پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۳۸۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
عباس فرجی کارشناس آسیب آموزش با بیان اینکه تا 6 سال آینده 92 درصد معلمان استان مازندران بازنشسته می‌شوند، از بروز یک فاجعه برای سیستم آموزشی کشور و این استان خبر داد.
شعار سال:یک کارشناس آسیب آموزش با بیان اینکه تا 6 سال آینده 92 درصد معلمان استان مازندران بازنشسته می‌شوند، از بروز یک فاجعه برای سیستم آموزشی کشور و این استان خبر داد.

به نظر می‌رسد اوضاع خطرناکی در انتظار آموزش و پرورش استان مازندران بوده و به زودی شاهد دردسرهای فراوانی در این زمینه خواهیم بود.

عباس فرجی، کارشناس آسیب آموزش و مشاور آموزش،پرده از فاجعه‌ای که در انتظار فضای آموزشی استان مازندران است، برداشت.

او گفت: اینجا یک اشتباه مهلک رخ داد به این شکل که آموزش و پرورش به میزان نیروهایی که بازنشسته می‌شدند نیرو جایگزین نکرد و از طرفی حدود 300 هزار نیروی خود را به اشکال مختلف از سیستم خارج ساخت. این خروج ناگهانی نیرو بدون برنامه‌ریزی بود چراکه ما باید می‌دانستیم در 10 سال آینده 640 هزار نیروی خودمان را به‌خاطر بازنشستگی از دست خواهیم داد، یعنی ما بدون آنکه بدانیم وارد یک خشکسالی وحشتناک در آموزش و پرورش می‌شویم بخش بزرگی از ذخایر انسانی خود را خارج کردیم.

فرجی با بیان اینکه این بحران زمانی شدیدتر می‌شود که طبق آمار نرخ دانش آموزی کشور تا سال 1401 از مرز 15 میلیون نفر خواهد گذشت، گفت: فکر می‌کنم این دورنمایی که در آموزش و پرورش داریم دیگر بحران نیست بلکه یک ابر بحران است که به دلیل بی‌برنامگی شکل گرفته است. یعنی ما از طرفی تا 10 سال آینده حدودا نیمی از معلمان خود را از دست خواهیم داد و از طرفی  چندین میلیون دانش‌آموز به ظرفیت حال حاضر مدارس اضافه خواهیم کرد.

این کارشناس آسیب آموزش ادامه داد: مثلا تا شش سال آینده پیش‌بینی می‌شود که فقط در استان مازندران 92 درصد از معلمان بازنشسته شوند. این خروجی را با هیچ مکانیسمی نمی‌شود ترمیم کرد و اگر دولت برنامه‌ای نداشته باشد ما با یک ورشکستگی تمام عیار در نیروی انسانی در آموزش و پرورش مواجه خواهیم بود.  

این مشاور آموزش با تاکید بر اینکه اخیرا گفته شده با به کارگیری معلمان حق‌التدریس، خرید خدمت، سرباز معلم و همینطور معلمان بازنشسته و غیره این کمبود نیرو جبران می‌شود، افزود: بعید است با شیبی که در ورودی و خروجی نیروی انسانی در آموزش و پرورش داریم بشود مشکل را حل کرد یعنی همین که ما بتوانیم کلاس را پر کنیم هنر بزرگی است. کیفیت جای خود را دارد. آموزش و پرورش در حال حاضر مدیر و معاون و مشاور را هم سر کلاس می‌فرستد شاید بتواند تا حدی لحظه برخورد را به عقب بیانداز ولی مگر می‌شود در همان مثالی که از استان مازندران به‌کار بردم 92 درصد عقب ماندگی را جبران کرد؟

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:20مهر1398،کد خبر:910435،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین