پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
سیدمهدی میرباقری مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: چاه‌های غیرمجاز فعال این استان سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از دلِ زمین استخراج می‌کند.
شعار سال: مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: چاه‌های غیرمجاز فعال این استان سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از دلِ زمین استخراج می‌کند.

سیدمهدی میرباقری اظهار داشت: حدود ۱۷ هزار چاه غیرمجاز در استان حفر شده که بالغ بر ۹ هزار حلقه از آنها، فعال و مابقی غیرفعال است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۴۳ هزار حلقه چاه مجاز در استان تصریح کرد: این تعداد چاه هر سال حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب استخراج می‌کند.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: چاه‌های مجاز بخش کشاورزی حدود ۳۵ هزار حلقه است که سالانه بیش از سه میلیارد و۳۰۰ مترمکعب آب از زمین خارج می‌کند.

به گفته وی، بخش صنعت نیز با افزون بر ۶ هزار حلقه چاه سبب خروج حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب و بخش آشامیدنی با یکهزار و ۷۳۵ حلقه چاه موجب استخراج ۱۳۲ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی می‌شوند.

میرباقری با تاکید بر اینکه مصرف بی‌حساب و کتاب منابع زیرسطحی سبب اختلال در تعادل آب‌های زیرزمینی می‌شود، گفت: این امر مشکلات فراوان و پرخطری همچون فرونشت زمین را در پی دارد که بی شک بی‌توجهی و نبود برنامه‌ریزی برای اصلاح آن، همه را در آینده درگیر خواهد کرد.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه متوسط حجم کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی استان ۶۰۲ میلیون مترمکعب است، ادامه داد:  متوسط اُفت درازمدت سالانه آب زیرزمینی ۴۱ سانتی‌متر و مجموع کسری آبخوان‌های زیرسطحی استان افزون بر ۱۲ میلیارد مترمکعب برآورد می‌شود.

وی اضافه کرد: در حوضه زاینده رود میزان آب تجدیدپذیر کمتر از ۶۰۰ مترمکعب در سال است که بر اساس شاخص "فقر آبی"(فالکن مارک) در رده کم‌آب محسوب می‌شود و میزان برداشت از آب‌های تجدیدپذیر بیش از ۱۰۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر بوده که بیانگر کم آبی شدید در این منطقه است.

حوضه آبریز زاینده رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که ۹۳ درصد از مساحت و ۹۸ درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و ۷ درصد از مساحت و ۲ درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

سه میلیون و ۸۹۰ هزار و ۱۸۸ نفر، جمعیت ساکن در استان اصفهان(۸۷ درصد شهری و ۱۳ روستایی) را تشکیل می‌دهند و جمعیت این حوضه در استان چهارمحال و بختیاری ۸۸ هزار و ۱۷۲ نفر است که ۴۷ درصد از آن را شهری و ۵۳ درصد را روستاییان تشکیل می‌دهند.

صاحبنظران بر این باورند که توزیع پایدار و عادلانه آب در حوضه آبریز زاینده رود با توجه به توسعه اقتصادی و اجتماعی، همواره چالشی اساسی بوده، به همین دلیل قواعد تخصیص برای منابع با ارزش آب حوضه زاینده رود حدود ۵۰۰ سال پیش توسعه یافته که به احتمال زیاد اولین قواعد از این نوع در ایران است.
چاه‌های غیرمجاز در اصفهان، سالی ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب استخراج می‌کنند
به باور کارشناسان، بی‌آبی بخش اعظم حوضه آبریز زاینده رود در یک دهه اخیر خسارت‌های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی زیادی برجای گذاشته است، بر همین مبنا، آنان تنها راه‌ برون رفت از این وضعیت را مدیریت یکپارچه، جامع‌نگر و علمی می‌دانند که باید با مشارکت منطقه‌ای و در سطح ملی مورد توجه قرار گیرد.

در دهه‌های گذشته، جمعیت حوضه زاینده رود افزایش قابل توجهی داشته، بطوری که در نیم قرن اخیر جمعیت این حوضه بیش از سه برابر شده و این افزایش، پیامدهای مختلف اجتماعی و اقتصادی به‌دنبال داشته است.

در کل کشور حدود ۴۸۷ هزار حلقه چاه مجاز و افزون بر ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد.
اکنون ۴۹ میلیارد مترمکعب آب به‌صورت مجاز مصرف می‌شود اما برداشت‌های مجاز بیش از حد است و اکنون آبخوان‌های زیرزمینی کشور در معرض خطر جدی است که باید جلوی برداشت‌های بی‌رویه از آنها گرفته شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:27شهریور1398،کد خبر:83479766،www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین