پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۹۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:‌ مشاهده و بررسی‌ها نشان می‌دهد تپه باستانی پوئینک در شهرستان قرچک با استفاده از بیل مکانیکی تخریب شده است.

شعارسال: مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:‌ مشاهده و بررسی‌ها نشان می‌دهد تپه باستانی پوئینک در شهرستان قرچک با استفاده از بیل مکانیکی تخریب شده است.

سید هادی احمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:‌ تپه باستانی پوئینک با قدمت حدود هشت هزار ساله ثبت ملی است لذا این اقدام و دخل و تصرف از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

این تپه باستانی در مسیر احداث کمربندی جنوبی قرچک قرار دارد و برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از تلاش‌ها برای تخریب آن و اجرای پروژه ساخت کمربندی داشت که خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی چندی پیش مطلع شد بخش جنوبی این تپه باستانی به صورت شبانه تخریب شده است.

به دنبال این موضوع مسئولان میراث فرهنگی در این زمینه موضع گرفتند و گفتند که تخریب اثر تاریخی ثبت ملی جرم محسوب می شود؛ به دنبال این موضوع مسئولان میراث فرهنگی برای بررسی های بیشتر به شهرستان قرچک سفر کردند.

احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی که روز گذشته به همراه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران از این تپه باستانی در جنوب شرق پایتخت بازدید و پس از آن در جلسه ای مشترک با مدیران قرچک شرکت کردند اظهارداشت: روز گذشته (‌دوشنبه)‌ به منظور رسیدگی بیشتر به این موضوع جلسه‌ای با حضور فرماندار و شهردار قرچک برگزار شد.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان نمی‌توان یک اثر ثبتی و ارزشمند را از روی زمین محو کرد افزود: طبق کاوش‌های باستان شناسی ارزش این اثر بیش از پیش افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های وزارت میراث فرهنگی گفت: در نشست با مسئولان قرچک تاکید شد به احترام این اثر ثبتی مسیر کمربندی جابه‌جا و از شهرداری خواسته شد تا پیگیر این موضوع باشد.

احمدی بیان کرد: در بازدید میدانی امروز دخل و تصرفی در ضلع جنوبی این اثر مشاهده شد که با استفاده از بیل مکانیکی صدمه ای به اثر وارد شده و رد چرخ ها و بیل مکانیکی هم در این محل قابل رویت است.

وی هشدار داد: هرگونه تخریب غیرقانونی بناهای تاریخی جرم است و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی گفت: شهرداری قرچک اعلام کرده این تخریب کار این نهاد نبوده و به قانون احترام می‌گذارد.

پیش از این در ۲۸ خردادماه امسال محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال اجرای طرح راهسازی در محل این تپه باستانی تاکید کرد:‌ این تپه که ثبت ملی است و قدمت لایه های اولیه آن به عصر آهن ( ۶ تا ۸ هزار سال پیش) می رسد باید حفظ و صیانت شود.

وی با بیان اینکه قدمت لایه‌های زیرین و نخستین این تپه از عصر آهن شروع می‌شود و تا دوره قاجار ادامه می‌یابد، قدمت هسته اصلی این تپه را مربوط به دوره سلجوقی بیان و بر صیانت از این اثر مهم تاریخی تاکید کرد.

براساس این گزارش تپه باستانی پوئینک در مسیر احداث کنارگذر جنوبی شهرستان قرچک در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرق پایتخت و نیز برخی دیگر شهرستان‌ها از جمله ورامین و پیشوا قرار دارد.

این تپه مرداد سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی تاکنون ۲ مرحله کاوش های باستانی در این تپه انجام داده‌اند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار26  شهریور 98، کد خبر: 83477799،www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی موسوی
United States
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
0
واقعا جای تاسف داره! همین چند وقت پیش یه مومیای عیلامی تو شوش رو زدن نابود کردن مومیایی که چند هزار سال سالم مونده بود تو 6 ماه به فنا رفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین