پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۶۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های همکاری میان دو کشور گفت: ایران و چین به عنوان دو کشور دوست، روابط نزدیک و رو به توسعه ای دارند و تقویت این روابط همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین یکی از اولویت های دو کشور است.
شعار سال:سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های همکاری میان دو کشور گفت: ایران و چین به عنوان دو کشور دوست، روابط نزدیک و رو به توسعه ای دارند و تقویت این روابط همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین یکی از اولویت های دو کشور است.

«محمد کشاورز زاده» روز شنبه افزود: هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین با تحولات بین المللی زیادی مصادف شده است که هر کدام از آنها تاثیر بسزایی در اقتصاد و امنیت جهانی دارد.

او گفت: در شرایطی که جهان از یک طرف با سیاست های قلدرمابانه و ساختار شکنانه آمریکا در قبال نظام بین المللی مواجه است چین به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند توانسته است دستاوردهای بسیار مهم و تاثیربسزایی در رشد اقتصاد جهانی داشته باشد.

کشاورز زاده با بیان اینکه مقامات چینی از جمله رییس جمهوری این کشور در سخنرانی ها و جشن هایی که به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین برگزار شد سیاست های آینده این کشور را تبیین کردند گفت از جمله این موارد نگرش چین به آینده جهان و برنامه های این کشور برای توسعه و پیشرفت است.

وی تصریح کرد به نظر می رسد چین با اتخاذ سیاست های تعامل و گفت و گو و همچنین پیشرفت اقتصادی در تلاش است زمینه های قدرت اقتصادی خود را گسترش دهد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در ادامه به طرح یک کمبرند - یک جاده که با ابتکار رییس جمهوری این کشور اغاز شده است اشاره کرد و گفت:در چارچوب این طرح زمینه های زیادی برای توسعه روابط چین با کشورهای دیگر از جمله ایران فراهم شده است.

کشاورز زاده با بیان اینکه روابط ایران و چین در یکی دو سال اخیر با ارتقا به روابط جامع راهبردی وارد یک مرحله نوینی شده است اظهار کرد در چند ماه اخیر هم سفر مقامات عالیرتبه ایران به چین را داشتیم که نوید بخش توسعه روابط در همه زمینه ها است.

او گفت: از جمله این سفرها سفر سال گذشته ریاست مجلس شورای اسلامی و سفر اخیر رییس ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین سفر وزیر جهاد کشاورزی ایران به چین بود در آینده نیز برنامه هایی برای توسعه روابط خواهیم داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به اینکه چین ظرفیت های بزرگی برای تقویت همکاری دارد افزود نباید از این طرفیت ها غافل شد باید از انها استفاده کرد.

نمایشگاه بین المللی واردات چین در شانگهای

سفیر ایران در چین در ادامه به ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی چین برای تجار ایرانی اشاره کرد و گفت: شاید در اذهان عمومی اینطور متبادر شود که چین فقط یک کشور صادر کننده کالا است و فقط به دنبال صادرات کالا است اگرچه طبیعی است هر کشوری چنین برنامه های داشته باشد اما چین برای توسعه اقتصادی خود برنامه هایی هم برای واردات کالا دارد که از جمله این برنامه ها دومین نمایشگاه بین المللی واردت چین در شانگهای است.

او تصریح کرد: سال گذشته این نمایشگاه با حضور سه هزار و ۷۰۰ شرکت از ۱۵۰ منطقه و کشور جهان دایر شد در این نمایشگاه بیش از ۵۷ میلیارد دلار قرارداد امضا شد که تجار ایرانی هم می توانند با مشارکت جدی سهم بزرگی از این سرمایه گذاری داشته باشند.

سفیر ایران در چین با اشاره به اینکه این نمایشگاه ۴۰۰ هزار متر مربع زیر بنا دارد و ایران هم می توانست با کیفیت و کمیت بالاتری شرکت کند افزود: بازار چین بزرگ است و این کشور قصد دارد در ۱۵ سال آینده ۳۰ تریلیون دلار کالا و ۱۰ تریلیون دلار خدمات وارد کند.

وی افزود: نمایشگاه صادرات شانگهای که ۵ تا ۱۰ نوامبر (۱۴ تا ۱۹ آبان) برگزار می شود فرصت خوبی برای معرفی کالاها و تولیدات ایرانی است ایران متاسفانه سال گذشته در این نمایشگاه شرکت نکرد و فرصت خوبی را از دست داد.

کشاورز زاده نصریح کرد: امسال هم توقع بر این بود که شرکت ها و تجار ایرانی حضور قوی تر و گسترده تری داشته باشند اما باز حضور ۱۵ شرکت ایرانی در این نمایشگاه شروع خوبی است هرچند کافی نیست.

وی با اشاره به اهمیت این نمایشگاه که از آن به عنوان بزرگترین نمایشگاه وارداتی دنیا یاد می کنند اعلام کرد از ایران وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاحیه نمایشگاه شرکت می کند.

سفیر ایران در چین گفت با توجه به اینکه یکی از سیاست ها ما اقتصاد مقاومتی است حتما باید از این فرصت ها استفاده کنیم باید از هم اکنون چاره اندیشی شود تا در سال آینده ایران بتواند با قدرت بیشتری در این نمایشگاه شرکت کند.

وی گفت: با توجه به توافقات اخیری که در جریان سفر وزیر جهاد کشاورزی ایران به چین در زمینه صادرات میگو و آبزیان از ایران به چین صورت گرفت فرصت برای صادرات غیر نفتی به چین افزایش یافته است و به نظر می رسد در آینده بتوانیم محصولات کشاورزی، صنایع دستی و کالاهای لوکس را به چین صادر کنیم.

سفیر ایران در چین از این کشور به عنوان بازار مستعدی یاد کرد و گفت: محصولات ایرانی از جمله پسته، خاویار، فرش و زعفران در چین بازار مناسبی دارند و باید برای کسب سهم بیشتر باید تلاش کرد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید:

آینده روابط با چین

سفیر ایران در چین افزود: با اقداماتی که صورت گرفته است آینده روابط دو کشور بر اساس احترام متقابل رو به توسعه است چین تحریم های یکجانبه آمریکا را رد کرده و آن را نمی پذیرد و اعلام کرده است که خرید نفت را از ایران ادامه می دهد.

او گفت: داده های صادرات گمرک چین نشان می دهد که صادرات نفت ایران به این کشور همچنان ادامه دارد و در این زمینه اراده سیاسی برای توسعه روابط با ایران وجود دارد اگرچه تعدادی از شرکت های چینی به دلیل روابط با ایران از سوی آمریکا تحریم شده اند اما مقامات چین از جمله سخنگوهای وزارت امور خارجه و بازرگانی این کشور بارها اعلام کرده اند که روابط با ایران را ادامه خواهند داد.

جنگ تجاری چین و آمریکا

سفیر ایران در چین در ادامه در مورد نقش جنگ تجاری  چین و آمریکا بر روابط تهران و پکن گفت: آمریکایی ها نمی توانند تاثیری در روابط ایران و چین داشته باشند ممکن است جاهایی مشکلاتی ایجاد کنند چون اراده سیاسی قویی برای تقویت روابط ایران و چین از سوی مقامات دو کشور وجود دارد.

او گفت: در حال حاضر یک هیات عالی رتبه چینی به ریاست "لیو خه" معاون نخست وزیر این کشور برای انجام مذاکرات تجاری با آمریکا در این کشور هستند که بیانگر ادامه نبرد تجاری میان دو کشور است.

پارس جنوبی

کشاورز زاده در مورد خروج چینی ها از پارس جنوبی هم گفت که در قرارداد پارس جنوبی توافقی را با طرف چینی داشتیم که اجرای آن به دلایل تحریم های آمریکا سخت شده بود به همین دلیل عملا نتوانسته بودند آن تعهدات را انجام دهند بر همین اساس ما هم توقف یا معطل ماندن در این زمینه را مناسب ندانستیم چون تاخیر در اجرای پروژه به ضرر ما بود بر همین اساس مذاکراتی میان دو کشور صورت گرفت و توافق شد که فعلا چینی ها این پروژه را متوقف کنند و بر اساس یک توافق دو جانبه بر اساس منافع دو کشور از آن خارج شوند.

او گفت: با توجه به روابط عالی که با چین داریم چنین اقداماتی تاثیری در روابط بنیادین دو کشور ندارد در چنین شرایطی ایران و چین به عنوان دو کشور دوست تلاش می کنند که راه حلی برای آن پیدا کنند.

برنامه ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین

سفیر جمهوری اسلامی ایران در در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوالی در مورد برنامه ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین گفت: روابط دو کشور پس از سفر رییس جمهوری چین در سال ۲۰۱۶ به ایران به روابط راهبردی ارتقا یافته است در این چارچوب قرار است دو کشور برای توسعه و تقویت روابط به صورت بلند مدت برنامه ریزی کنند بر این اساس هم برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین توسط وزیر خارجه ایران به طرف چینی پیشنهاد شده است.

او گفت: طرف ایرانی پیش نویس این طرح را ارایه کرده و طرف چینی هم در حال بررسی پیشنهادات است در واقع برنامه ۲۵ سال یک نظم را به روابط دو کشور و برنامه های آینده می دهد اگرچه هم اکنون دو کشور با یکدیگر کار می کنیم اما این برنامه ۲۵ ساله به عنوان یک نقشه راهی عمل می کند که در آینده روابط دو کشور را می منظم می کند اثر بخشی را بیشتر می کند و اهدافی را پیش بینی شده است سهل الوصل تر می کند.

ظرفیت های همکاری ایران و چین

سفیر ایران در چین در مورد ظرفیت های همکاری ایران و چین هم گفت: ظرفیت های چین بسیار بالا است هر چه تلاش کنیم باز هم کم است برخی برداشت ها که اکنون در ایران در مورد چین وجود دارد مربوط به گذشته است در حالی که چین در  ۴۰ سال گذشته جایگاه بالایی را در همه زمینه ها در سطح جهان کسب کرده است.

او گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵ درصد از اقتصاد جهانی سهم چین است و در بازاری به این بزرگی، می شود در تمام زمینه ها کار کرد شاید در گذشته فرصت هایی را از دست دادیم برای مثال سال گذشته در نمایشگاهی با این عظمت نتوانسته ایم شرکت کنیم این عدم حضور یک نوع غفلت است امسال هم می توانستیم خیلی قوی تر شرکت کنیم اما بنا به دلایلی بخش های تجاری کشور علیرغم فراخونی که داده شده کمتر توجه کرده اند.

وی افزود: هرکدام از استان های چین به اندازه یک کشور هستند درامد یکی از استان های جنوبی چین از ایتالیا و اتریش بالاتر است شرکت های تجاری ایران به جای اینکه توان و سرمایه خود را صرف جاها و کشورهایی کند که زمینه صادرات ندارند باید در اینجا سرمایه گذاری کنند به عنوان مثال کل تولیدات میگوی ایران در یک سال، به اندازه مصرف یک روز چین است که بیانگر وسعت بازار در این کشور است پس هرچه قدر هم تولید کنیم اینجا بازار دارد چین هم کشور دوست ما است و می توانیم بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

کشاورز زاده افزود: چین از نظر تکنولوژی در رده های نخست جهان قرار دارد و در بسیاری از زمینه ها پیشرو است برای مثال در زمینه تولیدات مواد غذایی این کشور توانسته است ۸۰۰ میلیون نفر را در ۴۰ سال گذشته از فقر نجات دهد علیرغم فشارها و تحریم هایی که علیه چین اعمال شده است این کشور توانسته است خود را رها کند حتی می توانیم به عنوان یک تجربه از سیستم مدیریت چین استفاده کنیم.

گردشگری از ظرفیت های همکاری

سفیر ایران در چین در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت های همکاری ایران و چین در زمینه گردشگری اشاره کرد و گفت: سالانه حدود 150 میلیون گردشگر چینی به خارج از کشور سفر می کنند اگر بتوانیم از این تعداد سهمی داشته باشیم باعث توسعه و شکوفایی صنعت گردشگری کشور شده ایم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:20مهر1398،کد خبر:387133،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
0
چین خیلی وقت که بازارهای ایران را تسخیر کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین