پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
روز دوشنبه هفته جاری حسن روحانی رییس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به ارمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا درباره سرنوشت تلاش های اروپا در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: به اعتقاد من یک گام مهم برداشته شده که البته در دولت بیشتر در موردش توضیح خواهم داد.
شعار سال:یک کارشناس مسایل سیاست خارجی درباره اظهارات اخیر رییس جمهور درباره گام مهم برداشته شده از سوی اروپا می‌گوید: اگر منظور از این گام مهم مذاکراتی است که قرار است اتفاق بیفتد ابتدا باید موضوع و چارچوب آن مشخص شود. چرا که آنها تا برجام را اجرا نکنند، به نظر نمی رسد مذاکراتی رخ دهد.
 روز دوشنبه هفته جاری حسن روحانی رییس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به ارمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا درباره سرنوشت تلاش های اروپا در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: به اعتقاد من یک گام مهم برداشته شده که البته چهارشنبه (امروز) در دولت بیشتر در موردش توضیح خواهم داد. این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند. مسئله بسیار مهم این است که ما بتوانیم مساله هسته‌ای را در روال قانونی و بین المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم.

از این اظهارات رییس‌جمهور تعابیر مختلفی در رسانه‌ها بصورت گرفت، برخی رسانه‌های موافق دولت این سخنان رییس جمهور را «خبری» دانسته و اعلام کردند که گام مهمی برای تبدیل ۱+۴ به ۱+۵ برداشته شده است اما پرسش  این است که این چه گام مهمی است که فقط خود آقای رییس‌جمهور از آن باخبر است؟

 فرانسه در طی ماه های اخیر، از جانب اروپا و آمریکا ماموریت پیدا کرده است تا با جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره شود و ابتکارات و ایده های خود را به طرف ایرانی منتقل نماید. فرانسه طرح اعطای یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران را داده است تا ایران به تعهدات برجامی خود برگردد که ایران این پیشنهاد را رد کرد و آمریکا نیز روی خوشی به آن نشان داد.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسایل سیاست خارجی، در مورد اظهارات رییس‌جمور مبنی بر اینکه آمادگی‌هایی برای ۱+۵ به وجود آمده است، گفت: به نظر می‌رسد تلاش‌های قبلی فرانسه، برای متقاعد کردن ترامپ ادامه دارد. اگر مذاکراتی هم قرار است اتفاق بیفتد باید موضوع و چارچوب آن مشخص شود. تا زمانیکه در زمینه برجام به نتیجه نرسیم، نمی‌توانیم مذاکره کنیم، اصلی‌ترین موضوعی که در حال حاضر وجود دارد، بحث برجام است و آنها تا برجام را اجرا نکنند، به نظر نمی رسد مذاکراتی رخ دهد.
اروپا تازمانی که برجام را اجرا نکند،مذاکراتی رخ نمی دهد
بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دونالد ترامپ، همواره به دنبال این است کاری را انجام دهد که اوباما آن را انجام نداده است چراکه به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است، ولی اگر آنها به دنبال مسایل دیگری خارج از برجام باشند، پرونده قطوری را باز می کنند که ایران نمی تواند در مورد آنها مذاکره کند.  آمریکایی‌ها مخالف حمله به عربستان سعودی هستند در حالیکه عربستان به سرزمین بی دفاعی همچون یمن حمله کرده است یا در مورد فلسطین ما معتقدیم حماس علیه اشغالگری اسراییل می‌جنگند اما آن‌ها این مقاومت ها را حمل بر تروریسم می کنند !

وی تاکید کرد: از سوی دیگر مذاکره در مورد مسایل موشکی ایران که باید برد و تعدادشان محدود شود، امکان ندارد چرا که نمی‌توان در مورد مسایل دفاعی و امنیت ملی کشور مذاکره کرد و بحث در این خصوص قدرت دفاعی ایران را تضعیف می‌کند.

وی در عین حال تصریح کرد:  اگر آمریکایی ها به این نتیجه برسند که تحریم‌ها علیه ایران را به صورت موقت تعلیق کنند، این برای ایران قابل پذیرش است. قبل از اینکه آمریکا از برجام خارج شود، تحریم‌ها علیه ایران به دستور رییس‌جمهور قبلی این کشور، کنگره و شورای امنیت به حالت تعلیق در آمده بود و افرادی که مخالف جدی برجام بودند، همواره مطرح می‌کردند که این اقدام آمریکا، اقدام مهم و خاصی نیست در حالی که امر مهمی است.

وی تصریح کرد:   در حال حاضر خواسته ایران این است که تحریم‌ها کاملا لغو شود اما اینکه آمریکا این موضوع را بپذیرد یا نه ، بعید به نظر می‌رسد هر چند در سیاست هر امکانی وجود دارد.

این کارشناس مسایل هسته‌ای ادامه داد: اگر آمریکا بپذیرد که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، باید در ابتدا دید که در ازای آن چه می خواهد و آیا دستور و موضوع مذاکرات در چارچوب توافق برجام است یا از آن فراتر می رود و ما در این باره چه موضعی اتخاذ خواهیم کرد.  لذا در ابتدا باید موضوع مذاکراه مشخص شود. به طور مثال اگر در مورد برجام خواهان دایمی شدن محدودیت‌هایی نظیر  محدودیت‌های ۲۵ ساله کنترل معادن اورانیوم ایران باشند، این برای ما اهمیتی ندارد چراکه اگر ما پروتکل الحاقی را بعدها بپذیریم، برخی محدودیت ها دائمی خواهد بود که شامل همه کشورها نیز می‌شود لذا بنده فکر میکنم که این موضوعی نیست که ایران نتواند در مورد آن مذاکره کند.

بهشتی‌پور به تحلیل گاردین مبنی بر خروج اروپا از برجام اشاره نیز کرد و افزود: این تحلیل گاردین است و تا رسمی اعلام نشود نمی توان در مورد آن اظهار نظر قطعی کرد، اما اگر اروپا از برجام خارج شود و مکانیسم ماشه را هم اجرایی کنند، وضعیت را بدتر خواهند کرد. در این حالت ممکن است از نظر امنیتی، تهدیدات علیه ایران بیشتر شود اما اوضاع اقتصادی بدتر از این نخواهد بود چراکه در حال حاضر در بدترین وضعیت قرار داریم.

وی تصریح کرد: باید دید چین و روسیه در این مورد چه تصمیمی خواهند گرفت، متاسفانه این موضوع طوری طراحی شده است که آنها نمی‌توانند مانع از این موضوع شوند ولی به هرحال نقش مهمی در این خصوص دارند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف،تاریخ انتشار:10مهر1398،کد خبر:3980709090،www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین