پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۸۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
سخنان سید مقاومت درباره طی شدن مراحل پایانی عمر عربستان، این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که با توجه به پیش‌بینی رهبر حکیم انقلاب در خصوص آینده آل سعود، آیا حملات اخیر انصارالله به آرامکو، می‌تواند آغازی بر پایان ریاض باشد؟
شعارسال: خاندان آل سعود این روزها با حمله جنبش انصارالله به تأسیسات نفتی آرامکو حال و روز خوشی ندارند و سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن‌سلمان، پادشاه و ولیعهد عربستان به تکاپو افتاده‌اند تا آمریکا را برای اتهام‌زنی به ایران با هدف به راه انداختن جنگی دیگر در منطقه اقناع کنند.

با وجود این، آمریکا و دولت ترامپ فکر دیگری در سر دارند و حال که تولیدات نفتی عربستان به نصف کاهش یافته و این کشور از تولیدکننده به واردکننده عمده نفت تبدیل شده و برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی توافقات برای واردات نفت از عراق حاصل شده است، می‌خواهند همچنان با پیشنهادات خود این گاو شیرده را بدوشند. به دلیل همین موضوع بود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به جده سفر کرد و با اعلام حمایت از عربستان، فهرستی از سلاح‌های جدید خود را برای فروش به بن‌سلمانِ مفلس پیشنهاد کرد. ترامپ تاجری است که قصد ورود به جنگ مستقیم با ایران را ندارد، ولی از استیصال سعودی‌ها برای کسب منفعت خود سود می‌جوید. این رسم تاجرهاست که با لبخند جنس خود را به دیگران بفروشند!

از طرفی، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفتگویی که از برنامه «لقاء خاص» شبکه العالم پخش شد، با بیان اینکه عربستان در پایان عمر خود به سر می‌برد، گفت: رژیم سعودی پیر شده است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند. در واقع عربستان آغازگر دشمنی با ایران و مشکلش با تهران حمایت از موضوع فلسطین و جنبش‌های مقاومت منطقه بود؛ یعنی همان مشکلی که با دیگر کشورهای عربی داشت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: آل سعود به دلایلی طبیعی مانند اقدامات ظالمانه در یکصد سال اخیر و ریشه دواندن فساد در این رژیم، سرکوب مردم و انحصارطلبی خاندان حاکم، شاید در مراحل پایانی عمر خود باشد، اما در نهایت، عملکرد مسئولان کنونی عربستان که در تضاد با پیشینیان خود بود شتاب بیشتری به این پایان خواهد داد.

وی تصریح کرد: اعلام جنگ محمد بن‌سلمان به یمن و جنایت‌های این رژیم و همچنین دخالت آشکار عربستان در امور دیگر کشورها با معرفی خود به عنوان دوست در ۲۰ سال اخیر، بر آینده عربستان تأثیر خواهد گذاشت. ما اکنون برای نخستین‌بار شاهد سر دادن شعار مرگ بر آل سعود در چندین کشور عربی هستیم و برای نخستین‌بار شاهد قدرت‌های سیاسی، مردمی و دولت‌هایی هستیم که موضع واضحی در قبال آل سعود و دخالت‌هایش در منطقه می‌گیرند.

پیش‌بینی رهبر انقلاب از آغاز یک زوال

این نخستین‌بار نیست که یک رهبر مقاومت اسلامی منطقه از چنین تعابیری برای زوال رژیم آل سعود استفاده می‌کند، چه اینکه امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی اول فروردین سال جاری در سخنانی در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس فرودند: من کشوری در منطقه و شاید در دنیا به بدی دولت سعودی سراغ ندارم؛ دولت سعودی مستبد، دیکتاتور، ظالم، وابسته و فاسد است.

ایشان تصریح کردند: «(غربی‌ها) برای این دولت، امکانات هسته‌ای فراهم می‌کنند و اعلام کردند که نیروگاه هسته‌ای می‌سازند و برای آنها مراکز تولید موشک تأسیس می‌کنند! البته در حال اعلام این موضوع هستند و اگر هم بسازند، بنده شخصاً ناراحت نمی‌شوم؛ زیرا می‌دانم که این تأسیسات ان‌شاءالله در دوران نه‌چندان دور، به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.»

شاید آن زمان که انصارالله یمن جسته و گریخته حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نظامی عربستان در جنوب این کشور انجام می‌داد و به‌تازگی توانسته بود نقاطی همچون فرودگاه ابها و جیزان را هدف قرار دهد، کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌کرد روند تحولات و پیشرفت نظامی و تاکتیکی انصارالله به حدی برسد که قاطعانه به تأسیسات مهم نفتی عربستان حمله کند، نیمی از تولیدات نفتی این کشور را به تعطیلی بکشاند، سامانه‌های راداری و پدافند هوایی پیشرفته آمریکا را با یک چالش عمده مواجه کند و در نهایت، برگ برنده خود را که همان وادار کردن عربستان به پذیرش توافق‌نامه آتش‌بس است، روی میز بگذارد.

ناگفته پیداست که در تاریخ معاصر، غالب شدن یمنی‌ها و مغلوب شدن سعودی‌ها همواره یکی از آرزوهای تحلیلگران برجسته منطقه بوده است، چه اینکه حسنین هیکل، تحلیلگر برجسته مصری ۴۰ سال پیش در گفتگو با یک روزنامه این کشور پیش‌بینی جالبی درباره صف‌آرایی عربستان علیه یمنیها بیان کرده بود. وی در این زمینه گفته بود: «سعودی با یمن جنگ خواهند کرد، در یمن غرق خواهند شد و شکست خواهند خورد. اگر چنین نشد، جسدم را از خاک بیرون بیاورید و همراه تمام تألیفاتم بسوزانید.»

سست شدن ارکان نظام آل سعود در هتل پنج ستاره

از چهارم نوامبر ۲۰۱۷ (۱۳ آبان ۱۳۹۶) هتل پنج ستاره «ریتز کارلتون» ریاض به محل حصر شاهزادگان و میلیاردرهای سعودی تبدیل شد و ولیعهد عربستان آنها را به بهانه اجرای برنامه مقابله با فساد بازداشت و در آنجا محصور کرد. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که تعداد افراد محصور شده حدود ۴۵ نفر است.

۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) و با افزایش فشارها و انتقادات مجامع جهانی نسبت به سیاست عربستان در قبال افراد بازداشت شده، مقامات سعودی مدعی شدند به عملیات مبارزه با فساد که سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز و در آن صدها شاهزاده، غول‌های اقتصادی و مدیران کسب و کارها بازداشت شده بودند، پایان دادند.

علاوه بر این، یک سال پیش در چنین روزهایی هم‌زمان با انتشار شایعاتی درباره احتمال مرگ سلمان بن‌عبدالعزیز، زمزمه‌های اختلاف در میان شاهزادگان سعودی بالا گرفت و منابع نزدیک به دربار آل سعود گفتند بسیاری از شاهزادگان و اعضای خاندان پادشاهی در تکاپوی این هستند که از پادشاه شدن محمد بن‌سلمان بعد از مرگ پدرش جلوگیری کنند.

در بحبوحه رسوایی‌ حصر شاهزادگان و افزایش فساد در خاندان حاکم بر عربستان که آل سعود با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، این منابع گفتند که ده‌ها شاهزاده و پسرعمو از خاندان آل سعود به دنبال تغییراتی در مسیر جانشینی سلمان هستند، اما تا زمانی که وی زنده است اقدام خاصی انجام نمی‌دهند. همچنین شاهزاده‌ها و پسرعموها در حال رایزنی در زمینه امکان جانشینی شاهزاده احمد بن‌عبدالعزیز ۷۶ ساله، برادر کوچکتر سلمان و عموی محمد بن‌سلمان بعد از مرگ پادشاه بودند.

قتل خاشقچی پازل زوال آل سعود را کامل کرد

یکی از دلایل اصلی‌ که شاهزاده‌ها و پسرعموها نمی‌خواستند محمد بن‌سلمان پس از مرگ سلمان، پادشاه عربستان شود، درگیر شدن و دست داشتن وی در پرونده قتل جمال خاشقچی، فعال مخالف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول بود.

به دنبال قتل خاشقچی مقامات اطلاعاتی ترکیه گفتند که این حادثه به دستور محمد بن‌سلمان انجام شده و با این اقدام مشروعیت ولیعهد عربستان در عرصه داخلی و بین‌المللی دچار خدشه‌ای عمیق و جایگاه وی بسیار لرزان شده است. روزنامه ینی‌شفق، چاپ ترکیه در گزارشی با بیان اینکه فایل‌های صوتی مربوط به قتل خاشقچی نشان می‌دهد که بن‌سلمان آمر قتل وی بوده است، نوشت: این فایل‌های صوتی باعث زلزله در حکومت عربستان سعودی خواهد شد و کار بن‌سلمان تمام است.

زوال آل سعود به دست مجاهدان اسلامی

با حمله هفته گذشته انصارالله یمن به مجتمع نفتی آرامکو در عربستان از سویی و ضعف مفرط ارکان رژیم آل سعود، به ناگاه اذهان متوجه پیش‌بینی رهبر انقلاب اسلامی در خصوص آینده آل سعودی می‌شود.

تعبیر رهبر انقلاب از مجاهدان اسلامی این روزها با حملات پر دامنه انصارالله و غالب شدنشان بر سعودی‌ها رنگ واقعیت به خود گرفته است؛ چه اینکه آنها دست برتر را در معادلات داخلی یمن دارند و برگ برنده خود که همان توافق آتش‌بس است را بر سعودی‌ها تحمیل کرده‌اند. عربستان که با داعیه فتح چند روزه یمن و مشروعیت‌بخشی به رژیم نامشروع عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری وارد صنعا شد، این روزها در باتلاق یمن گرفتار شده است و حتی امارات که متحد آنها در ائتلاف عربی بود توجه چندانی به درخواست‌هایشان نمی‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 2 مهر 1398 ، کدخبر: 416939 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
0
0
عربستان حیا کن سرزمین یمن رو رها کن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین