پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در سرمقاله خود نوشت، نوع و لحن سخنان ولی‌عهد سعودی نشان از این دارد که با شکست در جنگ یمن وی تا حدی متوجه دام باج‌خواهی آمریکایی‌ها از طریق پروژه ایران‌هراسی شده است.

شعار سال: روزنامه الکترونیکیرأی الیوم در سرمقاله خود، لحن سخنان ولی‌عهد سعودی در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی را متفاوت با قبل خواند و آن را نشانه پشیمانی عربستان از خصومت با ایران تفسیر کرد.

در عنوان این یادداشت آمده است: شاهزاده سلمان از طریق مصاحبه اخیر خود با سی بی سی خواهان ارسال چه پیام‌هایی به ایران و متحدانش بوده است؟ آیا او در نتیجه ناکامی و نومیدی آمریکا و «دستاوردهای» نظامی حوثی‌ها در «بقیق» و محور «نجران» و خسارات سنگین در این دو عملیات مایل به آتش‌بس بود؟ چرا یک گفت‌وگوی قریب الوقوع را در ژنو یا کویت بعید نمی‌دانیم؟

رای الیوم نوشت: پیگیری جزئیات گفت‌وگوی محمد بن سامان با کانال «سی بی اس» آمریکا و حالات چهره وی و نحوه پاسخ وی به سؤالات ، برداشت‌های بسیاری از تحولات اوضاع عربستان و منطقه ایجاد می‌کند که در ادامه ذکر شده است

اول: شاهزاده بن سلمان به عنوان اولین و آخرین فرد تصمیم گیرنده در کشور خود صحبت می‌کرد نه به عنوان ولی‌عهد و به ندرت از پدرش ملک سلمان یاد می‌کرد. وی اذعان داشت که مسئولیت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی بر عهده اوست زیرا این اتفاق در زمان سلطنت وی اتفاق افتاده است و مسئولیت واقعی اداره امور کشور بر عهده اوست درحالی که او سه میلیون کارمند دارد.

دوم: تمایل بن سلمان به آتش بس و صلح با رقیب قدرتمند عربستان یعنی ایران بود. در حالی که در گفت‌وگوهای سابق خود وبخصوص درباره ایران و متحدانش در یمن لحنی کاملا متفاوت و تشدید کننده تنش داشت.

سوم: شاهزاده بن سلمان که کشورش تحت عنوان بازگرداندن مشروعیت تصمیم گرفت به یمن حمله کند، حالا تأکید کرد که وی از همه ابتکارات با هدف دستیابی به یک راه حل صلح آمیز برای جنگ یمن استقبال می‌کند و یک راه حل سیاسی را برای یک راه حل نظامی ترجیح دهد.

نویسنده برجسته‌ترین تفسیر برای چنین تغییری در سیاست عربستان و گرایش آن به صلح را در درجه نخست وضعیت ورشکستگی و احساس فریب خوردگی عربستان و سران آن از متحدان غربی و به طور مشخص آمریکایی دانست که پشت سعودی‌ها را رها کردند و آنها را در برابر ایران و بازوهای نظامی آن تنها گذاشتند و هیچ پاسخ تلافی جویانه‌ای به حمله به تاسیسات نفتی عربستان که تولید نفت این کشور را به نصف رساند نشان ندادند.

رای الیوم نوشت: درست است که این گفت‌وگو با ولی‌عهد سعودی سه روز قبل از اعلامیه انصار الله درباره دستاورد نظامی آنها در محور نجران انجام شد که در جریان آن دو هزار نیروی ائتلاف سعودی به اسارت گرفته شده و صدها خودروی زرهی آنها به تصرف نیروهای یمنی درآمد و حدود ۳۵۰ کیلومتر مربع از اراضی یمنی آزاد شده و حدود پانصد نظامی هم کشته و زخمی شدند، اما مطمئنا شاهزاده بن سلمان از جزئیات این عملیات اطلاع داشته زیرا او وزیر دفاع عربستان نیز است و این دستاورد حوثی‌ها به شکلی قابل توجه بر لحن گفتمان وی تاثیر گذاشته و احتمال راه حل مسالمت آمیز نه تنها با انصار الله بلکه با ایران هم وجود دارد.

عطوان نوشت: بن سلمان راه را برای واسطه‌ها و واسطه‌گری‌ها با ایران باز کرده و چه بسا حرکت دهنده امور به این سمت است. این اتفاقی نیست که آقای عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سازمان ملل از درخواست عربستان برای میانجیگری اسلام آباد در اختلاف با ایران خبر می‌دهد و همزمان آقای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق هم که هفته گذشته به ریاض سفر کرد از درخواست مشابهی درباره میانجیگری با ایران به منظور پایان دادن به اختلافات آن با ریاض و در راس آن در خصوص جنگ یمن خبر می‌دهد.

نویسنده در ادامه به تایید خبر ارسال پیام از سران عربستان به ایران توسط «علی ربیعی»، سخنگوی دولت ایران اشاره کرد که گفته است‌، «پیغام‌هایی از برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعاً به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند.»

رای الیوم نوشت: شاهزاده بن سلمان پس از گذشت نزدیک به پنج سال از جنگ در یمن، اکنون فهمیده که اصلا در آن پیروز نخواهد شد و مهم‌تر این که حریف حوثی آن با حمایت ایران و محور مقاومت موفق به تغییر قواعد درگیری شده است و به شکلی فعال و تاثیرگذار با موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادهای خود از وضعیت دفاعی به تهاجمی تغییر کرده است. تأسیسات نفتی آرامکو را از کار انداخته و تولید آن را متوقف می‌کند و کلیه فرودگاه‌ها در جنوب عربستان در تیررس حملات یمنی‌ها قرار دارد و این نشانه فروپاشی تقریبا کامل پدافند هوایی و زمینی عربستان سعودی با وجود ده‌ها میلیارد دلار هزینه برای سیستم‌های ساخت آمریکای آن است.

در این یادداشت با تاکید بر اینک همه محاسبات ولی‌عهد سعودی درباره حملات آمریکا یا اسرائیل به ایران ناکام ماند، آمده است: همچنین ثابت شد که دولت ترامپ از ایران مترسکی ساخته بود تا از عربستان به طور مستقیم و یا از طریق معاملات تسلیحاتی باج گیری کند در حالی که این سلاح‌های آمریکایی شکست خود را در دفع موشک‌ها و پهپادهای یمنی‌ها ثابت کرده است که تولید بومی این کشور است و فقط چند هزار برای آن هزینه شده است.

عطوان خطرناک‌ترین نتیجه جنگ یمن را متزلزل شدن شهرت و اعتبار مملکت سعودی و تخریب وجهه آن ابتدا در ذهن شهروندان عربستان و سپس افکار عمومی در کشورهای اسلامی و عربی دانست و افزود: این کشور هنوز هم در معرض اتهام‌هایی مربوط به ارتکاب جرایم جنگی است در حالی که تا چند سال پیش کبوتر صلح و یک واسطه‌گر ایده آل برای پایان دادن به جنگ‌ها و حل اختلافات در جهان عربی و اسلامی به شمار می‌رفت.

در پایان این یادداشت آمده است: اگر درست باشد که این گرایش به آتش بس و گف‌وتگو توسط شاهزاده بن سلمان انتخاب استراتژیک جدید وی است که از طریق بررسی‌های جدی حاصل شده است، باید برای پایان دادن به خونریزی‌ها و کاستن از تلفات انسانی و مالی آن وهمچنین نجات عربستان از دامی که با سیاست‌های باج خواهانه آمریکا واسرائیل در آن گرفتار آمد این راهبرد مورد پذیرش ایران و جنبش انصار الله قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت مشرق، تاریخ 9 مهر 98، کد مطلب: 997512: www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین