پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
موضوع تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین در روزهای اخیر به اخبار جنجالی این روزهای آمریکا تبدیل شده و روند استیضاح وی را هموارتر کرده است.ترامپ در این تماس از زلنسکی خواسته بود درباره فساد مالی جو بایدن و پسرش که عضو هیئت مدیره یک شرکت حفاری گاز طبیعی در اوکراین به نام «بوریسما» بود تحقیق کند تا بتواند برگ برنده ای برای ادامه حضور در کاخ سفید برای خود مهیا کند.
شعار سال:موضوع تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین در روزهای اخیر به اخبار جنجالی این روزهای آمریکا تبدیل شده و روند استیضاح وی را هموارتر کرده است.

 افشای درخواست دونالد ترامپ از همتای اوکراینی یعنی ولودیمیر زلنسکی درباره پسر جو بایدن، موجب شده تا تماس تلفنی ترامپ در این قضیه زیر ذره بین قرار بگیرد. ترامپ در این تماس از زلنسکی خواسته بود درباره  فساد مالی جو بایدن و پسرش که عضو هیئت مدیره یک شرکت حفاری گاز طبیعی در اوکراین به نام «بوریسما» بود تحقیق کند تا بتواند برگ برنده ای برای ادامه حضور در کاخ سفید برای خود مهیا کند. اما این موضوع نه تنها به ترامپ کمکی نکرده بلکه او را در آستانه استیضاح نیز قرار داده است به طوری که ترامپ با انتشار متن مکالمه اش هم نتوانست از این مخمصه رهایی یابد. اوضاع برای ترامپ از آنجا بدتر می شود که یک مأمور اطلاعاتی نیز با ابراز نگرانی از محتویات این گفت و گوی تلفنی به بازرس کل سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا شکایت می کند تا وضعیت برای رئیس جمهور آمریکا بیش از هر زمان دیگری شکننده تر به نظر برسد. گزارش زیر نگاهی به تحولات این ماجرا از بدو آن دارد که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

به نقل از هیل رئیس جمهور آمریکا در اولین واکنش به اتهام های مطرح شده درباره تماس تلفنی خود گفت: «گفت‌وگوی بی‌نقصی با رئیس‌جمهور اوکراین داشتیم. همه این را می‌دانند. این [بحث استیضاح] باز هم ماجرای ساحره‌گیری‌های یک دموکرات است. آنها در ماجرای روسیه نتوانستند کاری کنند، در بحث رکود نتوانستند کاری کنند در همه چیزهای دیگر شکست خوردند، حالا این مسئله را پیش کشیده‌اند.»  

به گزارش واشنگتن پست پس از این موضع گیری ترامپ رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که «نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به زودی آغاز تحقیقات رسمی درباره استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را اعلام می‌کند. در همین حال سه روز پیش پلوسی رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح ترامپ را اعلام کرد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: «رئیس‌جمهور باید پاسخگو شود. هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست.» پلوسی همچنین تصریح کرد که درخواست ترامپ از کشوری خارجی برای مداخله در امور آمریکا نقض فاحش قانون است.
آیا «اوکراین گیت» ترامپ را به سرنوشت نیکسون دچار خواهد کرد؟
پس از اعلام آغاز روند استیضاح ترامپ و طبق آخرین اخبار  حدود ۳۰۰ مقام سابق آمریکایی با امضای نامه‌ای از استیضاح رئیس‌جمهور این کشور به دلیل رسوایی موسوم به «اوکراین‌گیت» حمایت کرده‌اند. با افزایش فشارها بر دولت آمریکا، کاخ سفید سرانجام متن گفت و گوی جنجالی ترامپ و زلنسکی را منتشر کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که در متن شکایت مقام اطلاعاتی آمریکا درباره تخلف دونالد ترامپ ادعا شده بود که کاخ سفید به دنبال پنهان کردن جزئیات این مکالمه تلفنی بوده است.

بر اساس این متن، ترامپ با اشاره به شرکت «کرود استرایک» که مسئول تحقیق در مورد هک سرور حزب دموکرات آمریکا بود، از زلنسکی می‌خواهد در مورد سرور این شرکت تحقیق کند. او البته در این مورد توضیح بیشتر نمی‌دهد. وی به زلنسکی گفته است: «می‌خواهم به ما لطفی کنی... آن سروری که می‌گویند اوکراین دارد... می‌خواهم دادستان کل با شما یا آدم‌های شما تماس بگیرد و ته و توی این قضیه را دربیاوری... هر کاری که می‌توانی بکنی. خیلی مهم است که اگر امکانش هست، این کار را انجام دهی.»
آیا «اوکراین گیت» ترامپ را به سرنوشت نیکسون دچار خواهد کرد؟
رییس جمهوری اوکراین پاسخ داده: "ما ترتیب این کار را می‌دهیم و روی تحقیقات این پرونده کار می‌کنیم."

بر اساس گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز ترامپ در بخشی از آن مکالمه اعطای کمک نظامی به اوکراین را به انجام این تحقیقات منوط کرده است.رییس جمهوری آمریکا درعین حال در این تماس تلفنی از همتای اوکراینی‌اش می‌خواهد با ویلیام بار دادستان کل آمریکا و رودلف جولیانی، وکیل شخصی او در این زمینه همکاری کند.

اما این پایان کار نبود و رسوایی "اوکراین گیت" ترامپ از زوایای دیگری فاش شد و کنگره آمریکا متن کامل شکایت‌نامه فرد افشا کننده تماس تلفنی بین »دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «ولودیمیر زلنسکی» را منتشر کرد شخصی که ترامپ او را «فردی نزدیک به یک جاسوس» دانست و چنین اقدامی را «خیانت» نامید که می‌تواند مجازات اعدام را در پی داشته باشد.

استعفای نماینده آمریکا در امور اوکراین در پی رسوایی «اوکراین گیت»

در پی اقدام جنجالی ترامپ، «کرت ولکر» نماینده آمریکا در امور اوکراین استعفای خود را اعلام کرد. بر اساس اعلام یک مقام دولت ترامپ، ولکر روز جمعه با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده و استعفای خود را به وی اعلام کرد. لازم به ذکر است که نام ولکر در رسوایی اخیر مکالمه تلفنی ترامپ و  زلنسکی نیز مطرح شده است.

واکنش جوبایدن و دیگر سیاستمداران معروف آمریکایی به رسوایی ترامپ

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق امریکا، نامزد دموکرات برای انتخابات 2020 نیز ادعاهی مطرح شده علیه خود را بی پایه و بی اساس دانست و گفت: تمایلات ترامپ برای سوء استفاده از قدرت و سوءاستفاده از کشورمان پایانی ندارد. این رفتار علی‌الخصوص بی‌شرمانه است، زیرا بهره‌برداری از سیاست خارجی کشور ماست و منافع ملی ما را برای اهداف سیاسی تضعیف می‌کند.
آیا «اوکراین گیت» ترامپ را به سرنوشت نیکسون دچار خواهد کرد؟
«برنی سندرز» سناتور آمریکایی از طرح استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده حمایت کرد. وی با اشاره به اینکه ترامپ با واژه «خائن» شخص افشاگر را خطاب کرد، توضیح داد: «اما بگذارید به شما بگویم که خیانت چیست. [خائن] رئیس‌جمهوری است که تلاش می‌کند قانون اساسی ایالات متحده را زیر پا گذاشته و خیال می‌کند فراتر از قانون است».

هیلاری کلینتون نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی با سی بی اس ترامپ را رئیس‌جمهور غیرقانونی آمریکا خواند که در سال 2016 ریاست جمهوری را از او دزدید. وی افزود: «زمانی که رئیس‌جمهور ایالات متحده که سوگنده خورده از قانون اساسی حفاظت و دفاع کند، از جایگاه خود برای اخاذی از کشوری خارجی در جهت اهداف سیاسی استفاده می‌کند، دقیقاً همان چیزی است بنیان‌گذاران [آمریکا] از آن نگران بودند».

همچنین سناتور الیزابت وارن از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «پس از گزارش‌های رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ امریکا کنگره موظف بود استیضاح [ترامپ]را آغاز کند. کنگره با عدم عمل‌گرایی، در تلاش اخیر ترامپ جهت ایجاد مداخله خارجی و مساعدت به برگزیده شدن او در انتخابات، شریک جرم است.»

افشای جزییات بیشتر از مکالمه تلفنی ترامپ و تکاپوی کاخ سفید برای جلوگیری از درز اطلاعات تازه

شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی گزارش دادند که کاخ سفید برای اعمال محدودیت در دسترسی آسان به مکالمه‌های تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز تلاش می‌کند.

یک منبع آگاه از این موضوع اعلام کرد که با درخواست‌های تعدادی از مسؤولانی که قرار بود به نسخه‌ای از مکالمه ترامپ و بن سلمان دست یابند مخالفت شد و متن مکالمه بعد از پایان آن به صورت عمومی منتشر نشد.

مشخص نیست که مسؤولان متن مکالمه‌های تلفنی ترامپ با بن سلمان و پوتین را در همان سیستم‌های کامپیوتری که نسخه مکالمه رئیس‌جمهوری اوکراین ذخیره شده، ذخیره کرده‌اند یا خیر.

شبکه خبری "سی.بی.اس نیوز" هم روز شنبه گزارش داد: به کارکنان دفتر کاخ سفید "دستور" داده شده بود تا متن مکالمات الکترونیکی ترامپ با زلنسکی از سیستم رایانه ای که جهت امور هماهنگی، نهایی کردن اسناد و ارائه آن در سطح  مقامات کابینه دولت آمریکا مورد استفاده قرار می گرفته حذف شده و در عوض این متن مکالمه در سیستم رایانه مجزای دیگری که اطلاعات طبقه بندی شده در آن ذخیره می شود  منتقل گردد چراکه محتوای آن را حساس دانسته اند.

یک مقام رسمی دولت آمریکا که دراین گزارش اشاره ای به نام وی نشد به سی.بی.اس نیوز گفته است که دستور انتقال متن این مکالمه از سیستم رایانه ای جاری به سروری دیگر از سوی مسئولان شورای امنیت ملی دفتر رئیس جمهوری آمریکا داده شده بود.

"جف ادموند" (Jeff Edomonds)  مدیر ارشد امور روسیه از شورای امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در زمان باراک اوباما ، درباره نحوه مکالمه شخص رئیس جمهوری آمریکا با دیگر همتایان خود به شبکه سی.بی.اس نیوز گفت: در مکالمه رئیس جمهوری آمریکا با یک رهبر خارجی، یک نفر از کارکنان NSC  همزمان با یک مترجم از این مکالمه یادداشت برداری می کنند.

ادموند در ادامه به این شبکه خبری آمریکایی گفت: پس از اتمام مکالمه، مترجمی که مکالمات را یادداشت کرده تا حد امکان کلمه به کلمه آنرا با مکالمه صورت گرفته کنترل می کند و آنگاه فرد دیگری که از شورای امنیت ملی نیز این مکالمه را همزمان شنود نموده ، مطالبی را بر یادداشت های فرد مترجم اضافه می کند.

این مقام سابق شورای امنیت ملی افزود: این کارها با هدف ایجاد سندی است که تا حد ممکن کلمه به کلمه نزدیک به مکالمه صورت گرفته باشد.

ادموند گفت: رهبران جهان معمولا در مکالمات تلفنی خود به واسطه مترجم گفت وگو می کنند، بطور مثال چنانچه ترامپ خواسته باشد با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تماس تلفنی داشته باشد، اگر ابتدا ترامپ صحبت کند، این صحبت از سوی مترجم آمریکایی به روسی  تکرار می شود و زمانی که پوتین پاسخ می دهد، از سمت آمریکایی ها  به مترجم روس ها گوش می دهند.

وی افزود: سند نهایی این مکالمات،  مانند آنچه که در هفته گذشته انتشار یافت، بایگانی شده و در اختیار کارکنان کاخ سفید  و دیگر نهاده تا زمانی که نیاز باشد مطبوعات و رسانه های از آنگاه شوند، قرار نمی گیرد.

این شبکه خبری ادامه داد: اما سرور محرمانه ای که مکالمات ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین به آن منتقل شده دستگاهی است که توسط مقامات اطلاعاتی NSC کنترل شده و جهت نگهداری اطلاعات مهم ملی مانند طرح حمله به (محل اقامت) اسامه بن لادن پیش از آنکه این حمله صورت گیرد، در آن نگاهداری می شود.

سی.بی.اس نیوز نوشت: این سیستمی است که در آن عملیات حساس نظامی، و اطلاعات فوق سری در آن نگاهداری می شود، این سرور به هیچ شبکه ای متصل نبوده و نفرات اندکی از شورای امنیت ملی به آن اجازه دسترسی دارند.

این رسانه آمریکایی افزود: اقدام کاخ سفید در مخفی نگاه داشتن یادداشت مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با ولودیمیر زیلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یکی از اتهامات مهم علیه رئیس جمهوری آمریکا بوده است.

احضار پمپئو به کنگره

پایگاه خبری هیل همچنین گزارش داد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مایک پمپئو را برای ارائه توضیحاتی درباره اسناد مرتبط با تعاملات دولت ترامپ با اوکراین احضار کرده و تاکید کرده است، دموکرات‌ها وقت را برای ورود به تحقیق رسمی استیضاح که اخیرا به جریان انداخته‌اند، تلف نمی‌کنند. این احضاریه که حاصل رایزنی با کمیته‌های اطلاعاتی و نظارت و اصلاحات است، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را به امتناع از تحویل اطلاعات به کنگره در بحبوحه تحقیق دموکرات‌ها درباره تعاملات ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین متهم می‌کند.   

تقلاهای مایک پنس برای رهایی ترامپ از مخمصه

وال استریت ژورنال نوشت: مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا که از مخالف، به موافق انتشار نسخه مکتوب گفت وگوی تلفنی ترامپ با رییس جمهوری اوکراین تبدیل شد، اکنون تلاش دارد مافوق خود را از هر خطایی مبرا سازد و او را از رسوایی استیضاح برهاند.

پنس روز چهارشنبه در مصاحبه با بخش تجاری شبکه خبری فاکس نیوز گفت: این خلاصه تماس نشان می دهد که تهدید رییس جمهور برای توقف کمک به اوکراین به ازای تحقیقات درباره «جو بایدن» نامزد انتخابات و معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا و پسرش «هانتر» هرگز رخ نداده است. وی گفت: رئیس جمهور مرتکب هیچ خطایی نشده است.

پنس توضیح داد که رئیس جمهور مکالماتی را با یک رهبر جهان داشته و با او درباره موضوعاتی صحبت کرده که برای برقراری روابط مستحکم با اوکراین مناسب بوده و چیزی بیش از این در میان نبوده است.معاون ترامپ همچنین گفت: درست از روز بعد از انتخابات سال ۲۰۱۶ دموکرات ها تلاش کرده اند نتایج انتخابات را تغییر دهند اما موفق نشده اند.

روند استیضاح در آمریکا به چه شکل است؟

استیضاح رئیس‌جمهور در آمریکا روندی پیچیده دارد. رئیس‌جمهور را به دلیل ارتکاب هر جرم معمولی نمی‌توان استیضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی آمریکا این کار فقط در صورتی مجاز است که او طبق ادله متفن مرتکب  جرائم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرائم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد.
آیا «اوکراین گیت» ترامپ را به سرنوشت نیکسون دچار خواهد کرد؟
فرایند کار، از مجلس نمایندگان آغاز می‌شود و در صورتی که اکثریت قانونگذاران در این مجلس (نصف به علاوه یک) موافق استیضاح باشند، روند کار به جریان خواهد افتاد.

در ادامه، مجلس نمایندگان در صورت موافقت با استیضاح از مجلس سنا می‌خواهد دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند. محکومیت قطعی رئیس‌جمهور که عزل او را در پی خواهد داشت مستلزم آن است که دو سوم سناتورها به این موضوع رأی مثبت دهند و موافق آن باشند.

در صورت برکناری دونالد ترامپ از قدرت، تا پایان دوره چهار ساله او (۲۰ ژانویه ۲۰۲۱)، معاون او، مایک پنس، رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.

آشوب در کاخ سفید

همچنین منابع آگاه گفته‌اند، عدم وجود یک استراتژی برای دفاع از ترامپ در مساله تماس تلفنی‌اش با رییس جمهور اوکراین، کاخ سفید را گرفتار آشوبی فزاینده کرده است.

منابع آگاهی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، اظهار کرده‌اند، میک مالوینی، رییس موقت دفتر کاخ سفید بر سر شکایتی که علیه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به خاطر تماس تلفنی‌اش با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین داشته، با انتقاداتی روبه‌رو شده است. این شکایت که به دلیل تلاش ترامپ برای انجام تحقیقاتی علیه جو بایدن، رقیب اصلی انتخاباتی‌اش از سوی یک کشور خارجی تنظیم شده، به روند استیضاح ترامپ منجر شده است.

به گزارش پایگاه خبری هیل، بر اساس گفته‌های این منابع، ترامپ به خاطر انتشار متن مکالمه‌اش با زلنسکی از مالوینی خشمگین نیست، بلکه به این دلیل عصبانی است که مالوینی هیچ استراتژی‌ای برای دفاع از متن این گفتگو ندارد.

یکی از این منابع خبری ادعا کرده است که عدم وجود برنامه‌ای برای واکنش نسبت به عواقب شکایت صورت گرفته علیه ترامپ، در کاخ سفید ایجاد ناامیدی کرده است.

استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید این اظهارات را "ساختگی"دانسته و گفته است: حقیقت این است که رییس جمهور و دولت هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌اند. او چرا باید برای توضیح محتوای متن گفتگویی که با میل خود آن را منتشر کرده‌ایم، استراتژی‌ای را به کار گیرد؟ به نظر من مشکل‌سازانی ناشناس در تلاشند تا بنا به دلایل خودخواهانه خود به تنش‌ها دامن بزنند.

کارکنان مالوینی نیز این اظهارات را تکذیب کرده‌اند.

مشاور ارشد مالوینی در این خصوص اظهار کرد: این صحبت‌ها به معنای واقعی کلمه بی‌پایه و اساس است.

این منابع همچنین به "سی ان ان" گفته‌اند، ترامپ به خاطر تنش‌هایی که در کاخ سفید به وجود آمده، تمایل ندارد مالوینی را اخراج کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین،تاریخ انتشار:7مهر1398،کد خبر: 1304682،www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین