پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۱۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
آمارهای موجود در مورد ازدواج اجباری، بارداری و سقط جنین از این واقعیت حکایت دارد که کودکان بریتانیایی ناگزیر هستند تا در قالب ازدواج و یا روابط غیرشرعی "نقش کودک همسری" را ایفا کنند.

شعارسال: آمارهای موجود در مورد ازدواج اجباری، بارداری و سقط جنین از این واقعیت حکایت دارد که کودکان بریتانیایی ناگزیر هستند تا در قالب ازدواج و یا روابط غیرشرعی "نقش کودک همسری" را ایفا کنند.

هنگامی که حرف از "ازدواج اجباری در سنین کودکی" و یا "میزان بالای بارداری در میان دختربچه‌ها" می‌شود شاید بسیاری تصور کنند که این گونه موارد تنها در میان کشورهای توسعه‌نیافته‌ی آفریقایی و یا کمتر توسعه‌یافته‌ی آسیایی شایع هستند؛ اما واقعیت اینست که کشورهای به اصطلاح توسعه‌یافته اروپایی هم در این موضوعات چندان وضعیت مناسبی ندارند.

در شرایطی که رسانه‌های دولتی انگلیس از جمله بی‌بی‌سی در رابطه با نقض حقوق کودکان در سایر کشورها به طور مستمر رپرتاژ خبری تهیه می‌کنند و در حالی که سن ازدواج قانونی در انگلیس ۱۸ سال است، آمارهای موجود در مورد ازدواج اجباری، بارداری و سقط جنین از این واقعیت حکایت دارد که کودکان بریتانیایی به ویژه دختربچه‌ها ناگزیر هستند تا در قالب پیوند ازدواج و یا روابط غیرشرعی "نقش کودک همسری" را ایفا نمایند.

۱- ازدواج اجباری کودکان در انگلیس

با وجود اینکه دولت انگلیس فقط ازدواج در سن بالاتر از ۱۸ سال را قانونی اعلام کرده است اما آمارهای رسمی نشان می‌دهند که بخش قابل توجهی از آنچه که دولت انگلیس ازدواج اجباری می‌داند، مربوط به افراد زیر ۱۸ سال است.

به طور مثل طی یکسال، از میان ۲۰۱۶ مورد ازدواج اجباری، ۲۶ درصد آن یعنی ۵۲۴ نفر افراد در سنین کمتر از ۱۸ سال مجبور به ازدواج شدند؛ البته سهم دختربچه‌ها به شکل چشم‌گیری بیش از پسران بوده است.

همچنین طبق آمارهای رسمی در انگلیس، در سال ۲۰۱۷، ۱۵.۶ درصد از ازدواج‌های اجباری یعنی ۱۹۶ مورد مربوط به سن کمتر از ۱۶ سال بود که این آمار برای سن کمتر از ۱۸ سال به ۲۹.۷ درصد می‌رسدکه تعداد ۳۵۵ مورد ازدواج اجباری را در بر می‌گیرد.

حدود ۳۰ درصد ازدواج‌های اجباری در انگلیس طی سال ۲۰۱۷ مربوط به افراد زیر ۱۸ سال بوده است

۲- معضل بارداری کودکان در انگلیس

علاوه بر ازدواج اجباری، شمار بالای حاملگی در میان دختران کم‌سن وسال انگلیسی یکی دیگر از سنجه‌های کودک همسری در این کشور محسوب می‌شود. بر اساس آمارهای منتشر شده، انگلیس در میان دولت‌های اروپایی دارای بالاترین نرخ بارداری در میان نوجوانان است؛ به گونه‌ای که پس از بلغارستان، رومانی و اسلواکی، انگلستان رتبه چهارم را در میزان حاملگی دختران نوجوان دارد.

انگلیس جزو بدترین کشورهایی اروپایی به لحاظ نرخ بارداری نوجوانان است

در طی سال‌های گذشته یکی از سوژه‌های داغ مطبوعات داخلی انگلیس، موضوع "والدین خردسال" بوده است؛ بارها رسانه‌های این کشور از کودکان ۱۱ یا ۱۲ ساله به عنوان کوچکترین والدین یاد کرده‌اند، به طور مثال یکی از این موارد جنجالی مربوط به دختربچه‌ای در مقطع ابتدایی به نام "ترزا میدلتون" بود که در سن ۱۱ سالگی باردار شد و کودکش را در سال ۲۰۰۶ به دنیا آورد؛ موارد شبیه به این مورد در سالهای بعد از این تاریخ بارها افکار عمومی انگلیس را متوجه خود نموده است.

دختربچه‌ انگلیسی به نام "ترزا میدلتون" در سن ۱۱ سالگی باردار شد و کودکش در سال ۲۰۰۶ متولد شد.

۳- آمار بالای سقط جنین در میان دختربچه‌های انگلیسی

تعداد قابل توجه ازدواج‌های اجباری در میان کودکان و نرخ بالای بارداری نوجوانان همه ماجرای کودک همسران انگلیسی نیست بلکه شمار سقط‌های جنین یکی دیگر از مسائل مربوط به کودک همسران انگلیسی است.

در سال ۲۰۱۸ گزارش‌ها نشان می‌داد که در کشور انگلستان ۲۱۸۵۸۱ مورد سقط جنین ثبت شده است که بیش از سال‌های پیش از آن بود؛ به طوری که در سال ۲۰۱۷ تعداد ۲۰۹۹۷۶ مورد، سال ۲۰۱۶ تعداد ۲۰۲۵۲۰ مورد، سال ۲۰۱۵ تعداد ۲۰۳۱۴۸ مورد و سال ۲۰۱۴ تعداد ۲۰۱۸۷۰ مورد سقط جنین گزارش شده است.

طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰۰.۰۰۰ مورد سقط جنین در انگلیس انجام شده است

طبق گزارش‌های رسمی، در میان افراد ساکن انگلیس و ولز، زنان مجرد ۸۴ درصد از کل موارد سقط جنین را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده اند. سهم دختران نوجوان زیر ۱۶ سال از این آمار، تعداد ۱۲۶۷مورد سقط جنین بوده که تقریبا ۶/۰ درصد کل سقط‌ها می‌باشد همچنین ۳۶۳ مورد سقط جنین در سنین زیر ۱۵ سال (۰.۲درصد از کل) اتفاق افتاده است.

همچنین دختران ۱۶ تا ۱۹ ساله ۷ درصد این موارد را شامل می‌شوند و در منطقه اسکاتلند ۱۴درصد موارد سقط جنین از سوی دختران زیر ۲۰ سال انجام شده است.

همچنان بخش قابل توجهی از موارد سقط جنین در انگلیس مربوط به دختران کمتر از ۱۸ سال است

حالا این پرسش مطرح می‌شود که چرا مقامات لندن در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان انگلیسی در مقاطع مختلف ابتدایی و متوسطه ناتوان بوده‌اند. چگونه دولتمردان انگلیس که همچنان برای معضلات زنان و دختران جوامع کم‌تر توسعه‌یافته مرثیه‌سرایی می‌نمایند، خود به شکل جدی با آمار بالای ازدواج اجباری کودکان، حاملگی کودکان و سقط جنین دختربچه‌ها مواجه هستند؟

این در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای اسلامی ازدواج دختران در سنین نوجوانی به عنوان یک چارچوب اصولی هم مشکل شرعی ندارد و هم قانونی؛ اما در کشور انگلیس ازدواج شرعی یا روابط غیرشرعی کودکان در سن کمتر از ۱۸ سال هیچ وجاهت قانونی ندارد.

به نظر می‌رسد که مقامات دولت انگلیس که شعار مخالفت با کودک همسری را سر می‌دهند، خود با یک بحران مضاعف در این حوزه روبرو هستند چرا که از یکسو نظام تعلیم و تربیت تجویز شده از سوی لندن و هم‌پیمانانش برای کشورهای در حال توسعه (که سند موسوم به ۲۰۳۰ یکی از مصادیق آن به شمار می‌آید)، حتی نتوانسته تا این مساله را در داخل انگلیس مرتفع نماید؛ از سوی دیگر بسیاری از کودکان و نوجوانان در این کشورها بدون توجه به موانع و محدودیت‌های قانونی، در سنین پایین ازدواج می‌کنند، صاحب فرزند می‌شوند و حتی اقدام به سقط جنین می‌نمایند و این به معنای آنست که در حوزه قانونگذاری نیز تصویب قوانین سلبی، در رفع این موضوع به هدف خود نرسیده است.

منابع

۱-http://www.servicestoschools.org.uk/Page/۱۱۳۴۴

۲-https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/۷۳۰۱۵۵/۲۰۱۷_FMU_statistics_FINAL.pdf

۳-https://abort۷۳.com/abortion_facts/uk_abortion_statistics/

۴-https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/۸۰۸۵۵۶/Abortion_Statistics__England_and_Wales_۲۰۱۸__۱_.pdf

۵-https://www.dailymail.co.uk/news/article-۲۷۹۴۲۳۴/uk-highest-rate-teen-pregnancies-western-europe-despite-۲۵-fall-decade.html

۶- https://www.thesun.co.uk/archives/news/۷۴۶۰۶۹/britains-youngest-parents/

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مشرق نیوز ،تاریخ انتشار: 6 مهر1398،کدخبر:996507 ،www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین