پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۱۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
در حالی معاون میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان معتقد است «روند مرمت عمارت قاجاری «پستخانه» در چابهار مسیر درست خود را طی می‌کند و هیچ اثر تاریخی از گذشته‌ این عمارت دور ریخته نمی‌شود» که آوار کردن‌ سفال‌های ۱۶۰ ساله سقف این عمارت روی هم و قرار گرفتن‌شان در کنار این ساختمان و بعضا در اطراف بنا و دسترسی هر کس به آن‌ها، از اتفاق دیگری حکایت دارد.
شعار سال:در حالی معاون میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان معتقد است «روند مرمت عمارت قاجاری «پستخانه» در چابهار مسیر درست خود را طی می‌کند و هیچ اثر تاریخی از گذشته‌ این عمارت دور ریخته نمی‌شود» که آوار کردن‌ سفال‌های ۱۶۰ ساله سقف این عمارت روی هم و قرار گرفتن‌شان در کنار این ساختمان و بعضا در اطراف بنا و دسترسی هر کس به آن‌ها، از اتفاق دیگری حکایت دارد.

 ۲۲ شهریور امسال، تصاویری از ساختمان پستخانه چابهار منتشر شدند که هر چند از مرمت این بنای تاریخی خبر می‌دادند، اما آوار کردن پوشش‌های سفالی سقف در حیاط این بنای تاریخی که در واقع مکان گذر مردم نیز هست، این هشدار را از سمت دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر تخریب و دورریز شدن این آثار تاریخی مطرح کرد. در واقع پوشش‌های سفالی در کنار این ساختمان ۱۶۰ ساله و در اطراف پراکنده‌ شده و در فضای داخلی ساختمان مصالح ساختمانی جدیدی روی هم دپو شده‌اند.

مهدی ارباب‌نیا ـ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ـ اما می‌گوید: یکی از کارهایی که در معاونت میراث فرهنگی کشور انجام می‌شود، قطعا حفظ و نگهداری از آثار تاریخی است. زمانی که یک اثر تاریخی مرمت می‌شود، قطعا اطراف آن یک‌سری اتفاقاتی رخ می‌دهد، اگر در نقطه‌ای فرسودگی وجود داشته باشد، بخش‌های فرسوده باید از فضا خارج شوند.

او با اشاره به این‌که اقدامات در حال انجام در عمارت پستخانه اکنون تا مرحله‌ای جلو رفته که کف‌سازی‌ها انجام و دیوارها و جداره‌ها مقاوم‌سازی شده و درهای بنا مرمت شده‌اند، اظهار می‌کند: سفال‌هایی که برای بام استفاده می‌شوند در چند منطقه دیگر نیز استفاده‌ شده‌اند، اما قرار نیست که هیچ‌کدام دور ریخته شوند، همه در مراحل بعدی سوار بر ساختمان شده و در جای خود قرار می‌گیرند. نخست باید به سقف دسترسی داشته باشیم تا سفال‌ها را سرجای خود قرار دهیم.

او اما در بخش دیگری از حرف‌هایش با بیان این که فضای بیرونی در پستخانه وجود ندارد و هر فضایی وجود دارد متعلق به پستخانه است، ادامه می‌دهد: در فضای بیرونی چیزی نداریم به جز دورریزهایی که از قبل بوده‌اند، اما پیمانکار هنوز آن‌ها را جابه‌جا نکرده است.

ارباب‌نیا با این وجود اضافه می‌کند: بخش دیگری از سفال‌های قرار داده‌شده در فضا جدید هستند و برخی از قدیمی‌ترها شکسته شده‌اند که باید جایگزین شوند.
سرنوشت سفال‌های پستخانه چابهار چه می‌شود؟
او با تاکید بر این که همه‌ آثار تاریخی طرح‌های مطالعاتی و احیا دارند، اظهار می‌کند: هر سال بر اساس اعتبار موجود شروع به کار می‌کنیم. تا زمانی که اعتبار به پروژه برسد می‌توانیم کار را جلو ببریم و مجبوریم ادامه کار را بعد از اختصاص اعتبار جدید جلو ببریم.

به گفته‌ او، معمولا پروژه‌های عمرانی در هر سال تا یکم تیر - سال مالی دستگاه‌ها - انجام می‌شود و بعد از آن باید منتظر تخصیص اعتبار مجدد بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به باقی ماندن یک مرحله‌ مرمتی برای عمارت پستخانه در چابهار اظهار می‌کند: تا کنون اعتباری معادل ۳۰۰ میلیون تومان برای مرمت این بنای تاریخی توسط میراث فرهنگی تخصیص پیدا کرده است و براساس پیش‌بینی‌ها با تخصیص اعتبار مورد نیاز قطعا در این مرحله از مرمت کار در این بنای تاریخی به پایان می‌رسد.

او همچنین با اشاره به این‌که کاربری بناهای تاریخی باید توسط معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه تعیین تکلیف شود، ادامه می‌دهد: ما در محله احیا و بعد از تمام شدن کارهای مرمتی، پیشنهادهای خود را به معاونت میراث فرهنگی کشور می فرستیم تا در صورت تائید و ابلاغ نوع کاربری، کار انجام شود.

او اما مالکیت این بنای تاریخی را متعلق به شرکت پست چابهار می‌داند و ادامه می‌دهد: در صورتی که این شرکت خود به فضای پستخانه نیاز داشته باشد با نظارت میراث فرهنگی کاربری این بنای تاریخی توسط شرکت پست اتفاق می‌افتد، چون وظیفه‌ میراث فرهنگی فقط مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی است، اما مالکیت را سلب نمی‌کنیم.

ارباب‌نیا در پاسخ به این پرسش که در صورت مالکیت شرکت پست روی این بنای تاریخی، چرا میراث فرهنگی تامین همه‌ اعتبارات را به عهده گرفته است، اظهار می‌کند: به صورت ذاتی خودمان برای حفاظت وارد می‌شویم، میراث فرهنگی منتظر دستگاه‌های دیگر نمی‌شود که در این بین اثری تاریخی از دست برود. ما موارد زیادی در دستور مرمتی داریم و برخی از آن‌ها نیز در حال کار و با هزینه‌کرد میراث فرهنگی هستند که میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان اقدامات حفاظتی آن‌ها را انجام می‌دهد.

به گفته‌ ارباب‌نیا، در حال حاضر خانه تاریخی "دریانورد" و آرامگاه "غلام رسول" با هزینه میراث فرهنگی و توسط این نهاد در حال مرمت هستند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:29شهریور1398،کد خبر:98062919939،www.isna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی موسوی
United States
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
0
امید وارم سرنوشت خوبی داشته باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین