پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انتقال و جابه‌جایی، ثبت‌نام و استخدام بیشترین مطالباتی است که با من در میان گذاشته می‌شود، گفت: یکی از چالش‌های ما در این روزها بحث نقل و انتقالات معلمان و نیروهای فرهنگی است.

شعار سال: علی اصغر فانی در شانزدهمین نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده با مشاوران وزیران و دستگاه‌های اجرایی که یکشنبه در اردوگاه باهنر برگزار شد، افزود: بسیاری از نیروهای انسانی در مناطق محروم غیربومی هستند و تقاضای انتقال به محل زندگی خود را دارند. در واقع یکی از چالش‌های ما در این روزها نقل و انتقالات معلمان است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: در حال حاضر 13 میلیون دانش آموز داریم که در بیش از 105 هزار مدرسه به تحصیل مشغول هستند. در سال گذشته در 110 مدرسه کشور تنها یک دانش‌آموز داشتیم. این امر نشان دهنده آن است که دستگاه تعلیم و تربیت به ویژه در دولت یازدهم حتی به یک دانش آموز نیز اهمیت می‌دهد. این کار اگرچه از نظر اقتصادی توجیه ندارد ولی به عدالت آموزشی کمک می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: 4800 مدرسه با کمتر از 5 دانش آموز داریم و یک میلیون همکار فرهنگی داریم؛ در واقع آموزش و پرورش بزرگ‌ترین دستگاه کشور از نظر تعداد پرسنل است. از سوی دیگر سالانه حدود 130 میلیون جلد کتاب چاپ می‌کنیم. اگر همه بخش‌های چاپ ما و بخش غیردولتی قصد داشته باشند این کار را انجام دهند چاپ کتاب 14 ماه طول می‌کشد، این در حالیست که در حال حاضر تعدادی از کتاب های مهر سال 96 چاپ و انبار شده است.

فانی افزود: وزارت آموزش و پرورش در 750 منطقه کشور اداره دارد و 300 هزار پرسنل این وزارتخانه در رای‌گیری، رای شماری و اعلام نتایج حضور مردم در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نقش داشتند.

وی با بیان اینکه حداقل 40 میلیون مخاطب مستقیم داریم، گفت: 26 میلیون نفر آمار والدین دانش آموزان است. در این شرایط هر تصمیمی که بگیریم همه جامعه متاثر می‌شوند. در حال حاضر یکی از سه درگیری‌های خانواده‌ها، هدایت تحصیلی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر کشور دارای سه سرمایه انسانی، فیزیکی و طبیعی است، گفت: سرمایه انسانی از اهمیت خاصی برخوردار است. کشوری توسعه یافته‌تر است که از سرمایه انسانی بیشتری برخوردار باشد. بر اساس یکی از آمارهای منتشر شده سرمایه انسانی ژاپن 80 درصد است و سرمایه انسانی تولیدکنندگان مواد خام 36 درصد و ایران 32 درصد است.

فانی تاکید کرد: آموزش و پرورش زیرساخت سرمایه توسعه انسانی را تشکیل می‌دهد به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع وضعیت کنونی آموزش و پرورش آیینه تمام نمای آینده کشور است.

وی با بیان اینکه راهبرد اصلی آموزش و پرورش، ارتقای کیفیت است، گفت: در دهه 60 و اوایل دهه 70، 18.5 میلیون دانش آموز داشتیم و تمام تلاش آموزش و پرورش این بود که دانش آموزی خارج از مدرسه باقی نماند و به همین علت مدارس شیفت‌بندی شد به گونه‌ای که در اطراف تهران حتی مدارس شش شیفت داشتیم. در حال حاضر جمعیت دانش آموزی 13 میلیون نفر و فضا و امکانات بیش از 1.5 برابر شده است، بنابراین راهبرد ما ارتقای کیفیت باید باشد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امروزه حدود 10 درصد از مدارس کل ایران دو شیفت است. ساخت مسکن مهر نیز برای ما مشکلاتی ایجاد کرده به گونه‌ای که اگر تمام این خانه‌ها دارای سکنه شوند مشکلاتی برای آموزش و پرورش به وجود می‌آید چرا که برای این طرح مدرسه پیش‌بینی نشده است.

فانی با اشاره به مناطق آزاد، اظهار کرد: در حال حاضر در منطقه آزاد اروند، چهار هزار کلاس درس داریم که با تعامل با بخش خصوصی این مدارس سال گذشته به کولر گازی مجهز شدند. از سوی دیگر بیش از 600 پژوهش‌سرای دانش آموزی در کشور داریم که 64 پژوهش‌سرا را معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری به آزمایشگاه نانو مجهز کرد. هزینه هر آزمایشگاه 400 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه 99 درصد از بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت دستمزد فرهنگیان می‌شود، گفت: مهمترین کار وزارت آموزش و پرورش توجه به نیروی انسانی است. لازمه تحول در هر سازمانی تحول در منابع انسانی آن است. در حال حاضر حدود دو میلیون دانش آموز در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند که توسط یک میلیون معلم آموزش می‌بینند در واقع به ازای هر 11 نفر، یک نیروی انسانی داریم. در کشورهای اروپایی این نسبت از 14 نفر شروع می‌شود و تا 31 نفر ادامه می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما در زمینه استفاده از نیروی انسانی اسراف می‌کنیم. نیروی انسانی نیز به خوبی توزیع نشده است به گونه‌ای که در برخی مناطق با تورم و در برخی دیگر با کمبود نیرو مواجه هستیم. در شهر تهران 2300 معلم زن اضافه داریم. در این شهر 81 درصد از نیروی انسانی زن هستند این در حالی است که 51 درصد از دانش آموزان را پسران تشکیل می‌دهند.

فانی با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی دومین سیاست ماست، گفت: در دو سال اخیر سیاست بکارگیری نیروی انسانی از بوم برای بوم را پیگیری کرده‌ایم. از سوی دیگر در ابتدای تشکیل دولت یازدهم یک میلیون و 500 هزار کارمند داشتیم که در حال حاضر 70 هزار نفر از آنها کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که 500 هزار نفر به تعداد دانش آموزان اضافه شده است.

وی گفت: در دو سه سال اخیر در زمینه ساماندهی نیروی انسانی کار کرده‌ایم به گونه‌ای که در سال 93 با انجام این کار هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کردیم و این مبلغ را برای افزایش حقوق کارکنان آموزش و پرورش صرف کردیم به گونه‌ای که در طول فعالیت دولت یازدهم به طور میانگین 80 درصد حقوق کارکنان آموزش و پرورش اضافه شده البته با مبلغ پرداختی سایر دستگاه‌ها به کارکنانشان فاصله زیادی داریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بهسازی منابع انسانی گفت: در دولت دهم 200 هزار نفر که فاقد تخصص لازم بودند جذب شدند و ما باید به آنها آموزش دهیم. یکی دیگر از سیاست‌های ما نیز تمرکززدایی است و ما باید به تدریج اختیارات را از مرکز به استانها، از استان‌ها به مناطق، سپس به مدارس واگذار کنیم. علاوه بر آن حجم بخشنامه‌ها را نیز کاهش دادیم به گونه‌ای که در سال گذشته تعداد بخشنامه‌ها از آموزش و پرورش به استان‌ها نصف شد.

فانی اظهار کرد: سال گذشته در حدود هشت هزار مدرسه طرح تعالی مدیریت را اجرا کردیم. در زمینه آموزش دختران رشد داشته‌ایم به گونه‌ای که در دوره ابتدایی 49 درصد، در متوسطه اول 46 درصد و در متوسطه دوم 49 درصد از دانش آموزان را دختران تشکیل می‌دهند. در دولت یازدهم هیچ دانش آموزی نیست که به دلیل نبود مدرسه ترک تحصیل کرده باشد.

وی درباره روش‌های ارائه آموزش به دانش آموزان در مناطق روستایی، گفت: یکی از روش‌های بکار گرفته شده در مناطق روستایی «روستا مرکزی» است. در واقع ما مدرسه‌ای را در یکی از روستاها که دارای مرکزیت برای سایر روستاهاست ایجاد می‌کنیم و با سرویس بچه‌ها را به مدارس می‌رسانیم. در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور مدارس شبانه روزی برای دوره متوسطه راه‌اندازی کرده‌ایم و در حال حاضر بیش از 400 هزار دانش آموز در این مدارس در حال تحصیل هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دوره پیش دبستانی اظهار کرد: اگرچه این دوره جزو نظام رسمی آموزشی نیست ولی در شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان موثر است. پیش از این 38 درصد از کودکان پنج سال تمام در پیش دبستانی مشغول تحصیل بودند اما طی دو سال اخیر این آمار به 56 درصد رسیده است. امسال برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش 50 میلیارد تومان بودجه برای توسعه پیش دبستانی از سوی دولت با اولویت مناطق محروم و دو زبانه در نظر گرفته شده است چرا که یکی از دلایل افت تحصیلی کودکان دو زبانه در سال اول ابتدایی، دو زبانه بودن آنهاست.

فانی با بیان اینکه یکی از مشکلات تحصیل دختران مسائل فرهنگی و اقتصادی است، گفت: در برخی مناطق مدارسی داریم ولی دختر به مدرسه فرستاده نمی شود که این مورد بیشتر در مناطق سنی‌نشین دیده می‌شود. در دو سال اخیر با مراجعه به در خانه افراد در مناطقی مانند استان سیستان و بلوچستان 76 هزار دانش آموز دوره ابتدایی را شناسایی کردیم و به مدرسه آوردیم. این کار بی سابقه بوده است.

وی گفت: 54 درصد از پرسنل آموزش و پرورش را زنان و 49 درصد از دانش آموزان را دختران تشکیل می دهند. در بین کشورهای همسایه این میزان پوشش بسیار خوب است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما پنج سیاست را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: توسعه مشارکت یکی از این سیاست‌هاست. به دلیل گستردگی، اهمیت و حساسیت آموزش پرورش، یک وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند آن را اداره کند؛ در واقع آموزش و پرورش متعلق به همه مردم از اولیای دانش‌آموزان گرفته تا دانش‌آموزان می‌شود. دانش آموزان باید مدیریت و مسئولیت‌پذیری را از مدرسه بیاموزند.

فانی در ادامه گفت: سال گذشته حدود 800 میلیارد تومان مردم برای مدرسه‌سازی کمک کرده‌اند اما بودجه دولتی 1200 میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به تفاهمنامه‌های امضاء شده با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، اظهار کرد: با وزارتخانه‌های راه، صنعت و معدن، ورزش و جوانان و معاونت امور زنان و خانواده تفاهمنامه‌هایی امضاء کردیم. از سوی دیگر 1.7 درصد دانش آموزان در مناطق آزاد مشغول به تحصیل هستند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 3 مرداد 1395، کد مطلب: 95050101527:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین