرست در سطحی رعایت شده بود که نهادهای ذیربط و افراد مرتبط و مطلع نیز اطلاع نداشته و گویا تعیین سرپرست جدید یک کار اطلاعاتی و امنیتی فوق محرمانه تلقی شده که هیچکس نباید از قبل اطلاع پیدا کند. وزیر علوم و معاونین وی وزارت علوم را با نهادهای امنیتی اشتباه گرفته و گمان کرده‌اند انتخاب رئیس دانشگاه امری امنیتی است که حتی خانواده دانشگاه نباید از آن اطلاع پیدا کنند و یا با ایشان مشورت گردد.

3- انتخاب رئیس برای هر دانشگاه همواره از اعضای هیات علمی توانمند خود دانشگاه که آشنایی کافی با دانشگاه مربوط و ظرفیت‌ها و مشکلات و سوابق اقدامات داشته باشد صورت می‌گرفت. این آشنایی و تسلط سبب می گردید تا وی بتواند در انتخاب معاونین و اداره دانشگاه حسب اقتضائات و ضرورت‌های محیطی توفیق داشته باشد. متاسفانه این امر هم اتفاق نیفتاد و فردی به عنوان سرپرست معرفی گردید که طی پنج سالی که از دانشگاه زنجان به این دانشگاه (به صورت رانتی) منتقل گردیده، کمترین حضور را داشته است (کمتر از یک سال) به گونه ای که پس از اعلام انتخاب وی به سرپرستی دانشگاه موجب تحیر و شگفتی قاطبه همکاران این دانشگاه گردید و عموما وی را به عنوان همکار نمی‌شناختند.
تحریم حضور در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه شهید بهشتی
4- انتصاباتی که کاملا از بالا و از روی قدرت و جناحی و بدون مشورت و رایزنی حداقلی با خانواده دانشگاهی صورت پذیرد، در افکار عمومی دانشگاهیان از مشروعیت لازم برخوردار نبوده و با چنین شرایطی به سختی می توان موفق گردید.

جناب آقای دکتر غلامی شما به عنوان عضو هیات علمی همدان آیا می پسندید رئیس دانشگاهتان اینگونه منصوب شود؟ آیا دانشگاه که از منظر مقام معظم رهبری به عنوان یک مرکز علمی حساس بوده و مهمترین تربیت کننده مدیران کشور است، باید مدیرش اینگونه انتخاب شود؟!

قطعا چنین اتفاق ناصوابی به عنوان یک کوتاهی نابخشودنی هم آینده دانشگاه و هم آینده کشور را تحت تاثیرات منفی قرار داده و این نشانه آن است که وزیر محترم علوم یا اهمیت فوق العاده دانشگاه و ماموریت آن را نمی داند یا می داند ولی به آن بی‌توجه است!!! که در این صورت وزیر محترم باید مسئولیت تبعات آنرا بپذیرد.

در آخر به وزیر علوم توصیه می‌کنیم از استبداد به رای و عدم مشورت با اساتید دلسوز و سخت کوش دانشگاهی در امور دانشگاه پرهیز کنند که پیامدهای چنین تحکم و استبدادی از پیش معلوم است.

* اعتراض جمعی از اساتید به انتصاب سرپرست جدید دانشگاه شهیدبهشتی

قبل از بیانیه بسیج اساتید، جمعی از اساتید دانشگاه شهیدبهشتی هم طی بیانیه‌ای ضمن اعتراض به شیوه انتصاب سعدالله نصیری قیداری به عنوان سرپرست این دانشگاه تاکید کردند: از آنجایی که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در عرصه علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شرایط بسیار دشواری را بر اساس برنامه‌های دشمن طی سالهای اخیر تجربه نموده اند و در زمانی که دانشگاه جامع شهید بهشتی قبل از شروع سال تحصیلی جدید نیازمند آرامش مضاعف است، انتصاب سیاسی آقای سعداله نصیری قیداری به سرپرست دانشگاه موجی از نگرانی در میان قاطبه اساتید بر انگیخته است.

رصد مطالعات به‌عمل آمده نشان می‌دهد نامبرده بدون طی نمودن ضوابط و قواعد هیات اجرایی جذب و با فشار وزارت علوم از مهر ماه 1393 به دانشگاه منتقل و طی پنج سال اخیر نیز کمترین حضور و فعالیت‌های علمی را داشته است به نحوی که نه شناخت مناسبی از اساتید و محیط دانشگاه و نه وضعیت کلی ساز و کار اداره یک دانشگاه جامع را داشته و نه ظرفیت‌های موجود فعلی را می‌شناسد که این آزمون و خطا خطر پنهانی است که می‌تواند سرنوشت ماموریت‌ها، وظایف و رسالت دانشگاه را در آینده دچار وقفه نماید.

این دانشگاه با قدمت شصت ساله که مزین به نام اسوه عدالت شهید مظلوم بهشتی و افتخار آفرینی عرصه علمی و شهادت دکتر مجید شهریاری را بر دوش خود دارد و به آن می‌بالد تا کنون تعداد زیادی از مدیران را اعم از معاون اول ریاست جمهوری، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونین وزرا و ده ها مدیر ارشد را در عرصه های مختلف کشور و جهت پیشبرد اهداف عالیه نظام تربیت نموده است و از ظرفیت فعلی 1000 استاد در رشته های مختلف با توانمندی های مضاعف برخوردار بوده و انتصاب فردی که هیچگونه شناختی به دانشگاه نداشته توهین به آنان قلمداد و در زمانی که لازم است امید بعنوان یک سرمایه اصیل و اساسی در قشر فرهیخته اساتید زنده نگه داشته و به جامعه تزریق شود با عث از بین بردن انگیزه و ایجاد شائبه سیاست بازی در اداره امور، و دانشگاه را از مسیر تعالی خود می تواند دور سازد.

لذا ضمن اعتراض به شیوه انتصاب خواستار تجدید نظر در انتخاب اخیر به منظور پیشگیری از هرگونه وقفه در امور دانشگاه داریم.»

لازم به ذکر است، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی در روزهای گذشته طی حکمی سعدالله نصیری قیداری را به سمت سرپرست دانشگاه شهید بهشتی منصوب کرد. پیش از آن هم سید حسن صدوق ریاست دانشگاه شهید بهشتی را برعهده داشت.

* بی توجهی مسئولان وزارت علوم به اعتراض اساتید

اعتراض به انتصاب نصیری قیداری همچنان ادامه داشت تا اینکه شنیده شد مراسم معارفه وی امروز برگزار خواهد شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برخی از اساتید تصمیم گرفته‌اند حضور در این مراسم را تحریم کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:16شهریور1398،کدخبر:13980616000394،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین