پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۳۸۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
تحصیل رایگان با اماواگرهای متعددی روبروست که نیاز به واکاوی اساسی دارد.
شعارسال: تحصیل رایگان در دانشگاه ها با شرایط خاصی امکانپذیر است از جمله آن می توان به کسب رتبه خوب در آزمون ها، کسب معدل مناسب، سنوات تحصیلی و محدودیت در تعداد دفعات تحصیل در هر مقطع اشاره کرد. البته برای این محدودیت آخر چند سال پیش دیوان عدالت اداری تصمیم دیگری اتخاذ کرده و این محدودیت را تبعیض ناروا دانسته است.

براساس مصوبه چهل و چهارمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور سوم اردیبهشت ۸۳ با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و لزوم توزیع عادلانه فرصت های موجود بین تمامی متقاضیان، پذیرش آن دسته از داوطلبانی که قبلاًٌ با استفاده از امکانات دولتی (آموزش رایگان) تحصیلات خود را در رشته ای به اتمام رسانده اند، در همان مقطع قبولی قبلی و در همان دوره (روزانه) امکان پذیر نیست. این قبیل از داوطلبان در صورت تمایل می توانند برای دوره نوبت دوم (شبانه) در همان مقطع متقاضی شوند یا در صورت قبولی در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه همانند دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) در رشته مربوط ادامه تحصیل دهند.

این مصوبه در قالب بند «و» در دفترچه های کنکور تا قبل از سال ۹۶ قید می شد اما بعد از اینکه فردی درباره این بند به دیوان عدالت شکایت کرد، دیوان حکمی مبنی بر ابطال این بند صادر کرد.

اکنون در دفترچه راهنمای ثبت‌نام کنکور آمده است: با توجه به رای موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم اجرای مصوبه پنجاه و یكمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشكی مورخ ۲۵ / ۳/ ۹۲ ، دانش آموختگان مقاطع كارشناسی ارشد ناپیوسته و پیوسته كلیه رشته‌های تحصیلی و دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی و دكتری حرفه‌ای دامپزشکی متقاضی تحصیل مجدد، می‌توانند با رعایت شرایط زیر از طریق قبولی در آزمون سراسری در مقطع دکتری عمومی رشته‌های پزشكی و داروسازی و دندانپزشكی تحصیل نمایند و محدودیتی در انتخاب دوره‌های مختلف )روزانه، مازاد و پردیس( ندارند. در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت شهریه جهت پذیرفته‌شدگان دوره روزانه، پس از تصمیم و رای نهایی دیوان عدالت اداری اقدام خواهد شد.

متاسفانه با وجود آمدوشدها در وزارت علوم در ماده ۵ آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی،‌ کارشناسی ارشد و دکتری آموزش رایگان در یک مقطع فقط برای یکبار امکان پذیر است.

اکنون برخی از دانشجویان با این قانون دوگانه دچار مشکل شده‌اند. دانشجویانی که سابقه قبولی در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در دوره روزانه داشتند نمی‌توانند باردیگر در دوره روزانه درس بخوانند و از تحصیل آنها ممانعت به عمل می‌آید.

شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه به خبرنگار آنا گفت: در حد همین حکم وجود دارد و قوانین اجرایی جدیدی به دانشگاه‌ها ابلاغ نشده است. چنین موردی نداشتیم. نوع زیر نظام دانشجویان معرفی‌شده را سازمان سنجش مشخص می‌کند. بنابراین دانشگاه‌ها درباره تحصیل رایگان تصمیم نمی‌گیرد بلکه سازمان سنجش کنترل و تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا دانشگاه‌ها مراجعات دراین‌باره را بررسی نمی‌کنند، گفت: ما از دانشجو می‌خواهیم که مدرک دوره قبل از کارشناسی را بدهد و باید مدرک دیپلم را ارائه دهد،‌ درنتیجه دانشگاه از نحوه تحصیل در همان دوره که باخبر نمی‌شوند.

مسئولان وزارت علوم در این زمینه پاسخگو نیستند تا دانشجویان سردرگم بدانند که باید چه کنند دانشجویان پذیرفته‌شده به حکم دیوان عدالت اداری استناد می‌کنند و براساس این حکم دانشگاه‌ها نمی‌توانند از این دانشجویان ثبت‌نام نکنند. ولی باید دید که نتیجه اجرایی این حکم قانونی چیست؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 20 مهر 1398 ، کدخبر: 429968 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین