پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۱۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
حشمت اله منعم مشاور مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت با بیان اینکه از زمان شکل گیری مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت 3 هزار قلم شیء در موزه های صنعت نفت گردآوری شده است خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از این اشیاء از انبارهای مازاد صنعت نفت تهیه شده است .

شعار سال:مشاور مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت با بیان اینکه از زمان شکل گیری مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت 3 هزار قلم شیء در موزه های صنعت نفت گردآوری شده است خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از این اشیاء از انبارهای مازاد صنعت نفت تهیه شده است .

 حشمت اله منعم  مشاور مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در مراسم شب دروازه دولت که  چهارشنبه شب 27 شهریور ماه درموزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران برگزارشد با بیان اینکه مقد مات راه اندازی موزه های صنعت نفت ایران با حکم مهندس زنگنه وزیرنفت در تاریخ 22 دی ماه 1392 فراهم آمد. گفت : مهندس زنگنه با انتصاب دکتر اکبر نعمت الهی، به عنوان مسئول مطالعه و ایجاد موزه های صنعت نفت، به ایشان ماموریت داد تا با تشکیل کارگروهی مرکب از صاحب نظران و کارشناسان برجسته و بهره برداری از نتایج مطالعات موارد مشابه در جهان، برای پیشبرد ایجاد موزه های صنعت نفت کشور در سه شهر تهران ،‌آبادان و مسجد سلیمان اقدام  کند .

وی افزود: در ابتدا تصویر روشنی از ایجاد موزه های صنعتی در کشور وجود نداشت و در صنعت نفت هم تجربه ای برای راه اندازی موزه های مربوط به این صنعت موجود نبود .

منعم خاطر نشان کرد: 110 سال از اکتشاف نفت درمسجد سلیمان می گذشت و برای ما سوال بود که صنعت نفتی که مخارج همه کشور را تامین می کند چرا تاکنون موزه ای مربوط به آن در اختیار ندارد؟

منعم خاطر نشان کرد: هر موزه ای با اشیاء شروع می شود،‌ در صنعت نفت هم حجم بسیار زیادی از آثارانبارهای مازاد به دست آمد که ارزش موزه ای داشتند .

مشاور مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت با بیان اینکه 3 هزار قلم شیء دراین مدت در موزه های صنعت نفت گردآوری شده است خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از این اشیاء از انبارهای مازاد صنعت نفت تهیه شده است.

دستیابی به اسناد زمین شناسی 25 سال قبل از کشف نفت در مناطق ایران

وی در ادامه با اشاره به بخش اسناد مرکز اسناد صنعت نفت گفت : در دوره های مختلف قبل از انقلاب اسناد و مدارک از ایران خارج شده بود که در این میان متوجه شدیم  که اسناد بسیار موثر30 ساله اول تاریخ صنعت نفت توسط شرکت بی پی از ایران خارج شده بود . به گونه ای که به گفته برخی کارشناسان  که به لندن مراجعه کرده بودند حجم اسناد کنسرسیوم نفت انگلیس و ایران قابل مشاهده بود .

به گفته منعم ،‌سال 56 هم حجم قابل توجهی از اسناد صنعت نفت  توسط شرکت های کنسرسیومی از ایران خارج شده بود .

وی تصریح کرد : همزمان با شکل گیری مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت فعالیت های هدف دار آغاز شد به گونه ای که باور نمی کردیم به اسنادی دست پیدا کنیم که سال های آغازین اکتشاف نفت بوده است .

وی با بیان اینکه به اسناد زمین شناسی 25 سال قبل از کشف نفت در مناطق ایران دست پیدا کرده ایم . یادآورشد: در این زمینه اسنادی از مکاتبات و نقشه های آقای رینولدز زمین شناس انگلیسی در مسجد سلیمان را شناسایی کرده ایم که بسیار حائز اهمیت است .

وی تصریح کرد: در حال حاضربه بیش از 22 میلیون سند و اوراق در مرکز اسناد صنعت نفت دست پیداکرده ایم . سند و اوراقی که مربوط به روزهای اولیه اکتشاف نفت است .

تغییر نگاه به مجموعه صنعتی مازاد صنعت نفت کار بزرگی که صورت گرفت

منعم با بیان اینکه ، در این مدت 10 ها مرکز و اماکن نفتی ثبت میراث فرهنگی شده است خاطر نشان کرد: بیش از 30 پروژه موزه ای در سراسر ایران در بناهای تاریخی صنعت نفت پیش بینی شده است ، ضمن آنکه تا کنون 4 موزه صنعت نفت در کشور راه اندازی شده است .

مشاور مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت یادآورشد : راه اندازی موزه های صنعت نفت کار بزرگی بود اما کار بزرگتری که صورت گرفت تغییر نگاه به آثار صنعتی ،‌صنعت نفت بودکه تا سال های گذشته این مجموعه ها جزء مجموعه های مازاد بودند .

وی در ادامه به راه اندازی موزه نفت سوزها در کرمان  اشاره کرد و افزود: در این موزه 100 ها اثر نفت سوز ،‌که نسل جوان هرگز آن ها را دیگر نمی تواند ببیند گرد آوری شده است .

وی همچنین به موزه صنعت نفت درغرب کشور اشاره کرد و افزود: این موزه که یکی از موزه های دیدنی کشور است در کارخانه حلب سازی و حلب پر کنی کرمانشاه راه اندازی می شود و برای مخاطبان بسیار می تواند جذاب باشد .

تاریخچه موزه پمپ بنزین دروازه دولت

منعم در ادامه به تاریخچه موزه پمپ بنزین دروازه دولت اشاره کرد و افزود: پمپ بنزین دروازه دولت یا جایگاه شماره 6 سومین جایگاه عرضه سوخت در تهران و یکی از معدود جایگاه‌های بجا مانده از نسل اول پمپ‌بنزین‌های کشور است که ساخت آن به دهه 1310 خورشیدی بازمی‌گردد. این جایگاه در خیابان سعدی، یکی از قدیمی ترین جایگاه های عرضه سوخت در تهران و از معدود جایگاه های عرضه سوخت است، که بنای اصلی آن همچنان پابرجا مانده بود و به همین دلیل برای تبدیل شدن به موزه نفت در نظر گرفته شد.

مشاور مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت تصریح کرد: عملیات مرمت پمپ بنزین دروازه دولت در زمستان 1394 در دو فاز و 79 پروژه آغاز شد. همزمان با شروع فاز اول از فروردین 1395، تحقیقات در مورد سوابق و پیشینه تاریخی این جایگاه و گردآوری مستنداتی از جمله تصاویر، خاطره ها و نوشته های مرتبط با گذشته این جایگاه آغاز شد.این جایگاه در مردادماه سال 96 به شماره 31711 در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ثبت رسیده است.

وی افزود: معرفی تاریخ جایگاه‌های توزیع سوخت در کشور، نمایش اشیاء و اسناد مرتبط با چرخه تحول پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدا تا کنون، شیوه بارگیری، حمل و تخلیه سوخت در جایگاه‌های عرضه و... از اهداف تعریف‌شده برای این موزه به شمار می‌رود.

لازم به یادآوری است ، مراسم شب دروازه دولت از سوی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت با همکاری دست اندرکاران نشریه بخارا،  با عنوان موزه "پمپ بنزین دروازه دولت" تهران چهارشنبه شب با حضور مفاخر ادب، فرهنگ و هنر برگزار شد.

در این نشست ضمن معرفی موزه پمپ بنزین دروازه دولت، علی دهباشی  و احمد طباطبایی طی سخنانی بر تاریخچه تهران قدیم و دروازه های آن پرداختند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:29شهریور1398،کدخبر:900338،www.borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی موسوی
United States of America
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
0
چه گنجینه ی عظیمی!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین