پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۳۲۴۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
نگاهی به روند بازار سرمایه حاکی از آن است که در نیمه ابتدایی امسال، شاخص‌کل بورس از رشد ۶۷.۸ برخوردار بوده است، این چنین نگاه خیره سرمایه‌گذاران به حافظ دوخته شده است. آخرین آمارها از وضعیت نقدینگی نشان می‌دهد که نقدینگی در خردادماه امسال به بیش از یک‌هزار و ۹۷۹ هزار میلیارد تومان رسید. وزیر اقتصاد پیش از این درباره میزان نقدینگی کشور گفته بود که «در دو ماهه نخست امسال ۲۵ درصد رشد نقدینگی داشتیم. »

شعار سال: «وضعیت بورس امیدوارکننده است»؛ این تازه‌ترین اظهارنظر وزیر امور اقتصادی و دارایی است. فرهاد دژپسند معتقد است که بورس، جایی است که می‌تواند موج نقدینگی سرگردان کشور را مهار کنند.

آخرین آمارها از وضعیت نقدینگی نشان می‌دهد که نقدینگی در خردادماه امسال به بیش از یک‌هزار و ۹۷۹ هزار میلیارد تومان رسید. وزیر اقتصاد پیش از این درباره میزان نقدینگی کشور گفته بود که «در دو ماهه نخست امسال ۲۵ درصد رشد نقدینگی داشتیم. »

دژپسند در هفته جاری در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «خیلی شنیدیم حجم نقدینگی بالاست و ممکن است مشکل‌زا باشد. اما یکی از کارهایی که می‌تواند نقدینگی را به سمت کارهای مولد و صحیح هدایت کند، تقویت و توسعه بازار سرمایه و بورس است. »

او توضیح داد: «تمرکز خاصی در یک‌سال اخیر روی این سیاست صورت گرفت و نشان داد که موفق بوده و شرایط تقریبا پایداری را طی کرده است. » به گفته دژپسند، «شرایط بورس الان به‌گونه‌ای است که می‌شود امیدوار بود به عنوان یک تکیه‌گاه در تامین مالی برای بخش خصوصی مطرح شود ...»

وزیر اقتصاد تصریح کرد: «امروز خیلی جاها در دو امر می‌توانیم به بورس تکیه کنیم؛ یکی در هدایت نقدینگی و خروج از نگرانی نسبت به این مساله. یکی هم این‌که کم‌کم فعالان اقتصادی و بنگاه‌داران برای رفع مشکل نقدینگی خود به بورس مراجعه می‌کنند. »

دژپسند متذکر شد: «این بارقه امیدی برای فعالان اقتصادی است و دولت هم تلاش خود را می‌کند که با واگذاری دارایی و شرکت‌های خود و بانک‌ها، زمینه را فراهم کند که فعال بورس با تنوع مواجه باشد و بازدهی خود را تداوم بخشد. »

رشد ۶۷.۸ درصدی شاخص در ۶ ماه

نگاهی به روند بازار سرمایه حاکی از آن است که در نیمه ابتدایی امسال، شاخص‌کل بورس از رشد ۶۷.۸ برخوردار بوده است. آن‌گونه که وضعیت بازار نشان می‌دهد، در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۷ شاخص‌کل بورس روی عدد ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد ایستاده بود، اما دیروز شاخص‌کل بورس ۲۹۹ هزار و ۹۳۰ واحدی شد. این، یعنی شاخص‌کل بورس ۷۰ واحد دیگر نیاز دارد که وارد کانال ۳۰۰ هزار واحد شود. احتمال دارد هفته آینده، فعالان بازار سرمایه شاهد ورود نماگر اصلی به این کانال باشند.

در این میان، در حال حاضر ارزش کل معاملات بورس به رقم ۱۶۵۷ میلیارد تومان رسیده و حجم معاملات این بازار رقم ۴.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سر گذاشته است.

پیش از این، برخی از تحلیلگران بازار سرمایه پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به افزایش نرخ ارز، احتمال رشد شاخص بورس به بیش از ۳۰۰ هزار واحد بعید نیست.

به باور آنها، «باید ارزش بازار را متناسب با رشد قیمت دلار در نظر بگیریم؛ بدین معنا که بورس باید همسو با افزایش قیمت دلار روند صعودی را در پیش گیرد. »

تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کردند که «رشد بازار سرمایه نسبت به بازار پولی و کالایی بسیار عقب است و بورس همچنان جا برای رشد دارد. »

اثرگذاران رشد بورس

تحلیل‌ها بیانگر آن است که بخش عمده رشد بورس، مرهون ورود پیوسته سرمایه‌های خرد بوده است. از ابتدای سال تاکنون مالکیت حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان سهم به نام سهامداران خرد تغییر یافته است. سهامداران حقیقی که در تیرماه عمدتا متاثر از عقب‌نشینی نرخ ارز و کاهش معنادار قیمت جهانی نفت، فلزات و محصولات پتروشیمی از جریان معاملات فاصله گرفته بودند، در مرداد و به‌طور پررنگ‌تری در ۱۲ روز کاری ماه شهریور حضور خود را در سمت خرید اعلام کردند و به‌طور متناسب، بر شدت رشد قیمت‌ها افزودند.

البته باید اشاره کرد که بخش عمده این رشد در صنایع کوچکتر بورسی رقم خورده است. در واقع، در بین ۳۹ صنعت بورسی، بازدهی ۳۱ صنعت طی حدود ۶ ماه اخیر از شاخص کل بیشتر بوده است. تک‌سهم‌ها و صنایع کوچک‌تری نظیر زراعت، کاغذسازان و گروه کاشی و سرامیک در این رونق بی‌رقیب پیشتاز بوده‌اند. این در حالی است که بزرگترین صنایع بورسی، یعنی پتروشیمی‌ها، فلزات و معدنی‌ها و سهام وابسته‌ای نظیر یوتیلیتی‌ها در کنار بانک‌ها از کسب بازدهی متوسط (۶۶ درصد) جا مانده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ انتشار 21 شهریور 98، کد خبر: 1298669، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
0
اگر این قضیه پیشرفت مذاکرات با آمریکا درست باشه بورس 400 هزار واحد رو راحت میزنه
ناشناس
Netherlands
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
0
حداقل در این مورد امیدوار کننده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین