پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
منطقه گویچاله در مرز استان‌های مازندران و سمنان، جایی است که حدود 11 روز است که مردم برخی شهرها و روستاهای مازندران و سمنان از جمله چهاردانگه مازندران و فولاد محله استان سمنان با تجمع خودجوش، به دپوی غیراصولی و انباشت زباله های استان مازندران در منطقه " گویچاله" اعتراض می‌کنند.
شعار سال:منطقه گویچاله در مرز استان‌های مازندران و سمنان، جایی است که حدود 11 روز است که مردم برخی شهرها و روستاهای مازندران و سمنان از جمله چهاردانگه مازندران و فولاد محله استان سمنان با تجمع خودجوش، به دپوی غیراصولی و انباشت زباله های استان مازندران در منطقه " گویچاله" اعتراض می‌کنند.

 ۱۳ سال قبل در حالی که شهر ساری در استان مازندران میزبان جام جهانی کشتی بود تصمیم بر این گرفته شد تا مدت ۶ ماه محل دپوی زباله از سمسکنده ساری به منطقه گویچاله در مرز استان های مازندران و استان سمنان و در حوالی روستای فولاد محله شهرستان مهدیشهر تغییر مکان پیدا کند.

بعد از گذشت ۱۳ سال با محقق نشدن قول‌های مسوولین مبنی بر راه اندازی کارخانه زباله سوز مازندران در اطراف شهر ساری، مردم روستاهای اطراف گویچاله در این دو استان، از دپوی زباله‌ها در این منطقه به تنگ آمده و خود دست به کار شده‌اند و اجازه ورود کامیون‌های زباله را به این منطقه نمی‌دهند. این اعتراضات از 11 روز پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
جلوگیری 11 روزه مردم 2 استان از دپوی زباله در
مردم خواستار توقف دپوی زباله و پاکسازی محیط هستند / سلامت مردم در خطر است

رئیس شورای اسلامی روستای فولادمحله شهرستان مهدیشهر، گفت: با بی تدبیری و کج سلیقگی و بی توجهی مسولین، زباله های بیمارستانی از شهرهای ساری، نکاء، قائمشهر و کیاسر در منطقه گویچاله، منطقه مرزی استان سمنان با استان مازندران دپو می شود و مسوولین در این 13 سال هیچ تلاشی برای حل این معضل نکردند.

پرویز ایمانی افزود: روزانه بیش از 400 تن پسماند زباله های بیمارستانی و سایر دورریزهای خانگی، صنعتی و... از استان مازندران در منطقه گویچاله به شیوه غیراصولی دپو می‌شود، اما مردم روستاهای شهرستان چهاردانگه مازندران و فولاد محله مهدیشهر و سایر روستاهای اطراف به تنگ آمدند و 11 روز است که در این مکان 24 ساعته به شکل تحصن تجمع کرده‌اند و اجازه ورود ارابه‌های مرگ را به این منطقه گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: مردم این روستا واقعاً گناه دارند، انسان های نجیبی هستند، چرا مسوولین به فکر این مردم نیستند؟ تمام دامداران و باغداران و کشاورزان این روستا به خاطر آفت‌هایی که زاییده همین زباله‌ها است دچار خسارت شده‌اند، روستای فولاد محله واقعاً در حال از بین رفتن است و سلامت و امنیت مردم این منطقه در خطر است.

وی اظهار کرد: من به عنوان عضو شورای اسلامی روستا، از مسوولین استان سمنان تقاضا دارم برای حل این مشکل که سلامت، امنیت جانی و مالی مردم روستا را به خطر انداخته است، توجه ویژه داشته باشند. قرار بود دپوی زباله در این مکان به صورت موقت باشد و کارخانه زباله سوز ساری افتتاح شود، اما این کار موقت، تبدیل به دائمی شد و امروز صدای اعتراض مردم بلند شده است.

رئیس شورای اسلامی روستای فولادمحله شهرستان مهدیشهر اظهار کرد: مردم این منطقه خواستار توقف کامل دپوی زباله در منطقه گویچاله هستند، همچنین باید با مسببان و عاملان اصلی تخریب محیط زیست برخورد قانونی شود، همچنین مردم خواستار پاکسازی و رفع آلودگی های احتمالی منطقه نیز هستند.
جلوگیری 11 روزه مردم 2 استان از دپوی زباله در
اصول مدیریت پسماند در منطقه رعایت نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز با ابراز تأسف از دپوی غیر اصولی زباله در منطقه گویچاله گفت: پیش از این و در زمان فعالیت این سایت دپوی زباله، با گزارش هایی که از سوی مردم محل دریافت کرده بودیم، دو بار تقاضای بازدید از محل را داشتیم، اما مجوز بازدید از محل، از سوی مدیران سایت دپوی زباله صادر نشد.

وی ادامه داد: پس از تجمع اعتراضی مردم و تعلیق شدن سایت دپوی زباله با بازدیدی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که اصول مدیریت پسماند در این منطقه به هیچ عنوان رعایت نشده است.

امیر عبدوس با اشاره به اینکه یکی از اصول مدیریت پسماند در هر نقطه، مکان یابی درست و صحیح برای دپوی زباله است، گفت: علاوه بر مکان یابی درست، پوشش دهی مناسب، جمع آوری و تصفیه شیرابه ها و مدیریت بیوگاز(گازهای اشتعال زا ناشی از تخمیر در محل زباله) نیز از اصول دیگر مدیریت پسماند است که هیچ کدام از این اصول در این منطقه رعایت نشده است.

وی ادامه داد: گذشته از همه این موارد و اصول، مردم منطقه حق دارند معترض باشند، چرا که بوی تعفن، شیرابه‌های زباله‌ها، حشرات موذی، سگ های والگرد و... که ناشی از دپوی غیر اصولی زباله در منطقه است، مردم را رنج می‌دهد، سلامت و امنیت آنها را به خطر انداخته است، باعث تخریب محیط زیست و طبیعت منطقه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تأکید کرد: تصاویر و مستندات مربوطه جمع آوری شده است و برای سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ارسال خواهد شد، و انشاءالله مسائل به طور ویژه پیگیری خواهد شد.
جلوگیری 11 روزه مردم 2 استان از دپوی زباله در
موضوع دپوی زباله در منطقه گویچاله در دستور کار شورای عالی محیط زیست کشور قرار دارد

فرماندار شهرستان مهدیشهر نیز با بیان اینکه دپوی زباله در حوزه استحفاظی استان مازندران انجام می شود، گفت: با توجه به اهمیت موضوع و تبعات زیست محیطی این اقدام برای روستاهای منطقه فولادمحله شهرستان مهدیشهر، موضوع را به صور مکرر پیگیری کردیم و مجدانه به دنبال حل این مسئله خواهیم بود.

حسن ارگی با بیان اینکه موضوع اصلی باید از سوی مسوولین استان مازندران دنبال شود، اظهار کرد: با این وجود و به لحاظ تبعات زیست محیطی که به لحاظ همجواری تعدادی از روستاهای شهرستان مهدیشهر با محل داشتند، نسبت به این موضوع بی تفاوت نبودیم و طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور و به امضای استاندار سمنان موضوع را پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور نیز به فوریت نامه را به رئیس محیط زیست کشور ارجاع دادند و موضوع در دستور کار شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه حل مشکل دپوی زباله در منطقه گویچاله دغدغه اصلی مسوولان استان سمنان بوده است، خاطرنشان کرد: اداره کل محیط زیست استان سمنان نیز به فوریت نسبت به ارسال مستندات مربوط اقدام کردند و انشاءالله موضوع و مشکلات مربوط در جلسه شورای عالی محیط زیست کشور مطرح می شود و تصمیمات خوبی نیز اتخاذ خواهد شد.
جلوگیری 11 روزه مردم 2 استان از دپوی زباله در
 اگر مردم معترض می شوند مسوولین به نیت مردم آگاه باشند

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه نیز اظهار کرد: متأسفانه دپوی زباله در منطقه گویچاله و مرز استان های مازندران و سمنان به شیوه کاملاً غیر اصولی، غیر بهداشتی و غیر استاندارد انجام می شود، زباله های خانگی، عفونی، بیمارستانی و صنعتی به شیوه نادرست در این مکان دفع و دپو می شود و باعث خسارت و زیان حبران ناپذیر بر سلامت مردم منطقه و محیط زیست شده است.

احمد همتی افزود: ما در مجلس شورای اسلامی قوانین و مصوبات خوبی در حمایت از فعالیت ها و کارهای پسماند زباله داریم، همچنین تسهیلات خوبی نیز در این حوزه در نظر گرفته شده است، نمایندگان شهرهای استانهای شمالی در راستای استفاده مناسب از طلای کثیف و بازآفرینی زباله ها و با توجه به حمایت های قانونی از اینگونه طرحها و همچنین مساعدت های جمعی و همگانی، نسبت به ایجاد سازوکارهای مناسب و احداث تجهیزات مورد نیاز جهت استفاده مفید از این ثروت فراموش شده تلاش نمایند.

وی اظهار داشت: امیدوارم با همکاری و مساعدت جمعی بتوانیم در راستای رفع معضلات زیست محیطی ناشی از دفن زباله در مرزهای دو استان بر مشکلات موجود غلبه نموده و محیط زیست سالمی را برای آیندگان به یادگار بگذاریم .

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه همچنین تأکید کرد: مردم روستاهای استان مازندران و سمنان در منطقه گویچاله به جهت مشکلات ناشی از دپوی غیراصولی زباله در این منطقه در 13 سال گذشته اعتراض کردند و ما این موضوع را از مراجع ذیربط و ذی صلاح پیگیری خواهیم کرد.

همتی با بیان اینکه یک کارخانه و سایت زباله سوز در اطراف شهر ساری در حال راه اندازی است که تولید برق و انرژی نیز خواهد داشت، از مسوولین مازندرانی در خواست کرد، در راه اندازی این کارخانه، تسریع کنند تا هم مشکلات شهرهای مختلف استان مازندران در بحث زباله حل شود، و هم منطقه گویچاله از چالش امروز خارج شود.

وی ادامه داد: اعتبارات خوبی برای راه اندازی این کارخانه اختصاص یافته است، انشاءالله امیدواریم تا پایان امسال کارخانه زباله سوز مازندران در اطراف شهر ساری افتتاح شود، همچنین امیدواریم تمهیداتی از سوی مسوولین استان سمنان و استان مازندران برای حل معضل و چالش زباله در منطقه گویچاله نیز انجام شود.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه تصریح کرد: اگر امروز مردم روستاها و شهرهای استان سمنان و مازندران معترض هستند، و در محل دپوی زباله در منطقه گویچاله تجمع کرده اند، مسوولین به نیت مردم آگاه باشند که خدای نکرده رفتار و برخوردی انجام نشود که چالش ها را زیاد کند و حاشیه های بیشتری ایجاد کند، از مسوولین در خواست میکنیم مشکلات و نیت مردم را مد نظر قرار دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:26شهریور1398،کدخبر:98062612471،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین