پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۴۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با توجه به شرایط تحریم، تولید داخل و حمایت از سلامت جامعه تولید رنگ‌های خوراکی طبیعی به‌عنوان محصولی دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
شعار سال: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با توجه به شرایط تحریم، تولید داخل و حمایت از سلامت جامعه تولید رنگ‌های خوراکی طبیعی به‌عنوان محصولی دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 رنگ‌های طبیعی خوراکی کاربرد بسیار زیادی در محصولات غذایی مختلف کارخانه‌ای و کترینگ‌ها دارند و بازار استفاده از این محصولات در جهان گردش اقتصادی زیادی دارد.

تولید رنگ‌های طبیعی به یکی از سرمایه‌گذاری‌های سودآور تبدیل شده است و بازار بزرگ و گسترده‌ای دارد و اکنون بخش زیادی از نیاز کشورمان به این محصولات از طریق واردات تأمین می‌شود؛ اما نکته جالب این‌که بازگشت سرمایه در این حوزه به‌طور معمول سریع است و بازدهی بالا نیز از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

از طرفی با توجه به مضرات و ممنوعیت‌هایی که در استفاده از رنگ‌های خوراکی شیمیایی وجود دارد، فرصت سرمایه‌گذاری در تولید رنگ‌های طبیعی خوراکی جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارد.

باید به قیمت محصولات وارداتی نیز توجه کرد؛ سالانه صدها میلیون‌ دلار برای واردات رنگ‌های خوراکی هزینه می‌شود. توجه به بازار تولید داخلی و حمایت از تولیدات داخلی به‌طور حتم منجر به صرفه‌جویی ارزی بالایی خواهد شد. این امر می‌تواند بازار کار بسیار خوبی را ایجاد کند و موجب اشتغال‌زایی نیز بشود؛ هم‌چنین در تأمین سلامت جامعه نیز نقش مؤثری داشته باشد.

به همین دلیل و با توجه به شرایط تحریمی کشورمان و نیاز به توجه به تولید داخل و حمایت از آن، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تولید رنگ‌های خوراکی طبیعی را به‌عنوان محصول دانش‌بنیان در دستور کار خود  قرار دادند.

اکنون رنگ‌های خوراکی مصرفی اکثراً وارداتی هستند و این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی هم از نظر سلامت به جامعه خدمت بزرگی کرده است (چراکه همه رنگ‌های مورد استفاده در مواد غذایی شیمیایی هستند) و هم موجب صرفه‌جویی بالای ارزی خواهد شد.

محمد خدادادی‌مقدم مسئول مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفتگو با خبرنگار آنا به محصول دانش‌بنیان رنگ‌های خوراکی طبیعی اشاره و اظهار می‌کند: از زمانی که تیم مدیریتی جدید به دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل آمدند، یک ایده بسیار خوب و جالبی را پیگیری می‌کنند و آن این‌که سعی می‌کنند از یک‌سری از ظرفیت‌های دانشگاه که پیش از این هرگز به آن توجهی نمی‌شد، استفاده کنند و خودشان نیز در ورود به این موضوع پیش‌قدم شده‌اند.

وی می‌افزاید: اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و فرزاد ستاری‌اردبیلی معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه، به‌صورت خیلی جدی به این موضوع ورود کردند. یکی از ظرفیت‌های دانشگاه که معمولاً دیده نمی‌شود و زیاد به آن نمی‌پردازند، بحث هیئت علمی است که می‌توانند کارهای پژوهشی و به‌طور کلی کارهای غیر از تدریس هم انجام دهند.

خدادادی‌مقدم بیان می‌کند: بسیاری از اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها معمولاً در چارچوب تدریس‌گیر می‌افتند؛ اما مدیریت جدید این رویه را تغییر داد و هیئت علمی را به کارهایی به جز تدریس درگیر کرد که موضوع رنگ‌های خوراکی نیز در همین راستاست.

مسئول مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل خاطرنشان می‌کند: ایده اولیه رنگ‌های خوراکی طبیعی به حدود بهمن ۹۷ بازمی‌گردد و مطرح‌کنندگان اولیه این ایده نیز اسحاق رسولی و فرزاد ستاری بودند و به این نتیجه رسیدند که بحث مواد غذایی در کشور یک کمبود عمده دارد؛ چراکه مواد اولیه صنایع غذایی معمولاً وارداتی هستند و ارزبری خیلی بالایی دارند و مورد نیاز هم هستند. مواردی مانند رنگ‌های غذایی، مواد هموژن‌کننده و ... در لیست بسیار بلندی بوده که شامل انواع و اقسام مکمل‌هایی است که به مواد غذایی اضافه می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تصریح می‌کند: این ایده سال گذشته مطرح شد و به‌دلیل این‌که رشته خودم شیمی است، موضوع را با بنده مطرح کردند. به‌ این‌ترتیب وارد این موضوع شدم و قرار شد که فرمولاسیون مواد را به‌دست بیاورم؛ در نتیجه این ایده اجرایی و رنگ‌های خوراکی طبیعی به‌عنوان نخستین گروه مواد اولیه غذایی انتخاب شد؛  قرار است در آینده این کار گسترش پیدا کند و بقیه مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی را که وارد می‌شوند، به مرور زمان دربر بگیرد.

وی می‌گوید: تقریباً از بهمن ۹۷ اجرای این ایده کلید خورد و کار اجرایی آن برعهده من گذاشته شد و با بررسی اولیه‌ای که داشتم، متوجه شدم رنگ‌هایی که معمولاً به غذا اضافه می‌شود، رنگ‌های شیمیایی هستند و نه رنگ‌های طبیعی، دلیل آن هم اختلاف قیمت خیلی زیاد با رنگ‌های طبیعی است. یعنی رنگ‌های طبیعی حدود هشت برابر گران‌تر از رنگ‌های شیمیایی بوده و همه آن‌ها وارداتی هستند.

عمده نیاز بازار رنگ‌های خوراکی از طریق واردات تأمین می‌شود

خدادادی‌مقدم عنوان می‌کند: عمده نیاز بازار رنگ‌های خوراکی از طریق واردات تأمین می‌شود و در این واردات که مانند رنگ‌های شیمیایی ارزان‌تر تمام می‌شود، بازار تمایل بسیار زیادی به استفاده از رنگ‌های شیمیایی دارد. این دلیلی شد که ما رنگ طبیعی را به‌عنوان نخستین قدم در اجرای ایده تولید رنگ‌های خوراکی درنظر بگیریم.

مسئول مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد اردبیل اظهار می‌کند: موارد استفاده این رنگ‌های خوراکی خیلی زیاد است، در صنایع مختلف شیرینی، بیسکوئیت، بستنی، ژله، آدامس، انواع نوشیدنی‌های مختلف، صنایع گوشت و ... استفاده می‌شود؛ چراکه محصول بدون این رنگ‌ها حالت بی‌روح و بی‌رنگی به خود می‌گیرد.

عضو هیئت علمی گروه شیمی واحد اردبیل می‌افزاید: کار تحقیق و فرمولاسیون این محصول، تقریباً خرداد امسال تمام شد. به‌دلیل این‌که دانشگاه کارهای اجرایی را از بنده خواسته بود، این اقدامات خرداد ۹۸ به پایان رسید و سپس کار وارد فاز جدی‌تری شد تا بتوانیم یک واحد فناور را در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل راه‌اندازی کنیم و در نهایت به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل شود، یعنی شرکتی که محصول دانش‌بنیان تولید می‌کند.

هدف؛ تبدیل هسته فناور به شرکت دانش‌بنیان در آینده نزدیک

خدادادی‌مقدم خاطرنشان می‌کند: در این راستا طراحی فرآیند انجام شده و در مرحله ساخت تجهیزات هستیم. بخشی از این تجهیزات نیز نصب شده و بخش دیگری در حال ساخت است تا به‌زودی نصب شود و فعلاً به‌عنوان یک هسته فناور در دانشگاه ثبت شده و کارهای خودش را آغاز کرده و در ادامه به شرکت دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد.

وی عنوان می‌کند: برای این‌که محصول بتواند در بازار عرضه شود، به‌دنبال مجوزهای غذا و دارو هم رفته‌ایم که به دلایلی از جمله الزامات سازمان غذا و دارو فعلاً نتوانسته‌ایم به‌عنوان کارخانه مجوز بگیریم؛ اما مجوز کارگاهی را اخذ کرده‌ایم و فعلاً به‌عنوان کارگاه در حال فعالیت هستیم و محصول را به بازار خواهیم داد. الزامات غذا و دارو هم زمان‌بر هستند و هم سرمایه می‌خواهند؛ اما در نهایت شناسه تولید کارگاهی به پروانه تولید کارخانه‌ای تبدیل خواهد شد.

تولید آزمایشی‌ رنگ‌های خوراکی تا پایان مهر۹۸

مسئول مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد اردبیل تصریح می‌‌کند: نصب تجهیزات حدود دو تا سه هفته به طول می‌انجامد؛ بعد از آن یک‌سری تولید آزمایشی خواهد بود که به معاونت غذا و دارو اطلاع داده می‌شود و آن‌ها نمونه‌برداری می‌کنند؛ سپس آزمایش انجام می‌شود. این بخش نمونه‌برداری و آزمایش دست ما نیست؛ ولی رسیدن به تولید آزمایشی‌مان حداکثر تا پایان مهر ۹۸ به انجام می‌رسد و پس از آن مجوز ورود به بازار اخذ می‌شود.

واردات سالانه ۵۰۰ میلیون دلاری رنگ‌های خوراکی

عضو هیئت علمی گروه شیمی واحد اردبیل خاطرنشان کرد: در حوزه رنگ‌های خوراکی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در سال واردات داریم. می‌توان همه بازار را گرفت اما برای این‌که این خلأ به‌طور کامل پر شود، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ است. به هر حال کار را شروع کرده‌ایم و سعی می‌کینم طبق برنامه پیش برویم.

وی به موضوع توجه به کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرده و می‌افزاید: پیش‌بینی بنده این است که تا پایان سال جاری چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان فروش داشته باشیم؛ اما این پیش‌بینی بر اساس یک‌سری بازاریابی‌های قبلی انجام شده است.

اعلام آمادگی تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه تولید رنگ‌های خوراکی

خدادادی‌مقدم درباره ورود سرمایه‌گذار به این حوزه نیز بیان می‌کند: با شرکت‌ها و افراد زیادی در این زمینه صحبت شده است؛ اما به یک‌سری موارد حقوقی برمی‌خوریم. اکنون فقط این محصول شناسایی و نظارت کارگاهی دارد تا بتواند به بازار عرضه شود؛ اما نهایتاً زمانی که بتوانیم الزامات معاونت غذا و دارو را رعایت کنیم و شرکت را ثبت کرده و پروانه بهره‌برداری بگیریم، طبیعتاً سرمایه‌گذاری که از بیرون دانشگاه می‌آید، بحث سهام و مسائل حقوقی را به وجود می‌آورد که از حوزه اختیار ما خارج است؛ چراکه جزء موضوعاتی است که دانشگاه درگیر آن خواهد شد؛ اما بنده برای این محصول صرفاً اقدامات اجرایی را پیگیری خواهم کرد. با این حال سرمایه‌گذاران بسیار و حتی اشخاص حقیقی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

آغاز تولید از رنگ زرد و پس از آن رنگ‌های زعفرانی و قرمز

مسئول مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد اردبیل به آنا می‌گوید: آغاز تولید ما از رنگ زرد و پس از آن رنگ‌های زعفرانی و قرمز خواهد بود؛ چراکه این‌ها کاربرد بیشتری در محصولات مختلف دارند و به‌طور کلی در صنایع شیرینی، کیک، ویفر، ژله، آدامس و انواع شیرینی‌های گازدار و بدون گاز و ... کاربرد دارند؛ در صنایع گوشت نیز کاربرد دارند و رنگ طبیعی خوراکی تولیدی ما می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای رنگ‌های شیمیایی خوراکی وارداتی باشد؛ این موضوع به‌شدت از نظر سلامت و ذخیره ارزی به سود کشور است.

عصاره زردچوبه؛ نخستین محصول تولیدشده

عضو هیئت علمی گروه شیمی واحد اردبیل ادامه می‌دهد: نخستین قدمی که برمی‌داریم و نخستین محصولی که به بازار می‌آید، عصاره زردچوبه خواهد بود و بعد از آن عصاره فلفل قرمز شیرین و مخلوط زردچوبه و فلفل قرمز شیرین است که طیفی از زرد تا قرمز (فلفل قرمز) را شامل می‌شود و پس از آن رنگ‌های دیگر را نیز به مرور تولید خواهیم کرد.

خدادادی‌مقدم می‌افزاید: این جوّی که اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل برای استفاده از ظرفیت‌ها وجود دارد، بسیار خوب و مبارک است. در شرایط کنونی دانشگاه آزاد اسلامی و توجه جدی به کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای، این موضوع کمک بسیار بزرگی به تحقق آن خواهد کرد؛ چراکه مسئولان واحد اردبیل خیلی خوب از ایده‌ها و طرح‌ها حمایت می‌کنند و شرایط بازار و اقتصاد را به‌خوبی می‌فهمند.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور رفع مشکلات کشور و با نگاه حل‌المسائلی مصمم و هدفمند به‌دنبال تولید محصولات دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت‌ استادان، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و حتی کارکنان دانشگاه است تا با حمایت و پرورش طرح‌ها و ایده‌های قابل کار بتواند در حد توان علمی و ظرفیت‌های خود بخشی از مشکلات جامعه و معضلات مبتلابه را رفع کند که در این بین حمایت مسئولان هم تأثیرگذار خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 31 شهریور 1398، کدخبر: 416191 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
0
مگر اینکه بچه های دانش بنیان یه فکری به حال سلامت جامعه بکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین