پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۲۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
محمد مهدی اسلامی ، با بیان این‌که متأسفانه برخی از جریانات سیاسی در مقاطعی به‌ویژه از مجلس پنجم نوع جدیدی از تبلیغات را که برگرفته از الگوی دموکراسی غربی بود را مورد استفاده قرار دادند، اظهار کرد: نتیجه این الگو ضرورت صرف هزینه بسیار زیاد برای ایجاد پروپاگاندا و فریب افکار عمومی بود.
شعار سال: عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: در انتخابات مجلس پنجم یکی از منابع تأمین هزینه‌های انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی، کمک‌های پیمان‌کاران شهرداری بود که این جمله را خود عطریانفر هم تأیید کرده است.

محمد مهدی اسلامی ، با بیان این‌که متأسفانه برخی از جریانات سیاسی در مقاطعی به‌ویژه از مجلس پنجم نوع جدیدی از تبلیغات را که برگرفته از الگوی دموکراسی غربی بود را مورد استفاده قرار دادند، اظهار کرد: نتیجه این الگو ضرورت صرف هزینه بسیار زیاد برای ایجاد پروپاگاندا و فریب افکار عمومی بود.

وی افزود: حاصل این رویکرد این است که یک اقلیت مترف که سرمایه‌دار هستند جایگاه بالاتری از اکثریت خاموش جامعه پیدا می‌کنند و امکان حضور در مناصب انتخابی را به‌دست می‌آورند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: این الگوی غلط الزاماتی دارد که از جمله آن‌ها، تأمین هزینه‌‌های گزاف این نوع تبلیغات است. هزینه گزاف این نوع تبلیغات گاهی چندین برابر مجموع حقوق چهار سالِ یک نماینده مجلس می‌شود؛ لذا بدیهی است که طبیعی به نظر نمی‌رسد فردی فقط برای حضور سالم در انتخابات مجلس حاضر به صرف هزینه چندین برابری حضور خودش در مجلس شود.

اسلامی در همین رابطه افزود: لازمه این موضوع یکی از این دو حالت موجود است؛ یا باید در یک جریانی حضور پیدا کند تا این جریان هزینه او را بپردازد یا این‌که باید در یک تعامل و بده‌بستان اقتصادی با اصحاب ثروت قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حالت اول ممکن است این جریان، جریان پاکی باشد و براساس احساس وظیفه شرعی برای صیانت از انقلاب تلاش خود را برای جمع‌آوری هزینه‌های تبلیغاتی خود از سوی موکلین، نماینده پاک‌دستی را راهی مجلس کند، ولی در شرایط فعلی چنین مسئله‌ای به سختی به‌دست می‌آید.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: در حالت دوم ممکن است جریان، به‌واسطه بده‌بستان‌های اقتصادی باشد. در گفتگویی که با آقای عطریانفر داشتیم و در ارگان حزب مؤتلفه اسلامی منتشر شد، او اشاره کرد در انتخابات مجلس پنجم یکی از منابع تأمین هزینه‌های انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی، کمک‌های پیمان‌کاران شهرداری بود و حتی خود عطریانفر افزوده است که به‌طور طبیعی کمک‌های آن‌ها به افراد به مساعدت‌های شهردار وقت که دبیرکل حزب کارگزاران بود، بستگی داشت و بدون چشم‌داشت چنین کمک‌هایی را نمی‌کردند.

اسلامی با بیان این‌که این نوع تعاملات در میان بسیاری از نمایندگان مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های جدی ورود پول‌های کثیف به رقابت‌های انتخاباتی این است که نمایندگان در مقاطع حساس به‌جای رجحان منافع ملی ناگزیر به تأمین منافع پشتیبان‌های مالی خود و حتی سکوت در لحظات خطیر خواهند بود یا این‌که با روش‌های عوام‌فریبانه و گرفتن ژست مردمی منافع اصحاب ثروت را تأمین می‌کنند.

وی در ادامه افزود: نتیجه این نوع بده‌بستان‌ها با اصحاب ثروت دور شدن از الگوی مردم‌سالاری دینی و کاهش اثر حضور مردم در صحنه انتخابات خواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در رابطه با راه‌های جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گفت: بهترین راه ایجاد سامانه‌‌های شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی نامزدها است و باید مشخص شود که از کدام مسیر تأمین هزینه کرده‌اند؟، چه مبلغی هزینه کرده‌اند؟ اگر توسط شخصیت حقوقی این تأمین هزینه صورت گرفته این نامزد انتخاباتی در ازای آن چه تعهدی را به او داده است؟

اسلامی در پایان نقش رسانه‌ها را در شفاف‌سازی منابع درآمدی کاندیداها مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران می‌توانند نتایج تحقیقاتی خود را در اختیار مردم و افکار عمومی بگذارند و واکنش افکار عمومی نسبت به این تحقیقات می‌تواند به اثرگذاری و رفتار سیاسی افراد و جریان‌های سیاسی منجر شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 20 شهریور 1398، کدخبر: 414669 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
0
انتخابات ها در ایران همیشه با پول های کثیف همراه بوده این هم به خاطر نبود حزب در کشور هستش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین