شعارسال: بانک مرکزی در بخشنامهای به مدیران عامل همه بانکها و موسسات اعتباری اعلام کرد: امهال مطالبات یکی از مهمترین اجزای عملیات بانکی محسوب میشود. این مهم در قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) و آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی آن نیز به انحاء مختلف از جمله تبصره ١ ذیل ماده ١٠ دستورالعمل اجرایی مشارکت مدنی ذکر شده است.
لیکن در یک دهه اخیر در قوانین مختلف از جمله قوانین بودجه سنواتی سالهای ٩٠، ٩١، ٩٢، ٩٧ و نیز قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی (مصوب سال ٩٤) موضوع امهال مطالبات غیرجاری بانکها و موسسات اعتباری غیربـانکی مورد تاکید واقع شده است. با این وجود یکی از مهمترین دلایل افزایش بی رویه مطالبات غیرجاری در یک دهه اخیر، الزام بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی به امهال مطالبات مزبور بعضاً در قالب تکالیف قانونی مذکور بوده اسـت.
گرچه امهال مطالبات غیرجاری در بعضی شرایط میتواند فراهمکننده فضای مسـاعدت بـرای اشـخاص و بنگـاههای اقتصادی دارای مشکل باشد و منجر به تسهیل وصول مطالبات غیرجاری شود، لیکن عدم استفاده صحیح از ابزار مزبور و رویکرد افراطگرایانه در الزام بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی به امهال مطالبات بنگاههای اقتصادی، بدون لحاظ ابعاد مختلف موضوع میتواند تبعات منفی را برای شبکه بانکی در پی داشته باشد و نه تنها گشایشی را در زمینـه کاهش مطالبات غیرجاری فراهم نکند، بلکه موجد بی نظمی در نحوه برخورد با بدهکاران بانکی باشـد و ضـمن ایجـاد تبعات عدم شفافیت صورتهای مالی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، خود نیز موجب افزایش مطالبات غیرجاری شود.
متاسفانه در شبکه بانکی نسبت به موضوع امهال مطالبات غیرجاری تاکنون رویه واحدی وجود نداشته است. عدم وجود سازوکاری مدون و دقیق که ابعاد شرعی، حقوقی و حسابداری امهال مطالبات بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی را به نحو مطلوب و مناسبی مدنظر قرار و تبیین کند، موجب تخطی از برخی از ضوابط و مقررات ناظر بر اجرای عقود اسلامی، بروز ملاحظات و دغدغهها در خصوص عدم رعایت قواعد شرعی در امهال مطالبات، بی نظمـی در نحوه برخورد با بدهکاران بانکی به دلیل فقدان سازوکار امهال، افزایش ریسک حقوقی بانکها، انتقال مطالبات امهالی به طبقه جاری، کاهش ذخایر مطالبات غیرجاری و شناسایی و توزیع سودهای موهوم با امهال میشود.
به عبارت دیگـر ممکن است در امهال مطالبات غیرجاری، بایدها و نبایدهای ناظر بر قراردادهای پیشرو به نحو صـحیحی ملحوظ نظـر قرار نگیرد و این مهم منجر به تحمیل ریسکهای حقوقی به شبکه بانکی شود. علاوه بر این ممکن است شبهاتی در خصوص ضوابط فقهی عقود و مسایلی نظیر طبقهبندی، ذخیرهگیری و شناسـایی درآمد ناصحیح و نبود تصویری صحیح از مطالبات غیرجاری به دلیل فقدان وحدت رویه و دستورالعمل مدون در خصوص امهـال مطالبات بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی به وجود آید.
از این رو، نظاممند کردن فرآیند مزبور بـه نحوی کـه در شـرایط اقتصادی کنونی، ضمن مساعدت حداکثری به مشتریان خوشنام و سابقه شبکه بانکی از بروز آسیب بـه بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممانعت به عمل آورده و وحدت رویه را در شبکه بانکی در پی داشته باشد، امری ضروری و انکارناپذیر است.
بر همین اساس ، نظاممند نمودن فرآیند مزبور از رهگذر تدوین و ابلاغ دستورالعملی جامع و مانع که در آن ملاحظات شرعی، مقرراتی و حسابداری به نحو مطلوب مدنظر قـرار گیرد در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و طبق آن، دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات موسسات اعتباری توسط بانک مرکزی تدوین و با عنایت به ابعاد فقهی آن، پس از تایید عدم مغایرت آن بـا شرع اسلام پس از چندین جلسه بررسی در شورای فقهی بانک مرکزی، متعاقباً در شورای پول و اعتبار مطرح و در جلسه ۹۸.۱۵.۰۵ به شرح پیوست تصویب شد.
در دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتبار تلاش شده ابعاد مختلف موضوع امهال مطالبات غیرجاری بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی با تمرکز بر ملاحظات شرعی، حقوقی و مقرراتی حاکم بر عملیات بانکی بدون ربا مورد توجه قرار گیرد. انتظار میرود با اهتمام به اجرای دقیق تدابیر اعلامی در دسـتورالعمل مزبـور بـه عنوان ضوابطی منسجم پیرامون امهال مطالبات بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، شاهد آثار و فوایدی همچون ایجاد رویه واحد در خصوص انواع روشهای امهال مطالبات در بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی، تدقیق در اعمـال قضاوت حرفهای، شفاف نمودن راهکارهای امهال مطالبات در بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، امکان بهبود قابلیت مقایسه ارقام مندرج در سرفصل حسابهای مرتبط در بانکهای مختلف، انعکاس تصویری صحیح و واقعی از وضعیت عملکـرد مالی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، ارتقای شفافیت مالی و جلوگیری از شناسایی و توزیع سودهای موهـوم، در نظام بانکی باشیم.
از مهمترین ویژگیهای دستورالعمل مذکور میتوان به مواردی نظیر تعریف امهال و انواع روشهای امهال مطالبات، تدوین سازوکارهای امهال مطالبات به تفکیک عقود مشارکتی و غیرمشـارکتی، تعیـین حداکثر زمان امهال مطالبات، تعیین مبنای امهال مطالبات، درج احکام مرتبط با شرایط مشتری در امهال مطالبات، درج احکام مرتبط با هـر یک از انواع روشهای امهال مطالبات، تشریح سازوکارهای طبقهبندی و ذخیرهگیری مطالبات امهالی، تبیین فرآیند شناسایی درآمد مطالبات امهالی و ممنوع بودن أخذ سود یا وجه التزام از محل وجه التزام تاخیر تادیه دین اشاره کرد.
به استناد ماده ٤ دستورالعمل حاضر که اشعار میدارد امهال مطالبات ناشی از اعطای قرضالحسنه در چارچوب سیاستهای ابلاغی بانک مرکزی امکانپذیر است با نظرداشت به شـرایط فعلـی شـبکه بـانکی و محدودیت منابع قرضالحسنه، امهال مطالبات ناشی از اعطای قرضالحسنه تا اطـلاع ثانوی ممنوع است.
مؤسسه اعتباری مکلف است در امهال مطالبات از طریق انعقاد قرارداد جدید، ضوابط و مقررات کلی ناظر بر اعطای تسهیلات بانکی نظیر نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار، روش محاسبه سود و اقساط تسهیلات مبتنی بر عقود مبادلهای و مفاد بخشنامههای قبلی بانک مرکزی در خصوص تخصیص منـابع از جمله بخشنامه های ۸۶.۱.۱۵، ۸۶.۴.۱۸ و ۹۵.۴.۱۴ را رعایت کند.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بورس پرس، تاریخ انتشار:30شهریور1398 ، کدخبر: 136223: boursepress.ir