پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۲۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
زنان سرپرست خانوار با مشکلات عمده از قبیل امنیت و همچنین معیشت مواجه می‌شوند مشکلاتی که می تواند بسیاری از آنان را در صورت عدم استفاده از آن خود و خانواده را به قهقرا و نابودی بکشاند.
شعار سال: زنان سرپرست خانوار با مشکلات عمده از قبیل امنیت و همچنین معیشت مواجه می‌شوند مشکلاتی که می تواند بسیاری از آنان را در صورت عدم استفاده از آن خود و خانواده را به قهقرا و نابودی بکشاند.

داشتن سرپرست در هر خانواده‌ای باعث امنیت بیشتری در زندگی می‌شود و اگر هر شخصی بنا به دلایل و حوادث غیرمترقبه‌ای بی‌سرپرست شده یا خودسرپرست شود دیگر آن امنیتی که در زندگی نیاز داشت را ندارد بلکه باید خود امنیت را برای خودش و خانواده‌اش تامین کند.

در حال حاضر بیشترین معضلی که از این جهت در کشور ما قابل مشاهده بوده، وجود زنانی است که بنا به دلایلی پدر، همسر یا ولی خود را که تحت قیمومیت او زندگی می‌کردند و سرپرست این زنان بودند از دست داده و خود سرپرستی بازماندگان و خانواده را بر عهده گرفته‌اند.

 عوامل مختلفی از جمله فوت همسر، طلاق و رها شدن ، اعتیاد و زندانی شدن همسران، بیکاری یا از كارافتادگی بر اثر حوادث و یا ناسازگاری می‌تواند باعث سرپرست شدن زنانی شود که خود نیازمند سرپرست بودند.

طبق آخرین آمرهای رسمی از کمیته امداد بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی در کشور وجود دارد که البته این آمار جدای از سازمان بهزیستی و دیگر موسسات خیریه است.

زنان بی سرپرست با مشکلات بسیاری از جمله نگرش‌های منفی اجتماعی روبرو می‌شوند

با توجه به اینکه در فرهنگ ما زنان بی‌سرپرست با مشکلات بسیاری از جمله نگرش‌های منفی اجتماعی روبه‌رو می‌شوند مجبور هستند برای حفظ کیان خانواده شان با انواع تهدیدها و ناامنی‌ها و مزاحمت‌ها مقابله کنند.

طرد شدن یک زن بی‌سرپرست از سوی اقوام و دوستان باعث می‌شود که معاشرت و ارتباطی که تا چندی پیش با اقوام و دوستان داشتند، قطع شود که این طرد شدگی آسیب‌های روحی و روانی بر زنان وارد می‌کند.

فقر و تنگدستی، طرد شدن، نداشتن شغل و یا مسکن مناسب و حتی نداشتن حمایتگر مطمئن، از جمله مشکلاتی است که باعث افزایش افسردگی و رنج زنان بی سرپرست می‌شود؛ این زنان باید مورد حمایت قرار بگیرند، چون آنها از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که مسئولیت سرپرستی خانواده خود را برعهده دارند و باید هم نقش پدر و هم نقش مادر را برای فرزندان خود ایفا کنند.

نهادهای حمایتی پای کار آمده‌اند/ مهمترین مشکل، تامین مسکن است

در این میان نهادها و سازمانهای بسیاری از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد برای دادن امنیت به زنان سرپرست خانوار اقدام به حمایت کردند و با توانمند کردن آنها و ایجاد فرصت شغلی برای آنها، زنان سرپرست را با کسب درآمدی از مشاغل به وجود آمده به آینده ای روشن سوق دادند.

این سازمان‌ها با تحت پوشش قراردادن زنان سرپرست خانوار، فرصت‌های شغلی را همراه با آموزش مشاغل خانگی از جمله صنایع دستی، قالی، فرش و گلیم، در جهت توانمندسازی آنها به وجود آوردند.

کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مربوط به زنان، اولویت ساخت مسکن را به خانواده‌های زنان سرپرست خانوار اختصاص داده‌اند تا دغدغه این افراد نسبت به سایر مشکلاتی که در زندگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کمتر شود.

تامین مسکن، شاید مهمترین و پردغدغه‌ترین مشکل و سختی زنان سرپرست خانوار باشد زیرا بیش از نیمی از هزینه زندگی را تامین مسکن اجاره‌ای تشکیل می‌دهد و اگر سازمان‌های مربوطه این دغده را حل کنند آسیب کمتری از ناحیه مسائل اقتصادی متوجه زنان سرپرست خانوار است.

البته برای شناخت و شناسایی زنان سرپرست خانوار راهکارها و موارد متعددی وجود دارد و به عنوان مثال در سازمان بهزیستی به این صورت است که درخواست برای حمایت از طرف زنان به سازمان بهزیستی ارائه می‌شود و پس از درخواست و بازدید توسط کارشناسان این مجموعه طبق قوانین و بررسی‌های لازم در سامانه ثبت شده و سپس پرداختی از سوی سازمان بهزیستی به این زنان صورت می‌گیرد.

حمایت کمیته امداد بر اساس نیازمندی زنان سرپرست خانوار

اما ملاک انتخاب زنان سرپرست خانوار کمیته امداد متفاوت است چرا که حتی حمایت از آنها بر اساس نیازمندی زنان و با استفاده از شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

مجید ملک‌شاهی مدیرکل مرکز خدمات مددکاری کمیته امداد ، در این خصوص می‌گوید که ملاک اصلی انتخاب زنان سرپرست خانوار نظر مددکاران است و با شناسایی آنها و با بررسی صورت گرفته تایید شده و براساس طیف‌های مختلف شامل زنان سرپرست خانوار، خانواده‌های سالمند نیازمند و مردان از کار افتاده از آنها حمایت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد، یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد در کشور وجود دارد که شامل حمایت‌هایی از جمله پرداخت وام، کمک معیشتی و تک خدمتی و یا چند خدمتی می‌شوند که مبلغ کمک معیشت ماهی ۱۴۸ هزار تا ۵۶۵ هزار تومان به تعداد افراد خانواده تحت پوشش زنان سرپرست خانوار خواهد بود.

البته تلاش کمیته امداد، سازمان‌ بهزیستی، نهادهای حمایتی و موسسات خیریه بر این اصل استوار است که باید با استفاده از شیوه‌های آموزشی و حمایت‌های مالی، زنان سرپرست خانوار به خودکفایی رسیده و بتوانند در آینده با فراغ بال از تحت پوشش قرار داشتن سازمان‌های مربوطه خارج شوند.

یک زن سرپرست خانوار نیاز به حمایت دارد؛ حمایتی که بتواند کیان زندگی‌اش را حفظ کند. این حمایت از سوی سازمانها و نهادهایی باید شکل بگیرد که به حفظ ارزش و آبروی زن لطمه وارد نکند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 30 شهریور 1398، کدخبر: 416124 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
0
به نظر بنده باید خانم هایی که کاسب مهریه اند و برای ازادی از تعهدات زندگی تن به طلاق میدند و مردشونو خانه خراب میکنند و بایک نامه از بهزیستی پول تمبر دادخواست مهریه رو نمیدن از خانم هایی که بدلیل فوت شوهر یا خانم هایی که تمکن مادی ندارند تفکیک شوند چون این دوگروه باهم تفاوت عرفی زیادی از منظر جامعه دارند وحق معلولینو اشغال نمیکنن لطفا توجه شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
0
به نظر بنده باید خانم هایی که کاسب مهریه اند و برای ازادی از تعهدات زندگی تن به طلاق میدند و مردشونو خانه خراب میکنند و بایک نامه از بهزیستی پول تمبر دادخواست مهریه رو نمیدن از خانم هایی که بدلیل فوت شوهر یا خانم هایی که تمکن مادی ندارند تفکیک شوند چون این دوگروه باهم تفاوت عرفی زیادی از منظر جامعه دارند وحق معلولینو اشغال نمیکنن لطفا توجه شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین