پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۱
جذب ۱۰ میلیون گردشگر در سال برای هرمزگان هدف گذاری شده و طبق دستور مدیریت عالی هرمزگان گردشگری باید محور اصلی فعالیت شهرداری های این استان باشد.

شعارسال: با توجه به نقش صنعت گردشگری در پویایی اقتصاد و اشتغالزایی، در یکی دو دهه اخیر برنامه ریزان در نقاط مختلف ایران از جمله هرمزگان سعی در نهایت استفاده از این صنعت به منظور توسعه اقتصاد منطقه و کشور دارند.

با توجه به چهار فصل بودن ایران، گردشگری به عنوان یک صنعت نقش مهمی در اقتصاد کشورها و بهبود شرایط زندگی افراد جامعه دارد و از این رو برنامه ریزی برای مدیریت آن گامی مهم در توسعه پایدار محسوب می شود

براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، بودجه‌ای که مردم دنیا برای مسافرت و تفریح اختصاص داده‌اند سه برابر بودجه‌ای است که دولتها صرف امور دفاعی و امنیتی می‌کنند؛ این رقم ۱۱ درصد درآمد ناخالص کل جهان است و نشان دهنده درآمدزایی بالای صنعت گردشگری می‌باشد.

جاذبه های گردشگری هرمزگان

استان هرمزگان در جنوب ایران از جمله مناطق گردشگر پذیر کشورمان است که بیشترین حجم حضور مسافر در آن مربوط به نیمه دوم سال می‌باشد که البته با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌توان در نیمه نخست سال نیز شاهد حضور شمار بالای گردشگران باشیم.

هرمزگان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بخش‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی است ؛ظرفیت‌هایی همانند تالاب‌های بین المللی، ارتفاعات کوه‌ها، گنو، هماگ و نیان، سواحل و آب‌های نیلگون خلیج فارس که می‌تواند بسیاری از گردشگران علاقمند به این مباحث را روانه این بخش از خاک ایران کهن کند.

طولانی‌ترین نوار ساحلی کشور با ۹۰۰ کیلومتر، وجود جنگل‌های روییده در دریا به نام حرا، جزیره‌های زیبا که برخی پناهگاه حیات وحش اند، همسایگی کوهستان و دریا و دشت در این استان به همراه اشکال مختلف فرسایش‌های آبی و بادی هرمزگان را تبدیل به یکی از استان‌های خیال انگیز برای گردش و تفریح کرده است.

برخی از سواحل شنی این استان از شرق تا غرب مانند سواحل بندرخمیر که در جنگل‌های حرا فرو رفته‌اند دارای مناظر بدیع و خیره کننده است، گویی انسان به ناگاه از جهان مادی به رویایی شگرف و فرح بخش گام نهاده باشد.

رفت و آمد گردشگران ایرانی و خارجی به این استان در همه فصل‌ها جریان دارد و هیچ وقت شلوغی و کم فروغی به خود ندیده و در فصلی مثل زمستان آمار حضور گردشگران در آن افزایش قابل توجهی دارد.

گردشگری ظرفیت ارزشمند تولید ثروت در هرمزگان

استاندار هرمزگان شامگاه یکشنبه در گردهمایی شهرداران این استان گفت: نیمه دوم سال با توجه به آب و هوای مناسب زمان رونق گردشگری در هرمزگان است.

فریدون همتی تصریح کرد: گردشگری از ظرفیت های مهم هرمزگان برای تولید ثروت، اشتغالزایی، درآمدزایی و ایجاد نشاط و شادابی در جامعه محسوب می شود

وی ادامه داد: یکی از محورهای مهم فعالیت شهرداری‌های استان هرمزگان در نیمه دوم سال به ویژه در شهرهای ساحلی بر مبنای ارائه خدمات به گردشگران باشد و در این راستا ایجاد فضای سبز مناسب و پاکیزگی سواحل و معابر مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استاندار هرمزگان گفت: راه‌اندازی و تقویت مراکز بوم گردی از دیگر استعدادهای مهم در هرمزگان محسوب می‌شود که نقش شهرداران نیز در این عرصه بسیار مهم می باشد.

وی بیان داشت: وجود سواحل زیبا، دریا، جزایر و مراکز تجاری متعدد در سرزمین اصلی از جمله ظرفیت های گردشگری مناطق مختلف هرمزگان هستند و باید برای بهره مندی از این ظرفیت ها برنامه ریزی شود.

همتی جذب سرمایه گذار در شهرها را موجب رونق شهرها دانست و گفت: شهرداری‌ها تلاش جدی برای توسعه فعالیت سرمایه‌گذاران در شهرهای خود به ویژه در حوزه گردشگری داشته باشند و از طرح های مبتکرانه، نوآورانه و خلاقانه استفاده کنند.

هدف گذاری جذب ۱۰ میلیون گردشگر در هرمزگان

استاندار هرمزگان بیان داشت: برای جذب ۱۰ میلیون گردشگر در استان هدف گذاری شده است که تحقق این هدف اشتغالزایی و ایجاد درآمدهای وسیعی برای هرمزگان را به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری هرمزگان، ادامه داد: وجود گردشگران داخلی و خارجی در استان در فصل‌های پاییز و بهار گواه فرصت خوب سرمایه گذاری در بخش گردشگری در این استان است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد دهکده‌های گردشگری در جزایر استان از برنامه‌های پیش رو و هدف‌گذاری ما در بخش گردشگری است.

گردشگری دریایی جاذبه ای عالی برای هرمزگان

یکی از جذاب ترین حوزه های گردشگری در هرمزگان، گردشگری دریایی در این استان است که همواره مورد استقبال بسیاری از مردم کشورمان به ویژه در نیمه دوم سال قرار می گیرد.

برنامه‌ها و دستاوردهای حوزه توسعه گردشگری دریایی استان هرمزگان در قالب سه بسته عمرانی، فنی و دریایی طراحی شده و تاکنون در این راستا اقدامات مختلفی در بخش های تأمین ایمنی آبراه‌ها، بنادر و شناورها، پاسخگویی به شرایط اضطرار و برنامه های توسعه ای صورت گرفته است.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ، ۴۰ مرکز گردشگری دریایی در این استان شناسایی و سامانده شده که از این شمار ۱۷ مرکز گردشگری در جزیره قشم، ۱۲ مرکز در غرب، ۶ مرکز در بندرعباس و شرق و پنج مرکز نیز مربوط به جزیره کیش است.

به اعتقاد کارشناسان با توسعه هر چه بیشتر امکانات گردشگری دریایی در این استان ساحلی با توجه به ظرفیت ها و مواهب طبیعی موجود ، می‌توان علاوه بر نیمه دوم سال، در فصل‌های گرم بهار و تابستان نیز گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب کرد و در این مسیر می‌توان از تجربه موفق برخی شهرهای ساحلی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز استفاده کرد.

بهره برداری از ۱۶ طرح گردشگری در هرمزگان

با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته برای توسعه صنعت گردشگری در هرمزگان و توجه ویژه دولت تدبیر و امید به این حوزه، پروژه های مختلفی در این بخش تعریف شده و همزمان با هفته دولت امسال ۱۶ طرح گردشگری با هزینه ۲۰۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در این استان به بهره برداری رسید.

این طرح ها شامل ۱۴ اقامتگاه بوم‌گردی در بندرعباس، بستک، هرمز، حاجی آباد پارسیان، بندرلنگه و سیریک بود که با بهره‌برداری از آنها ۶۹ نفر مشغول به کار شدند..

علاوه بر این دو زیرساخت گردشگری نیز در هفته دولت امسال در هرمزگان به بهره برداری رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهار داشت: زیر ساخت گردشگری گوهردو سیریک و تخت بندرعباس با اعتباری افزون بر چهار میلیارد ریال در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید.

رضا برومند خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح‌های افتتاح شده ، ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری خورآذینی در شهرستان سیریک، ایجاد زیر ساخت گردشگری روستای طبل در شهرستان قشم، ساخت ۲ مجتمع تفریحی گردشگری در شهرستان‌های حاجی آباد و قشم (لارک) و ۲ سفره خانه سنتی در شهرستان‌های بستک و قشم (لارک) نیز در این هفته کلنگ‌زنی شد..

آماده سازی ۶۰ بسته گردشگری برای سرمایه گذاری در هرمزگان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری هرمزگان، افزود: در سال جاری پهنه‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در راستای شفافیت و عدالت به فراخوان عمومی گذاشته می‌شوند.

برومند ادامه داد: پهنه‌های گردشگری مشخص شده زمین های دولتی است که این مشوق خوبی برای سرمایه گذاران محسوب می‌شود.

این مقام مسوول افزود: به عنوان نمونه زیر ساخت‌های گردشگری شهرستان سیریک با اعتبارهای مربوط به توسعه سواحل مکران آماده شده و میراث فرهنگی وظیفه خود در این بخش را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: ۶۰ بسته سرمایه گذاری برای علاقه مندان به سرمایه گذاری در بخش گردشگری این استان آماده شده که در پهنه‌های گردشگری قرار دارند.

توسعه گردشگری در هرمزگان با بکارگیری تمام ظرفیت‌ها

براساس آنچه در این گزارش عنوان شد، می توان دریافت که هرمزگان در مسیر امیدوار کننده‌ای به منظور توسعه همه جانبه گردشگری قرار دارد که البته این مهم در شرایطی محقق خواهد شد که از تمام ظرفیت‌ها با یک نقشه عملی و راهبردی استفاده شود.

امروز همه ما واقف بر این هستیم که گردشگری از صنایع مهم اشتغال زا و درآمدزا در دنیا محسوب می شود و به صورت ویژه در برنامه های اقتصادی مورد توجه است و حال که هرمزگان نیز از ظرفیت های گردشگری بسیاری برخوردار است، نباید به آسانی فرصت‌ها را از دست داد، بلکه باید با یک برنامه ریزی خوب و هدفمند در جهت بهره برداری هر چه بهتر از این ظرفیت ها گام برداشت و توسعه اقتصادی هرمزگان را تسریع بخشید.

با توجه به اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های کاری شهرداری‌های هرمزگان ، توسعه گردشگری در شهرهای آن اعلام شده ، مسئولان در هر منطقه باید با بکارگیری ظرفیت‌های اداری، جذب سرمایه گذار و منابع مالی محلی، صنعت گردشگری را بیش از پیش فعال نمایند و در این مسیر اولویت بخشی و توجه به خواست‌های اصلی گردشگران، معرفی و شناسایی جاذبه‌های گردشگری، اعتمادسازی و حمایت از گردشگران، توسعه زیرساخت‌های مرتبط با گردشگری و گسترش و حمایت از گردشگری طبیعی و روستایی را مورد توجه ویژه قرار دهند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 8مهر1398 ، کدخبر: 83496476: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین