پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۱۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
لغو معافیت گمرکی شرکت های دانش بنیان خبری بود که گویی کمر این شرکت ها را در هفته گذشته شکست. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال شیوه‌‌نامه اعطای معافیت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، اعطای معافیت گمرکی به موسسات دانش‌بنیان را لغو کرد.
شعار سال:رضیان می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند که برخی مواد اولیه و تجهیزات را برای ادامه فعالیت خود به کشور وارد کنند و اتفاقاً دولت باید بستری را فراهم کند که انتقال این کار به‌راحتی انجام شود نه اینکه به آن‌ها بگوییم دیگر از امتیاز معافیت گمرکی برخوردار نیستید.

لغو معافیت گمرکی شرکت های دانش بنیان خبری بود که گویی کمر این شرکت ها را در هفته گذشته شکست. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال شیوه‌‌نامه اعطای معافیت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، اعطای معافیت گمرکی به موسسات دانش‌بنیان را لغو کرد.

این اتفاق در حالی به وقوع پیوسته که همگان به خصوص در دوران تحریم به نقش و اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان پی برده‌اند. امروز شرکت‌های دانش بنیان اگرچه سهم اندکی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند اما امید دارند با حمایت دولت و بهره‌مندی از امتیازاتی قانونی بتوانند نقش پررنگ‌تری در اقتصاد داشته باشند، اما ظاهرا به جای حمایت، با حکم اخیر دیوان عدالت اداری سنگی بزرگ در مسیر راه خود احساس کردند.

در همین خصوص، عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من چند سالی است که عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان قابل توجه بوده که یکی از عمده دلایل این اتفاق، بهره‌گیری از جوانان است. حال شایسته نیست این شرکت‌ها که حقیقتاً نقش بسزایی را در اشتغال‌زایی داشتند و محصولات ارزنده‌ای را هم تولید کردند را از معافیت گمرکی محروم کرد.

وی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا از شرکت‌های دانش‌بنیان خود حمایت‌های ویژه‌ای دارند و آن‌ها را از یارانه برخودار می‌کنند زیرا به‌خوبی می‌دانند که این شرکت‌ها توان تغییر و تحول در اقتصاد کشور را دارند و حضور این افراد و مجموعه‌ها برای کشور لازم و ضروری است.

نماینده قائمشهر تصریح کرد: وقتی ما از نخبگان خود حمایت نکنیم و شرایط خوبی برای تولید فکر آن‌ها مهیا نشود در نهایت با پدیده «فرار مغزها» روبرو خواهیم شد. بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان با توان و همت خود مشغول فعالیت هستند ولی متاسفانه گاهی می‌بینیم نه تنها به این شرکت‌ها کمکی نمی‌کنند حتی با برخوردهای خاصی، انگیزه را هم در این افراد از بین می‌برند.

رضیان اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند که برخی مواد اولیه و تجهیزات را برای ادامه فعالیت خود به کشور وارد کنند و اتفاقاً دولت باید بستری را فراهم کند که انتقال این کار به‌راحتی انجام شود نه اینکه به آن‌ها بگوییم دیگر از امتیاز معافیت گمرکی برخوردار نیستید.

وی در پایان پیشنهاد کرد: بهتر است افرادی از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری طرحی را با هماهنگی برخی از نماینده‌ها آماده کنند تا در مجلس روی موضوع کار شود. اگر این همکاری صورت بگیرد به احتمال زیاد نتیجه خوبی برای شرکت و موسسات دانش‌بنیان حاصل خواهد شد
.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد24 ،تاریخ انتشار:19شهریور1398،کدخبر:141036،eghtesaad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
0
0
آینده صنعت کشور باید دست دانش بنیان ها باشه با این کارها اقتصاد کشور آسیب میبینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین