پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۹
استاد علیزاده، هنرمند خراط و صاحب مغازه کادویی رشت چشم از جهان فروبست.

شعارسال: دی ماه سال گذشته بود که برای انجام مصاحبه به مغازه «کادویی» رفتم. مغازهای با دو ویترین در ابتدای خیابان امام خمینی رشت که سردرمغازه نام کادویی داشت و ویترین و مغازه پر بود از وسایل چوبی دست ساز که استاد «علی علیزاده»، هنرمند خراط خود تراشیده بود.

علیزاده، چهارم تیرماه ۱۳۱۱ در روستای آلیان متولد شده بود و تنها ۳ماه داشت که پدرش برحمت خدا رفت. از همان کودکی، بقول خودش این هنر را از «دارکوب» یاد گرفته بود. علیزاده، به دعوت وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۳۵ همراه با اساتید تاریخ و فرهنگ ایران همچون شادروان باستانی پاریزی، دکتر محیط طباطبایی و عنایت الله رضا به انگلستان دعوت شده بود تا در یک نمایشگاه هنری صنایع دستی بین‌المللی شرکت کند.

لوح‌های تقدیر و تصاویر نشان‌های دولتی را هم که از فرمانده نیروی دریایی گیلان و مازندران دریافت کرده بود، در ویترین مغازه‌اش دیده می‌شد. همینطور عکس اساتید یاد شده که می‌گوید در همان انگلستان با دوربین فلوراید گرفته است.

پیرمرد ۸۷ساله کوهنورد هم بود و تعریف می‌کرد که همراه تعدادی از کوهنوردان، سنگ قبری را که زمان علی انصاری، استاندار وقت، برای مزار قبلی میرزا کوچک خان در گیلوان ساخته شده بود، با گروه کوهنوردی به ارتفاعات ماسال بردند.

دو هفته پیش، فرشته مرگ نزدیک به همان مغازه کادویی گریبان این استاد هنرمند را گرفت. به نحو ناخوشایندی که قابل بیان نیست، در یک نزاع خیابانی علیزاده مدت‌ها به کما می‌رود و در نهایت، روز سه شنبه(۹مهر) برای همیشه چشم از جهان فروبست. اما هیچ رسانه ای مراسم ترحیم هنرمندی را که سال ۱۳۹۰ نشان اصالت هنری از یونسکو دریافت کرده بود، منعکس نکرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار: 13مهر1398 ، کدخبر: 839845: shabestan.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین