پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۲۹۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۶
معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی 99-98 کلاس بدون معلم نداریم و 3600 نفر سرباز معلم برای جبران کمبودها به چرخه آموزش اضافه شده‌اند.

شعارسال: با شروع دوباره مهر و با بازگشایی مدارس و اشتیاق حضور بر سر کلاس درس و یادگیری دروس، متاسفانه همانند هر سال در روزهای نخست سال تحصیلی مشکل کمبود معلم در برخی از مدارس دیده می شود و دانش آموزان مجبورند بدون انجام کاری تا پایان ساعت کلاس، وقت‌شان را به بطالت بگذرانند چراکه آموزش‌ و پرورش در سال‌های پیش رو با معضل بازنشستگی معلمان و بحران کمبود نیروی انسانی مواجه شده است و از مهر 97 با سه سال شدن هنرستان‌ها کمبود نیروی انسانی در این بخش به شکل ویژه‌تری محسوس است.

آنگونه که خود مسئولان آموزش‌ و پرورش می‌گویند تا سال 1399، چندین هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد و براین اساس نیاز به معلم، نیازی جدی است. این درحالی است که با روند فعلی پذیرش اندک در دانشگاه فرهنگیان و سهمیه‌های اختصاص یافته به آموزش‌ و پرورش در آزمون‌های استخدامی به نظر می‌رسد نمی‌توان کسری معلمان را پاسخ داد.

در واقع بازنشستگی و کمبود نیرو، تمام پایه‌های آموزش‌ و پرورش را تحت تاثیر قرار داده و با توجه به اینکه در سال جاری 60 هزار نفر در این سازمان شرایط بازنشستگی پیدا می‌کنند و تنها 20 هزار نفر قابلیت جذب دارند، این سازمان در سال جاری به 40 هزار نفر نیرو نیاز دارد تا با بحران کمبود معلم مواجه نشود.

در این میان سوال این است که برای جبران این کمبودها چقدر می‌توانیم جذب نیرو داشته باشیم و از طرفی آیا امکان کمک گرفتن از معلمان بازنشسته وجود دارد یا خیر؟ در این رابطه با معاون برنامه ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

خروج نیروی ناشی از بازنشستگی مشکل اصلی کمبود معلم

علی الله یار ترکمن با بیان اینکه به دلیل خروج نیروی ناشی از بازنشستگی سالیانه بین 45 الی 50 هزار نفر بازنشسته می‌شوند که این موضوع اثرات منفی را روی تامین نیروهای مورد نیاز ما می‌گذارد، گفت: براساس قانون برنامه ششم فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی می‌توانیم معلم جذب کنیم و به این ترتیب ورودی‌های ما با میزان خروجی همخوان نبوده و اثرات نامطلوبی را بر سطح آموزش کشور می‌گذارد.

وی ادامه داد: تمام تلاش وزارت آموزش و پرورش این است که بر اساس ساز و کار قانونی و مجوزهای موجود شرایطی را مهیا کند تا در شروع سال تحصیلی کلاس بدون معلم باقی نماند.

در سال تحصیلی جدید هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد ماند

ترکمن با اشاره به اینکه این تعداد کسری برای سال 99-98 وجود خواهد داشت، توضیح داد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی دقیقی که داشته‌ایم و با استفاده از نیروهای موجود وزارت آموزش و پرورش، حق‌التدریس نیروهای آزاد، حق‌التدریس نیروهای شاغل، سرباز معلمین، بازنشستگانی که اجازه دارند در طول هفته 14 ساعت تدریس کنند و نیروی خرید خدمات این کسری‌ها قابل جبران خواهند بود.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های ما به این سمت حرکت خواهد کرد که در شروع سال تحصیلی هیچ کلاسی بدون معلم باقی نماند. این شعار اصلی آموزش و پرورش در ساماندهی نیروی انسانی است.

کمبود معلم در تمام مناطق یکسان است

ترکمن با تاکید بر اینکه کمبود معلم در تمام مناطق یکسان است عنوان کرد: کسری کمبود معلمان در تمام کشور توزیع متقارن دارد و اینطور نیست که فقط در یک ناحیه کمبود نیرو داشته باشیم و در سایر مناطق چنین نباشد. در واقع شدت و ضعفش در مناطق مختلف کشور برای هر دو جنس و تمام پایه ها و مقاطع تحصیلی یکنواخت و یکسان است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در واقع ما برنامه‌ریزی‌ها را به این سمت برده‌ایم تا این کسری‌ها جبران شود و در سال تحصیلی جدید کلاس بدون معلم نداشته باشیم.

ورود 3600 نفر سرباز معلم در سال تحصیلی جدید

وی به موضوع سرباز معلم اشاره کرد و گفت: در سال کنونی 3600 نفر سرباز معلم را با مجوزی که ستاد نیروهای مسلح به آموزش و پرورش داد، جذب خواهیم کرد که این نیروها در حال حاضر در شرف آموزش و ورود به عرصه آموزش و پرورش هستند.

در مناطق حاشیه نشین مدرسه نداریم چه برسد به معلم

ترکمن توضیح داد: در مناطق محروم ما مشکل تامین نیروی انسانی به شکل کلی وجود ندارد، چراکه تامین نیرو در این مناطق همواره جزو اولویت‌های آموزش و پرورش است. در این راستا لازم است مناطق محروم را از مناطق حاشیه‌ای جدا کنیم؛ مشکل مناطق حاشیه‌ای نبود مراکز آموزشی و کلاس‌های درس است. به این ترتیب تا زمانی که کلاس و مدرسه‌ای وجود نداشته باشد نمی‌توان به نود یا کمبود معلم در آن مناطق فکر کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته ما تا آنجا که توان مالی و وسع‌مان اجازه می‌دهد برای مناطق حاشیه‌ای سرویس برقرار می‌کنیم تا با اتصال به شبکه آموزش، بتوانند از امکانات موجود استفاده کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 22شهریور1398 ، کدخبر: 895389: www.borna.news


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
مطمئن باش دروغه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین