پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۲۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
از زمان صدور اطلاعیه‌های ثبت درخواست اسکان دانشگاه ها، حدود یک هفته می‌گذرد و دانشجویان همگی مشغول انجام مراحل ثبت درخواست اسکان خود در خوابگاه‌ها هستند و عده‌ای هنوز اقدام به ثبت نام نکردند، اما برخی از دانشجویان از روند ثبت درخواست اسکان خوابگاه‌ها رضایت ندارند و فعلا تکلیف وضعیت خوابگاهی آنان مشخص نیست.

شعارسال: دانشگاه ایلام هر ساله به دانشجویان شبانه و سنواتی، اسکان می‌داد؛ اما امسال یک هفته پیش از شروع ثبت درخواست اسکان، اعلام کرد که به این دانشجویان خوابگاه تعلق نمی‌گیرد.

 از زمان صدور اطلاعیه‌های ثبت درخواست اسکان دانشگاه ها، حدود یک هفته می‌گذرد و دانشجویان همگی مشغول انجام مراحل ثبت درخواست اسکان خود در خوابگاه‌ها هستند و عده‌ای هنوز اقدام به ثبت نام نکردند، اما برخی از دانشجویان از روند ثبت درخواست اسکان خوابگاه‌ها رضایت ندارند و فعلا تکلیف وضعیت خوابگاهی آنان مشخص نیست.

دانشگاه ایلام هر ساله با توجه به ظرفیتی که دارد، دانشجویان روزانه، شبانه، سنواتی و خارجی را در خوابگاه‌ها و پردیس‌های زیرمجموعه‌اش اسکان می‌داد و دانشجویان از این بابت اطمینان خاطر داشتند که تکلیف وضعیت اسکانشان مشخص است و دیگر دغدغه ثبت درخواست اسکان نداشتند؛ اما امسال درست یک هفته قبل از زمان ثبت درخواست‌های اسکان، به دانشجویان دانشگاه ایلام اعلام شده که خوابگاه به دانشجویان شبانه و سنواتی تعلق نمی‌گیرد.

هر چند که این تصمیم مسئولان دانشگاه خلاف قوانین نیست، اما دانشجویان از این جهت که این مسئله، دیر به اطلاع آنان رسیده ابراز نارضایتی کرده‌اند و خواستار رسیدگی به آن از سوی مسئولان شده اند، ولی هنوز پاسخ منطقی به این خواسته آنان از سوی مسئولان داده نشده است.

در صورتی که اگر دانشگاه پیش از این موعد به دانشجویان شبانه و سنواتی اطلاع می‌داد که امسال، به آنان خوابگاه تعلق نمی‌گیرد، چنین مشکلاتی پیش نمی‌آمد چرا که به دانشجویان این فرصت داده می‌شد که قبل از پایان تعطیلات تابستانی، محلی را برای اسکان خود در سال تحصیلی جدید فراهم کنند و دانشجویان دختر و پسر دانشگاه ایلام که در شهرستان‌ها سکونت دارند، در بلاتکلیفی به سر نمی‌بردند.

قرلیوند: دانشجویان شبانه و سنواتی دانشگاه ایلام در بلاتکلیفی به سر می‌برند

عباس قرلیوند، عضو شورای صنفی دانشگاه ایلام در این باره به خبرنگار خبرگزاری دانشجو می‌گوید: چند روزی می‌شود که از جانب دانشگاه اعلام شده که خوابگاه، خلاف سنت گذشته و به دلیل استقرار دانشجویان خارجی در پردیس‌های خوابگاهی، به دانشجویان سنواتی و شبانه تعلق نمی‌گیرد. بعد از مطرح شدن این مسئله، شاهد موجی از نارضایتی‌های دانشجویان شبانه و سنواتی بودیم که سعی می‌کردند اعتراض خود را به هر نحوی شده به گوش مسئولان برسانند.

این عضو شورای صنفی دانشگاه ایلام می‌افزاید: ظاهر امر این است که هیچ دانشگاهی موظف به تامین اسکان خوابگاهی نیست و دانشگاه ایلام هم از این قاعده مستثنی نیست، اما بنا به نحوه اعلام ماجرا، سوالاتی برای دانشجویان مطرح شده که امیدواریم مسئولان دانشگاه با پاسخگویی به این سوالات باعث تسکین خاطر دانشجویان شوند.

قرلیوند ادامه می‌دهد: اولین سوال این است که، این تصمیمی که از سوی دانشگاه اتخاذ شده ناگهانی بوده یا از قبل این مسئله مطرح بوده است؟ اگر اتخاذ تصمیم ناگهانی بوده، دلیل آن طرح شود و اگر حاصل تصمیمات قبلی بوده؛ چرا از قبل به دانشجویان اعلام نشده است؟

وی ابراز می‌کند: سوال دیگری که در این باره مطرح است، این است که با توجه به ظرفیت خوابگاه دانشجویان خارجی، چرا دانشگاه تصمیم به انتقال آنان به پردیس‌های خوابگاهی گرفته است؟

عضو شورای صنفی دانشگاه ایلام اظهار می‌کند: ناگفته نماند که ظرفیت خوابگاه خواهران دانشگاه ایلام به حدی بالا است که با وجود انتقال دانشجویان خارجی به پردیس‌ها، بتوان دانشجویان دختر شبانه و سنواتی را نیز در آن اسکان داد؛ اما متاسفانه این مهم صورت نگرفته است.

وی می‌گوید: با این حال باید توجه داشت که کیفیت خوابگاه‌های خودگردان و آسیب‌های فرهنگی موجود در این خوابگاه‌ها و اثر گذاری آن بر روحیه دانشجویان و بروز مشکلات ثانویه در تصمیمات این چنینی در نظر گرفته نمی‌شود.

قرلیوند خاطرنشان می‌کند: از سویی شعار‌های دانشگاه ایلام مبنی بر «نماد علمی فرهنگی آموزشی استان» و «نگاه پدارانه مسئولان دانشگاه به دانشجویان» در این تصمیم گیری مشهود نیست و این مسئله موجب نارضایتی دانشجویان شده است.

وی یادآور می‌شود: البته در هفته گذشته نیز عدالتی، معاون دانشجویی دانشگاه ایلام از سمت خود استعفا داده و با توجه به اینکه دانشگاه در هفته گذشته به دانشجویان اعلام کرده که پذیرای دانشجویان شبانه و سنواتی در خوابگاه‌ها نخواهد بود، این شائبه پیش آمده که استعفای ناگهانی معاونت دانشجویی دانشگاه ایلام با این موضوع بی‌ارتباط نیست.

این عضو شورای صنفی دانشگاه ایلام در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: موضوع دیگری که دانشجویان با آن مواجه شده اند، این است که هزینه خوابگاه قبل از اسکان از دانشجویان اخذ می‌شود و اگر این هزینه از سوی دانشجو پرداخت نشود، رزرو خوابگاهی او لغو می‌شود. با این حال تکلیف دانشجویانی که می‌خواهند مرخصی تحصیلی بگیرند یا ترک تحصیل کنند، چه می‌شود و دلیل اینکار چیست؟

وی با اشاره به سامانه ثبت درخواست اسکان دانشگاه ایلام ابراز می‌کند: سامانه رزرو خوابگاهی دانشگاه ایلام همواره دچار اختلال بوده و گا‌ها پیش آمده که به دلیل اختلال، رزرو‌های دانشجویان لغو شده و در این چند روز این اتفاق برای دانشجویان افتاده و با اینکه بدهی‌های خود را پرداخت کرده اند، اما در سامانه به دلیل عدم پرداخت بدهی به آنان خوابگاه تعلق نمی‌گیرد و نمی‌توانند رزرو را انجام دهند و این باعث نارضایتی دانشجویان شده است.

فتاحی: اولویت دانشگاه، اسکان دادن دانشجویان روزانه است

در ادامه به گفتگو با فتاحی، مسئول روابط عمومی دانشگاه ایلام پرداختیم تا از چند و چون این موضوع آگاه شویم. فتاحی می‌گوید: برابر قوانین، اولویت اسکان در خوابگاه‌های دانشگاه ایلام با دانشجویان روزانه بوده و در صورتی که ظرفیت اسکان دانشجویان شبانه و سنواتی نیز وجود داشته به آنان نیز اسکان داده ایم.

فتاحی با بیان اینکه شنبه، ۱۶ شهریورماه سامانه ثبت درخواست اسکان دانشگاه دچار اختلالاتی شده بود و خوشبختانه توانستیم این مشکل را رفع کنیم، می‌افزاید: امسال نیز این روند در حال انجام است و اولویت دانشگاه، اسکان دادن دانشجویان روزانه است و تاکنون حدود ۸۰ درصد از افراد واجد شرایط، درخواست اسکان در خوابگاه‌های دانشگاه را داشتند.

روابط عمومی دانشگاه ایلام اذعان می‌کند: با توجه به اینکه نتایج آزمون سراسری اعلام نشده، هنوز مشخص نیست تا چه میزان دانشجوی اضافه بر ظرفیت را بتوانیم اسکان دهیم؛ به همین دلیل فعلا پذیرای دانشجویان شبانه و سنواتی در خوابگاه‌های دانشگاه نیستیم، اما اگر امکانش فراهم باشد به این دانشجویان خوابگاه تعلق می‌گیرد هر چند که زمان ثبت نام و در دفترچه به این دانشجویان اعلام شده که به آنان خوابگاه تعلق نمی‌گیرد.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار:18  شهریور 1398 ، کدخبر:790038 ،www.snn.ir/

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین