پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۵۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۳
در حالی که ترور دانشمندان هسته‌ای در سال‌های 1388 تا 1390 در اوج تنش‌های ایران در سیاست خارجی با محوریت فعالیت‌های هسته‌ای ایران رخ داد، گذشته از عملکرد نظام اطلاعاتی و امنیتی کشور، به نظر می‌رسد حلقه‌های مفقوده در ماجرای مازیار ابراهیمی رسیدن به پاسخ کمال را ناممکن کرده است؛ در هر صورت جبران خسارات مادی و معنوی از فردی که حق او ضایع شده، بر عهده ولیان امور بوده اما دولت روحانی در این امر پیشقدم شده است.
شعار سال:به نظر می‌رسد حلقه‌های مفقوده در ماجرای مازیار ابراهیمی رسیدن به پاسخ کمال را ناممکن کرده است؛ در هر صورت جبران خسارات مادی و معنوی از فردی که حق او ضایع شده، بر عهده ولیان امور بوده اما دولت روحانی در این امر پیشقدم شده است.

ترور دانشمندان هسته‌ای در سال‌های 1388 تا 1390 در اوج تنش‌های ایران در سیاست خارجی با محوریت فعالیت‌های هسته‌ای ایران رخ داد. گذشته از عملکرد نظام اطلاعاتی و امنیتی کشور، بار چنین اقداماتی در کشور باید بردوش «محمود احمدی‌نژاد»، رئیس‌جمهور وقت، سنگینی کند چراکه اقدامات رادیکال وی در حوزه سیاست خارجی به تنش‌ها دامن زده و پاسخ‌هایی رادیکال در پی داشت.

«مسعود علی‌محمدی»، استاد فیزیک دانشگاه تهران، در ساعت ساعت 6 و 30دقیقه صبح یکشنبه 22 دی‌ماه 1388 حوالی منطقه قیطریه تهران به شهادت رسید.

همچنین در 8 آذر 1389 «مجید شهریاری»، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی، در نتیجه این اقدام تروریستی به شهادت رسید. ترور «فریدون عباسی» اما تروریست‌ها را ناکام گذاشت و وی از مهلکه جان سالم به در برد.

در آن زمان مقامات و رسانه‌های دولتی وقت ایران، آمریکا، اسرائیل، ام‌ آی 6، ناتو، گروه 5+1، اتحادیه اروپا، معترضان به انتخابات سال 1388را به ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با این انفجارها متهم کردند.

«علی لاریجانی»، رئیس مجلس ایران، در دی‌ماه 1390 در مصاحبه‌ای با شبکه خبری العالم از بازداشت «تعدادی از افرادی که در ترور شهید احمدی روشن دست داشتند» خبر داده بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز در بیانیه‌ای رسمی که روز پنج‌شنبه، 25 خردادماه سال 1391، منتشر شد از شناسایی و دستگیری «عوامل اصلی» ترور دانشمندان هسته‌ای ایران خبر داد.

«حیدر مصلحی»، وزیر اطلاعات وقت ایران، نیز روز یک‌شنبه، 28 خرداد سال 1391، از دستگیری 20 نفر در قالب «شناسایی و انهدام» دو گروه از عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای ایران خبر داد اما جزئیات بیشتری در مورد نام و نشان این افراد ارائه نکرد.

در مرداد ماه همین سال بود که باشگاه خبرنگاران جوان مدعی شد در مستندی به نام «کلوپ ترور»، زوایای پنهان این واقعا را کشف کرده است. این مستند از شبکه یک سیمای تلوزیون ایران نیز پخش شد.

خبرگزاری فارس نیز در مرداد 91 در این باره نوشت: «مستند "کلوپ ترور" روایتی است از اقدامات برق آسای سربازان گمنام امام زمان (عج) در دستگیری همه عوامل ترور شهدای هسته‌ای کشور، به طوری که بخشی از اعترافات متهمین مثلث‌ ترور با همه جزئیات در این مستند، بیان شده است.»

در این مستند برخی از چهره‌های عوامل ترور شهدای هسته‌ای کشور معرفی و شیوه عملیاتی آنها تشریح شد.

«سردار سرتیپ دوم رمضان شریف»، در همان سال و در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، ساخت مستند کلوپ ترور را اقدامی ارزشمند و قابل تحسین ارزیابی کرد و اظهار کرد: «این مستند عبرت‌آموز، شیوه‌های به دام انداختن طعمه‌های رژیم صهیونیستی برای جاسوسی و عملیات تروریستی را نشان داد و زمینه‌ای برای روشنگری در جوانان را فراهم آورد.»

مازیار ابراهیمی از جمله اعتراف کنندگان این مستند بود. در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان آمده بود: «مازیار ابراهیمی یا همان سامان، امیریل، امیرعباس در تکمیل صحبت‌های آرش (یکی از متهمان) می‌گوید: ما را اعزام کردند به اسرائیل و در آنجا آموزش کار با مواد منفجره و کار و آموزش‌های نظامی تیراندازی را دیدیم.»

باز شدن مجدد پرونده مازیار ابراهیمی

روایت ترور دانشمندان هسته‌ای به اینجا ختم نشد. چندی پیش انتشار مصاحبه مازیار ابراهیمی و سخنان وی در خصوص نحوه اعترافاتش، واکنش‌های فراوانی در پی داشت.

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری درباره ادعای یکی از رسانه‌های خارجی درباره بازداشت فردی به اسم مازیار ابراهیمی در وزارت اطلاعات و اتهام‌های وارد شده به وزارت اطلاعات گفت: «این اتفاق در این دولت رخ نداده است.»

ربیعی افزود: «اطلاعات کلی که در این زمینه دارم این است که به جز یک مورد در بقیه موارد کار کارشناسی صورت نگرفته است، همان موقع از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است، کارشناسان ضد جاسوسی در این پرونده نبودند و کارشناسان دیگری در این پرونده دخیل بودند.»

ربیعی همچنین گفت: «کارشناس این پرونده‌ها کارشناس ضدجاسوسی نبوده و کارشناسان حوزه دیگری بوده‌اند که در این پرونده کار کرده‌اند.»

«علی مطهری»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز در این باره گفت: «اینکه تروری اتفاق افتاده و بعد مسئولان امنیتی و اطلاعاتی کشور برای اینکه به سرعت جوابی به مردم دهند و مسئولیت را از سر خود بازکنند، اقدام به بازداشت افرادی کنند و بعد هم آنان را تحت فشار به اعترافاتی درباره ترور دانشمندان هسته‌ای ایران کنند و در صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم نمایش دهند، اصلا متناسب با اخلاق و روش‌های اسلامی ما نیست.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «نمایندگان راهی جز طرح سوال از وزیر اطلاعات فعلی ندارند. سکوت درست نیست؛ افرادی که ثابت شده اشتباه کرده‌اند، باید عذرخواهی کنند و همزمان خسارت‌هایی را که به آن افراد (مازیار ابراهیمی و سایر متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای) وارد کرده‌اند، جبران کنند. حتی باید از خانواده آنان نیز دلجویی شود. این اقدامات است که اعتماد جامعه را به نظام جمهوری اسلامی افزایش می‌دهد.»

«محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز روز شنبه ۲۶ مرداد در توئیتی خبر داد که در ارتباط با سخنان ابراهیمی از وزیر اطلاعات پرسشی کرده که به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است.

در ادامه «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس، در تشریح جلسه سوال خود از وزیر اطلاعات درباره موضوع مازیار ابراهیمی که ماه جاری در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شد، گفت: «سوال مطرح شد و آقای علوی به همراه تعدادی از کارشناسان وزارت اطلاعات و همکاران خود که مرتبط با این پرونده بودند حضور یافتند و توضیحاتی ارائه شد.»

به گفته محمود صادقی پاسخگویی درباره پرونده مازیار ابراهیمی 40 دقیقه به طول انجامید. در این جلسه وزیر اطلاعات از تخصیص خسارت به ابراهیمی خبر داد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به تعداد متهمان بازداشتی گفت: «آقای علوی گفتند ۵۳ نفر در بازداشت بودند که بیگناه بودند و گفتند باتوجه به اینکه معلوم شد یک خطا صورت گرفته، در نتیجه وزارت اطلاعات در مجموع ۴ میلیارد تومان به این افراد به عنوان جبران خسارت پرداخت کرده است. در مورد آقای مازیار ابراهیمی گفتند ۱۳۰ میلیون تومان به ایشان پرداخت شده است.»

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا عاملان ترور دانشمندان هسته‌ای کشف شده‌اند یا خیر؟ گفت: «اینطوری که پیداست خیر.»

البته سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود تلویحا به عذرخواهی و پرداخت غرامت به این شخص اشاره کرده بود.

اما سکوت حیدر مصلحی و دولت بهار، قصور وزارت اطلاعات احمدی‌نژاد، این سناریو را بیش از پیش تقویت می‌کند. اگر این فرد جاسوس بوده، در این صورت چرا آزاد شده؟ و اگر گناهی مرتکب نشده، کلیپ ترور چه می‌گوید؟ به نظر می‌رسد که این تناقض زبان حیدر مصلحی را برای پاسخگویی در این خصوص بسته است.

با توجه به اینکه این اتفاقات در سال‌های 1388 تا 1391 رخ داد، از دولت سابق انتظار می‌رود برای اقناع افکار عمومی به پاسخگویی حداکثری بپردازد و در صورتی که قصوری از وزارت متبوع حیدر مصلحی رخ داده است، آن را بیان و در جهت جبران مافات گامی بردارند، اما چنین توقعی از دولت بهار البته که راه به جایی نمی‌برد چراکه پاسخگویی در این دولت، هیچگاه مسبوق به سابقه نبوده است.

با تکیه بر آنچه که گفته شد، به نظر می‌رسد حلقه‌های مفقوده در ماجرای مازیار ابراهیمی، رسیدن به پاسخ کمال را ناممکن کرده است. در هر صورت جبران خسارات مادی و معنوی از فردی که حق او ضایع شده، بر عهده ولیان امور بوده اما دولت روحانی در این امر پیشقدم بوده است.

اعتنا به مرزهای فرضی خودی و غیرخودی در این برهه زمانی توجیه‌پذیر نیست چراکه در این صورت آنچه که از دست می‌رود اعتماد جامعه به دولتمردان و حاکمان است و پرداخت این هزینه از جیب همه آنها خواهد بود. لذا چنین به نظر می‌رسد همه‌ مسئولین در هر پست و مقامی و فراخور سهم‌شان از قدرت و امکانات، باید در جهت روشنگری قدم بردارند و پاسخگوی پرسش‌های جامعه باشند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:21شهریور1398،کد خبر:896003،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
0
تمام ساختار نظام وحکومت وارگان های وابسته‌ به حاکمیت برپایه دروغ وریا پایداراست وهرفردی بتواند بهترین دروغ و جنایت را بکند پست و مقام بالاتری را در حکومت تصرف می کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین