پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه درآمد پایدار و اشتغال در روستاها و شهرهای ساحلی مورد تاکید دولت است، گفت: شیلات محور توسعه سواحل در امر صید و صیادی و پرورش آبزیان است.

شعار سال:حسن صالحی پیش ازظهر سه شنبه در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی که در استانداری هرمزگان با بیان اینکه در سال ۹۴ کل صید انواع آبزیان یک میلیون تن بوده است، بیان داشت: موضوع پرورش آبزیان از مهمترین برنامه های شیلات ایران است.

وی با بیان اینکه ظرفیت های مناسبی در جنوب و شمال کشور برای پرورش آبزیان وجود دارد، افزود: از یک میلیون تن برداشت آبزیان در سال گذشته ۴۰ درصد از محل سایت های پرورش آبزیان و ۶۰ درصد به صید آبزیان از دریا بوده است. این در حالی است که کل دنیا به سمت پرورش آبزیان رفته اند.

صالحی گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور جدی در عرصه پرورش آبزیان و برداشت ذخایر آبزیان از کف دریا وارد شده اند. کشور عربستان تنها برای تحقیقات و جانمایی پرورش یک قرارداد ۵ میلیارد دلاری با سازمان فائو امضا کرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ذخایر آبزیان با کشور عمان مشترک است، افزود: کشور عمان برای بهره برداری از ذخایر مشترک بدنبال بهره گیری از توان و ظرفیت کشورهای نروژ و چین است. خوشبختانه در سالهای گذشته کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی در آبهای جنوب کشور انجام داده ایم و ظرفیت های ذخایر مشترک را شناسایی و برای بهره برداری هدفگذاری کرده ایم.

رئیس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: یک تفاهم نامه مشترک برای احداث ۳۰۰مزرعه ماهی خاویاری در سه استان شمالی کشور امضا شده است تا در یک پروسه ۱۰ ساله برداشت به ۱۰۰هزار تن از مزارع پرورش ماهی خاویاری برسد.

به گفته صالحی، در صید تن ماهیان در آبهای بین المللی رتبه دوم را پس از هند داریم و در حال حاضر ۸۰۰ شناور ایرانی در آبهای بین المللی در حال صید هستند.

وی با بیان اینکه یک میلیارد دلار هدفگذاری شیلات ایران برای صادرات انواع آبزیان است، عنوان کرد: در ماههای آینده تفاهم نامه های مشترک با کشورهای نروژ، ایسلند و روسیه برای پرورش آبزیان و فرآوری آبزیان با اولویت فعالیت در استان هرمزگان امضاخواهد شد.

وی با تاکید بر حمایت و پشتیبانی از ساحل نشینان در کشور، اظهارداشت: درآمد پایدار و ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای ساحلی مورد تاکید دولت است و شیلات محور اصلی توسعه سواحل در امر صید و صیادی و پرورش آبزیان قرار گرفته است.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: با جهادنصر، بنیاد مستضعفان، بسیج سازندگی، بسیج مستضعفان، نیروی دریایی سپاه در راستای ایجاد زنجیره پشتیبانی تولید و پرورش آبزیان مذاکره کرده ایم، تا بومیان به جای صید با فعالیت در حوزه تولید ماهی در قفس بتوانند یک درآمد پایدار داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عربستان، عمان و کویت در زمینه توسعه زیرساخت‌های لازم برای تولید ماهی و میگو در دریا و در مزارع ساحلی سرمایه‌گذاری‌های وسیعی را آغاز کرده‌اند و ما نیز باید با توجه به سواحل وسیع فراوانی که در جنوب کشورمان و جزایر آن داریم، در این رقابت حضوری مقتدرانه پیدا کنیم.

رئیس شیلات ادامه داد: کل تولید آبزیان در جهان در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۹۰ میلیون تن بوده که سهم آبزی‌پروری حدود ۶۰ درصد و سهم صید از دریاها و اقیانوس‌ها به ۴۰ درصد رسیده و این در حالی است که ما در کشورمان این نسبت را به طور عکس داریم و حدود ۶۰ درصد از کل برداشت آبزیان ما از دریاها بوده است.

صالحی با بیان اینکه باید به دنبال برداشت فانوس‌ماهیان از اعماق بیش از ۲۰۰ متری از سطح دریا باشیم به طوری که بتوانیم سهم خودمان را از این منابع بسیار بزرگ افزایش دهیم، گفت: این بخش توان صادراتی بالایی دارد که رقابت بر سر برداشت از آنها آغاز شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ۷۰ درصد ماهیانی که از اعماق ۲۰۰ متری دریاها صید می‌شوند از فانوس ماهیان هستند و ۲۰ درصد را نیز ماهیان یال اسبی تشکیل می‌دهند که برای هر دو محصول بازار صادراتی خوبی وجود دارد.

وی یکی از اولویت‌های مهم کشورمان را در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی، فرآوری محصولات صید شده عنوان کرد و گفت: حدود ۱۰۰ هزار تن از صید ساردین ماهیان در کشورمان پودر می‌شود و ما به دنبال گسترش فعالیت‌ها برای استفاده انسانی از این نوع ماهی هستیم.

رئیس شیلات ادامه داد: اولویت‌های مهم ما در سواحل توسعه پرورش ماهی و میگو در قفس در درون دریاست و کشورهای مختلف جهان در این زمینه آماده همکاری و توسعه سرمایه‌گذاری با ایران هستند.

وی در پایان خواستار تشکیل کارگروهی در استان هرمزگان برای رفع موانع صدور مجوزها برای سرمایه گذاران شد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 5 مرداد 1395، کد مطلب:3724170:www. mehrnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین