پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۳۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
اجاره بهای خوابگاه‌ها امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲ برابر شده و این در حالی است که دانشجویان برای تأمین هزینه خوابگاه خود دچار مشکل شده‌اند. اگر بگوییم اثرات اختلال در بازار ارز در بهار سال گذشته و پس از آن افزایش سرسام آور قیمت‌ها در کشور هنوز از گوشه و کنار سربرمی آورد، بیراهه نگفته ایم. یکی از این سرکشی‌های اختلال در بازار و اقتصاد کشور، این روز‌ها در قیمت خوابگاه‌های دانشجویی سربرآورده است. قیمت‌هایی که هم عجیب است و هم این سوال را به ذهن می‌آورد که آیا خانواده‌ها از پس این قیمت‌ها برمی آیند؟

شعار سال: اگر بگوییم اثرات اختلال در بازار ارز در بهار سال گذشته و پس از آن افزایش سرسام آور قیمت‌ها در کشور هنوز از گوشه و کنار سربرمی آورد، بیراهه نگفته ایم. یکی از این سرکشی‌های اختلال در بازار و اقتصاد کشور، این روز‌ها در قیمت خوابگاه‌های دانشجویی سربرآورده است. قیمت‌هایی که هم عجیب است و هم این سوال را به ذهن می‌آورد که آیا خانواده‌ها از پس این قیمت‌ها برمی آیند؟

براساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان، هزینه خوابگاه‌ها براساس جدول زیر تعیین شده که تفاوتش نسبت به سال قبل تقریبا دو برابر است!
هزینه سرسام آور خوابگاه برای دانشجویان محقق اردبیلی هم دردسرساز شد / ماهی ۱۲ میلیون تومان از یک سوئیت ۱۲ نفره!
هزینه اجاره بهای خوابگاه ها در سال تحصیلی جدید

ترمی ۱۲ میلیون تومان از یک سوییت ۱۲ نفره!

دانشجویان اردبیلی، به عنوان اولین گروه‌ها در اعتراض به این قیمت‌ها با خبرگزاری دانشجو، ارتباط گرفتند. یکی از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی که راه دور او را مجبور به استفاده از خوابگاه دانشجویی می‌کند، درباره وضعیت خوابگاه و مشکلات افزایش قیمت آن در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: بچه‌هایی با خوابگاه دچار مشکل شده اند که ورودی ۹۵ هستند و دو یا یک ترم دیگر فارغ التحصیل می‌شوند.

وی ادامه درباره وضعیت خوابگاه‌های خودگران توضیح می‌دهد و می‌گوید: این خوابگاه‌ها با دانشگاه فاصله دارند و شرایط مناسبی ندارند؛ اتاق کوچک و بدون کمد است.

این دانشجوی محقق اردبیلی درباره ارائه خوابگاه‌های دولتی به دانشجویان می‌گوید: قبلا اینطور بود که برای دانشجویانی که ترم ۶ را گذرانده اند، در تیرماه تکلیف خوابگاه مشخص می‌شد، اما امسال اینطور نبود و هنوز هم تکلیف ما معلوم نیست.

وی ادامه می‌دهد: در دانشگاه ما اینطور بود که کسانی که دو ترم قبل از خوابگاه‌های دولتی استفاده کرده اند، ترم‌های آینده خود را باید از خوابگاه خودگران استفاده کنند و این درحالی است که امسال هزینه خوابگاه خودگران برای یک ترم بین ۷۵۰ تا یک میلیون تومان اعلام شده است.

این دانشجو به هزینه علی الحساب و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومانی خوابگاه‌های دولتی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این موضوع را با مسئولان دانشگاه درمیان گذاشته ایم و آنان پاسخ می‌دهند که همه چیز گران شده است.

وی بیان می‌کند: وقتی در سوییت ۱۲ نفر ساکن می‌شوند و از هر نفر یک میلیون تومان دریافت کنند، یعنی برای یک سوییت با امکانات کم ۱۲ میلیون تومان در یک ترم درآمد دارند، این مبالغ منطقی نیست.

این دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی به وضعیت خوابگاه‌های دولتی اشاره می‌کند و می‌گوید: در دانشگاه ما سه نوع خوابگاه دولتی وجود دارد؛ به جز خوابگاهی که با کاربری خوابگاه ساخته شده، قسمتی هم که خانه استادان دانشگاه هم بوده، تبدیل به خوابگاه دانشجویی شده که به اسم خوابگاه‌های ویلایی معروف هستند. خوابگاه خودگردان هم در دانشگاه ما وجود دارد که وابسته به دانشگاه است و از خوابگاه‌های غیردولتی هزینه کمتری دریافت می‌کنند، اما از خوابگاه داخل دانشگاه، هزینه بیشتری می‌گیرند.

دانشگاه۵۰ درصد هزینه خوابگاه را پرداخت می‌کند!

این موضوع را با معرفت سیاهکوهیان، معاون دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی درمیان گذاشتیم. به گفته وی ۵۰ درصد هزینه اداره خوابگاه را دانشگاه پرداخت می‌کند. سیاهکوهیان به خبرنگار ما می‌گوید: هزینه خوابگاه برای دانشگاه محقق اردبیلی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای یک تخت در یک ترم است، در حالیکه دانشجویان حدود نیمی از این مبلغ را می‌پردازند.

سیاهکوهیان توضیح می‌دهد: صندوق رفاه دانشجویی هر ساله قیمت‌های سال جدید را به ما اعلام می‌کند و ما هم براساس همان مکلف هستیم برای دانشجویانی که اسکان می‌دهیم، هزینه دریافت و به حساب صندوق رفاه واریز کنیم.

هزینه سرسام آور خوابگاه برای دانشجویان محقق اردبیلی هم دردسرساز شد / ماهی ۱۲ میلیون تومان از یک سوئیت ۱۲ نفره!

معاون دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در همه جامعه بیش از دو و نیم برابر شده است، می‌گوید: دانشگاه خوابگاهی بیرون از پردیس اجاره می‌کرد و حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان آن را از دانشجویان می‌گرفت و بقیه را دانشگاه پرداخت می‌کرد. حالا همین هزینه‌ها دوبرابر شده است.

وی توضیح می‌دهد: امسال ۳۳ دانشجوی پسر و ۳۰ دانشجوی دختر تقاضای خوابگاه خودگران کرده اند، اما مسئولان دانشگاه وظیفه خود می‌دانند که تا حد امکان اجازه ندهند که دانشجو بیرون از فضای دانشگاه در خوابگاه اسکان یابد.

سیاهکوهیان می‌گوید: امسال به همه دانشجویان دختر خوابگاه تعلق می‌گیرد؛ از دو سال پیش همه ساختمان‌های خوابگاهی اعم از ساختمان‌هایی که متعلق به استادان و کارکنان دانشگاه بود، به عنوان خوابگاه دختران مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوابگاه‌های استیجاری را هم داخل دانشگاه آورده ایم.

وی با اشاره به احتمال افزایش متقاضی خوابگاه در ابتدای مهر، بیان می‌کند: برای ۸۲۱ نفر ظرفیت خالی برای ورودی‌های جدید دانشگاه اعم از دختر و پسر آماده کرده ایم و این امر را از وظایف خود می‌دانیم.

معاون دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه می‌دهد: ستادی در استان و زیرنظر استانداری با عنوان ساماندهی سرا‌های دانشجویی تشکیل شده و در آن مسئولان دانشگاه‌های استان عضویت دارند. در جلسه‌ای که هفته گذشته تشکیل دادیم، مقرر شد از ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های دیگر برای اسکان دانشجویان دانشگاه محقق بهره‌مند شویم.

وی بیان می‌کند: در همین راستا، بنا شد از اتاق‌های خالی خوابگاهی در دانشگاه‌های پیام نور و آزاد استفاده کنیم تا دانشجویان با هزینه معقول و کمتر از خوابگاه‌های غیرانتفاعی اسکان پیدا کنند.

سیاهکوهیان خاطرنشان می‌کند: اهتمام ما این است که دانشجویان را در جایی اسکان دهیم که سرایدار، نگهبان داشته باشد و نمازخانه و سالن مطالعه مناسب دانشجویان در آن تعبیه شده باشد. خوابگاه‌های این دانشگاه‌ها را بررسی کرده ایم و در حد استاندارد هستند.

وی همچنین تأکید می‌کند: دانشجویان مطمئن باشند که همه آنان را مانند فرزندان خود می‌دانیم و هر مشکلی برای آنان ایجاد شود، گویی برای فرزندان خودمان بوده است. دوست نداریم در فضایی خارج از دانشگاه که انواع آسیب‌های اجتماعی ممکن است دانشجویان را تهدید کند، ساکن شوند و تا حد توان تلاش می‌کنیم دانشجویان را داخل دانشگاه اسکان دهیم.

اثرگذاری قیمت دلار و افزایش قیمت ها، این روز‌ها بر خوابگاه دانشجویان خودنمایی می‌کند و احتمالا باید منتظر باشیم که همزمان با آغاز سال تحصیلی و حضور دانشجویان در دانشگاه، با افزایش قیمت غذای دانشجویان نیز این مشکل را دوباره شاهد باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 24 شهریور 98، کد خبر: 790909، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین