پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
بلاتکلیفی و سردرگمی دولت، مجلس و سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید. بعد از شکست در تلاش ظاهری (!) برای فروش این دو باشگاه که چند سال پیش رخ داد و برگزاری پرهزینه مزایده ها، از نیمه دوم سال گذشته بود که دوباره مساله واگذاری آنها اعلام و به دفعات رسانه‌‌ای شد. بسیاری از مسوولان درگیر این ماجرا مصاحبه‌های متعددی انجام داده و مسیر را برای خارج کردن این دو باشگاه از زیر نظر دولت هموارتوصیف کردند. حتی به‌صورت قاطع زمان فروش این دو باشگاه به بخش خصوصی را هم شهریور ماه امسال یعنی همین روزهای اخیر اعلام کردند. اما درحالی‌‌که شهریور به نیمه‌های خود نرسیده یکی از نهاد‌های مهم و تاثیر گذار این ماجرا تاکید کرده که واگذاری پرسپولیس و استقلال در حال حاضر شدنی نیست!

شعار سال: بسیاری از مسوولان درگیر این ماجرا مصاحبه‌های متعددی انجام داده و مسیر را برای خارج کردن این دو باشگاه از زیر نظر دولت هموارتوصیف کردند. حتی به‌صورت قاطع زمان فروش این دو باشگاه به بخش خصوصی را هم شهریور ماه امسال یعنی همین روزهای اخیر اعلام کردند. اما درحالی‌‌که شهریور به نیمه‌های خود نرسیده یکی از نهاد‌های مهم و تاثیر گذار این ماجرا تاکید کرده که واگذاری پرسپولیس و استقلال در حال حاضر شدنی نیست! این موضوع را سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرده و به این ترتیب این موضوع پیچیدگی‌های این واگذاری را بیشترکرده است. این در حالی است که وزیر ورزش بارها از قطعی بودن واگذاری این دو باشگاه درسال اخیرصحبت کرده است.سلطانی فر تلاش زیادی برای به سرانجام رسیدن این موضوع کرد. او ابتدا سعی کرد بدهی‌های این دو باشگاه به طلبکاران را کاهش دهد.سپس برای کم کردن بدهی‌های مالیاتی آنها اقدام کرد و هنوز هم درگیراین اتفاق است.

همچنین با سازمان خصوصی‌سازی نیز جلسات متعددی برگزار کرد و به این ترتیب نشان داد برای واگذاری آنها برنامه دارد. اما اینکه چرا حالا مجلس زمینه را برای انتقال سرخابی‌ها مساعد نمی‌بیند شاید ریشه در یک اختلاف با دولت و سازمان خصوصی‌سازی دارد. واقعیت این است از زمانی که مجلس تکلیف کرد فروش پرسپولیس و استقلال حتما باید از طریق فرابورس انجام شود وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی با این روش مخالفت کردند. تصور این دو نهاد دولتی این بود که با شرایط فعلی فروش آنها از طریق فرابورس عملی نمی‌شود و این اقدام به شکست منتهی خواهد شد. اما مجلس بارها این موضوع را رد کرده و خواهان فروش از طریق فرابورس بود. در همین حال برخی معتقد هستند سازمان خصوصی‌سازی به این دلیل با ورود این باشگاه‌ها به فرابورس مخالف است که به این ترتیب قدرت مانور آنها برای مواردی مثل قیمت گذاری از حوزه اختیار آنها خارج خواهد شد اما در روش فروش مزایده‌ای، قدرت این سازمان برای فروش بیشتر است.

درکناراین موضوعات البته همیشه دلایل غیر رسمی مثل اینکه دولت به لحاظ تاثیرگذاری این دو باشگاه بر روی بخش زیادی از جامعه برای واگذاری آنها به بخش خصوصی وسواس و تردید دارد و چند دلیل دیگر که بارها مطرح شده است. این در حالی است که این روزها موضوع بدهی‌های این دو باشگاه و احتمال حذف و محرومیت آنها از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد و به‌نظر می‌رسد دولت و مجلس بهتر است قبل از عملی کردن شیوه واگذاری آنها فکری به حال منابع درآمدی سرخابی‌ها کنند تا خریداران آنها با دلگرمی بیشتری پا به میدان رقابت بگذارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 14 شهریور 98، کد خبر: 3567964، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین