پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
اعتیاد در خراسان شمالی ازجمله فرهنگ‌های غلطی است که در میان خانواده‌های سنتی استان ریشه دوانده و استفاده از مواد مخدر سنتی آفتی برای وضعیت سلامتی مردم خراسان شمالی شده که ازجمله عوارض این فرهنگ غلط وجود کودکان معتاد در برخی از این خانواده‌ها است.

شعار سال: اعتیاد بلایی است که می‌تواند به‌شدت فرد، خانواده و جامعه را مورد آسیب قرار دهد. افرادی که دچار این معضل هستند عموماً باعث ایجاد مشکلاتی دیگر نیز می‌شوند لذا نیاز است برای این قشر برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد تا ابتدا از این بیماری رهاشده و سپس بتوانند نقش مثبتی در جامعه ایفا کنند.


البته برنامه‌ریزی‌ها نباید صرفاً معطوف به درمان معتادان شود. بدیهی است که باید زمینه‌های ایجاد اعتیاد را از بین برده تا دچار مشکلات بعدی نشویم. این بخش عموماً در کشور دچار غفلت شده است لذا روزبه‌روز به تعداد معتادان افزوده‌شده و از طرفی به دنبال افزایش درمانگاه‌ها هستیم.


اما فعالیت‌هایی نیز در این راستا انجام‌شده است. در نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر استان برخی از فعالیت‌های انجام‌شده و ضرورت‌ها مورد بازگویی قرار گرفت. در ابتدا اسماعیل قربانی، مدیرکل بهزیستی استان در این خصوص اظهار کرد: فعالیت‌های پیشگیرانه‌ای را در محلات آسیب مانند اطلاع‌رسانی و موارد آموزشی انجام دادیم که در سه ماه اول سال ۹۸ مجموعاً ۱۵ هزار نفر مورد آموزش قرار گرفتند.

وی در ادامه به فعال بودن ۹۹ مراکز سرپایی درمان اعتیاد، کمپ و مرکز توانمندسازی افراد بهبودیافته اشاره کرد و افزود: در طول سال ۹۷ حدود ۴۷ هزار نفر بااعتبار بیش از دو میلیارد به توانمندی رسیدند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: درمجموع سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر و در سه ماه ابتدای سال جاری ۲۷ هزار نفر از خدمات اعتیاد ما استفاده کرده‌اند.

وی با تأکید بر روند افزایشی پذیرش معتادان در کمپ لنگر افزود: در سال گذشته ۷۵۰ نفر در این کمپ بستری‌شده‌اند.

قربانی از راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ شهرستان شیروان و پذیرش ۴۵ بیمار در آن خبر داد و تصریح کرد: در طرح نوروزی که برای سامان‌دهی معتادان متجاهر اجرا کردیم، امسال ۵۸۰ نفر طی نوروز بااعتبار ۳۰۰ میلیون تومان در کمپ ساماندهی شدند.


کاوه حجت، رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: در خراسان شمالی اعتیاد کودکان یک معضل است زیرا تریاک به‌عنوان نوشدارو برای کودکان استفاده می‌شود لذا تعداد زیادی از کودکان دچار مصرف تریاک هستند.

وی با اشاره به سو استفاده از کودکان برای حمل مواد افزود: در دانشگاه علوم پزشکی توانستیم مرکز ترک اعتیاد برای نوجوانان و کودکان را با ظرفیت ۱۷ تخت در بیمارستان امام رضا راه‌اندازی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به ارائه آموزش‌هایی به خانواده‌های کودکان معتاد گفت: برای درمان زنان باردار معتاد نیز بخشی را با ظرفیت ۲۵ تخت افتتاح کردیم و همچنین مرکز ترک اعتیاد صبا را برای مادران باردار با ویزیت رایگان در اختیار بانوان قراردادیم.


ولی‌الله حیاتی، معاون سیاسی استاندار نیز در خصوص مسئله اعتیاد اظهار کرد: مواد مخدر سیستمی پویا و پیش‌رونده است و مبارزه با آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، سیستمی و همه‌جانبه دارد.

وی افزود: سیاست‌هایی در سرلوحه ستاد مبارزه با مواد مخدر ابلاغ‌شده و بخش مهمی از آن اجراشده و توفیقات خوبی در این حوزه داشتیم.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی از افزایش ۲۶ درصدی کشفیات مواد مخدر و افزایش ۱۴۷ درصدی مواد مخدر صنعتی در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: افزایش سه درصدی دستگیری معتادان، اجرای ۳۸۱ مورد انواع طرح‌های مقابله باعرضه مواد مخدر، افزایش ۱۱ درصدی عملیات برون‌استانی برای کشف مواد مخدر، پلمپ و تخریب پاتوق معتادان، افتتاح مرکز پلیس مبارزه با مواد مخدر و اجرای طرح‌های سامان‌دهی معتادان که باعث شد ۸۰۰ نفر شناسایی و ۵۰۰ نفر به مرکز ماده ۱۷ منتقل شوند از دیگر دستاوردهای استان بوده است.

وی همچنین از کاهش شش پله‌ای رتبه خراسان شمالی در آمار معتادان خبر داد و افزود: اینک به رتبه ۱۲ کشور رسیده‌ایم البته هنوز اعلام رسمی نشده است.

حیاتی در انتها گفت: ارزان شدن مواد مخدر صنعتی مانند شیشه از سوی و تغییر اسم و رنگ و لعاب آن‌ها از طرف دیگر برای این است تا جوانان را به دام انداخته لذا نیاز است هشیار باشیم نیازمند هم‌افزایی هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 21 شهریور 98، کد مطلب: 13980621000041: www.farsnews.com



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین