پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۳۲۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
چند روز پیش سخنگوی سازمان انرژی اتمی بازرسی آژانس بین‌المللی را از دانشگاه‌ها کشور تأیید کرد این در حالی است که برخی از رؤسای دانشگاه‌ها از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
شعارسال: همگان بر این باورند که از راه برجام چیزی عاید کشور نشده است و این مسئله خسارتی بیش نیست. علاوه بر این‌ها بعد از تصویب برجام بود که بازرسی از دانشگاه‌ها توسط بازرسان آژانس انرژی اتمی مطرح شد.

همچنین کشورهای خارجی، دو دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی را به دلیل انتشار مقالات علمی در زمینه هسته‌ای تحریم کردند. دشمنان در واقع به دنبال حذف فیزیکی نخبگان هسته‌ای و جلوگیری از گسترش آموزش انرژی هسته‌ای در میان دانشجویان بوده و این رویه را ادامه می‌دهند.

رهبر انقلاب قبل از تصویب برجام در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ فرمودند «همانگونه که قبلا هم گفته شد، اجازه هیچگونه بازرسی از هیچ‌ یک از مراکز نظامی و همچنین گفتگو با دانشمندان هسته‌ای و سایر رشته‌های حساس و اهانت به حریم آن‌ها، داده نخواهد شد. من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند. دشمن پررو و وقیح، انتظار دارد که ما اجازه دهیم آن‌ها با دانشمندان و محققان ما درباره یک پیشرفت اساسیِ بومی و ملی گفتگو کنند اما مطلقاً چنین اجازه‌ای داده نخواهد شد».

بازرسی محرمانه از دانشگاه علم و صنعت

یکی از تبعات برجام، بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بود، دانشگاه علم و صنعت یکی از این مواردی بود که در سال ۹۷ خبرهایی از حضور بازرسان آژانس در آن منتشر شد و عکس‌العمل‌هایی از طرف دانشجویان در بر داشت.

پس از بازدید محرمانه بازرسان آژانس انرژی اتمی، دانشگاهیان به این مسئله اعتراض کرده و به مسئولان مربوطه اعلام کردند: به هیچ عنوان اجازه بازرسی به مراکز دانشگاهی را به بازرسان آژانس انرژی اتمی ندهید چراکه آنان برای سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه، اطلاعات اساتید و دانشگاه‌ها را می‌فرستند.

دانشگاه شهید بهشتی مقصد دوم بازرسی!

پس از تصویب برجام و سریالِ بازرسیِ بازرسان آژانس انرژی اتمی از دانشگاه‌ها، دانشگاه شهید بهشتی نیز به محل بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی تبدیل شد. علی‌رغم اینک تشکل‌ها و فعالین دانشگاهی از این بازرسی‌ها خبر دادند اما صدوق رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی صحت این بازرسی را نفی می‌کرد!

وی در آن زمان معتقد بود: «تلاش و فشار برای حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دانشگاه شهید بهشتی صحت ندارد و هیچ‌گونه بازرسی از دانشگاه صورت نگرفته است؛ اگر بازرسی صورت بگیرد قطعاً زیر نظر سازمان‌های مربوطه انجام‌ می‌شود. اگر قرار بر بازرسی از دانشگاه باشد، قطعاً من در جریان قرار خواهم گرفت اما موضوع مطرح شده، مورد تأیید من نیست». این موضوع بعداً توسط صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی تأیید شد که بازرسی از دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است.

صالحی: بازرسی آژانس از دانشگاه‌ها طبق پروتکل الحاقی انجام می‌شود

علی‌رغم نفی قضیه بازرسی از دانشگاه‌ها، رئیس سازمان انرژی اتمی این مسئله را تأیید کرد. علی‌اکبر صالحی در گفتگو با خبرنگار آنا، در رابطه با بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌های کشورمان می‌گوید: «بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز آموزشی نباید به‌ گونه‌ای مطرح شود که این بازرسی‌ها مختص به ایران بوده و نسخه‌ای است که برای ایران پیچیده‌اند؛ هر کشوری که عضو پروتکل الحاقی باشد در چارچوب این پروتکل و بر مبنای دستورالعمل آن، که تمام کشورهای عضو پذیرفته‌اند، اجرا می‌شود. دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر و کاشان تاکنون مورد بازرسی نمایندگان آژانس قرار گرفته‌اند. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق دستورالعملی است که بر مبنای آن همه تحقیقاتی که از مواد هسته‌ای استفاده می‌شود بازرسی و حسابرسی می‌‌شوند؛ این حسابرسی مواد هسته‌ای از جمله اورانیوم در تمام کشورها انجام می‌شود؛ اگر در مقالات منتشرشده کشور نیز استفاده از مواد هسته‌ای مطرح شده باشد، مورد بازرسی و سؤال بازرسان قرار می‌گیرد و پیشنهاد سازمان انرژی اتمی کشور این است درصورتی‌که در مقالات پژوهشگران استفاده از مواد هسته‌ای مطرح‌ شده است، این مواد را به سازمان انرژی اتمی تحویل دهند تا در حسابرسی آژانس انرژی اتمی به مشکلی برنخوریم، اما هرگز بازجویی از اساتید دانشگاه انجام نخواهد شد».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأیید کرد/ برخی از دانشگاه‌ها مورد بازرسی قرار گرفتند

با این همه چند روز پیش بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار آنا ماجرای بازرسی آژانس از دانشگاه‌ها را تأیید کرد و گفت: «در قضیه بازرسی نمایندگان آژانس از دانشگاه‌ها بعضی مسائل وجود داشت که این مسائل برطرف شد و هم‌اکنون موضوعی در رابطه با بازرسی نمایندگان آژانس از دانشگاه‌ها وجود ندارد. اصلاً موضوع بازرسی به‌صورت معمول مطرح نبوده، زیرا در یک دانشگاهی ممکن است بنا به ملاحظات و نیازهای فنی از برخی مواد استفاده شده باشد؛ لذا وقتی این مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد باید بر اساس پادمان از سوی دانشگاه به سازمان انرژی اتمی اعلام می‌شد. پس وقتی این موضوع از سوی دانشگاه‌ها به سازمان انرژی اتمی اعلام نمی‌شود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران سؤال می‌پرسد و ما هم مواد موجود در دانشگاه‌ها را به سازمان انرژی اتمی منتقل و بعد از اعلام به آژانس بین‌المللی اتمی در صورت نیاز دانشگاه‌ها مواد را باز می‌گردانیم. تلاش ما بر این بود تا تمامی بازرسی‌ها آژانس از دانشگاه‌ها برطرف شود؛ بنابراین دیگر مشکلی به‌نام بازرسی از دانشگاه‌ها وجود ندارد».

اطلاعی از بازرسی آژانس انرژی اتمی از دانشگاه امیرکبیر ندارم!

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به خبرنگار آنا در رابطه مسئله بازرسی از دانشگاه‌ها این مسئله را نفی کرده و می‌گوید: « اطلاعی از بازرسی آژانس انرژی اتمی از دانشگاه امیرکبیر ندارم و اگر قبلاً بازرسی صورت گرفته، گزارش بازرسان مثبت بوده است! بازرسی به آن معنا نداشتیم، چراکه فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر آکادمیک است. در برجام آمده که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بازدید کنند. مسئولان دانشگاه امیرکبیر با موضوع بازرسی مشکلی ندارند».

با استناد به نکات ذکر شده به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که بازرسی از برخی دانشگاه‌‌های کشور انجام گرفته است اما اینکه برخی از رؤسای این دانشگاه‌ها مسئله مربوطه را کتمان می‌کنند جای سوال دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. اکنون باید منتظر ماند و دید که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چه پاسخی در قبال تأیید بازرسی‌های انجام گرفته خواهند داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 19 شهریور 1398 ، کدخبر: 414867 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین