پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، از ایجاد ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل تولید مواد موثره دارویی در کشور خبر داد.

شعار سال: فرامرز اختراعی، در خصوص اهداف نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ گفت: مهم ترین هدف و تفاوت نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ با سایر رویدادهای مشابه این حوزه، ملاقات رودرروی صاحبان دانش فنی تولید مواد موثره دارویی و مواد شیمیایی وابسته مثل مواد واسطه با مصرف کنندگان و آنهایی که تمایل به سرمایه گذاری دارند است و امیدواریم نتیجه نمایشگاه منجر به انعقاد قراردادهای متعدد نقل و انتقال دانش فنی شود.

رئیس نمایشگاه بین المللی فارمکس ۲۰۲۰ در خصوص راهکارهای اجرایی جهت بسترسازی نقل و انتقالات دانش فنی، افزود: در داخل کشور دو گروه متفاوت در حوزه صاحبان دانش فنی وجود دارد. گروه اول، نهاد های تحقیقاتی و دانشگاهی هستند که سال هاست روی تولید مواد شیمیایی و مواد دارویی کار می کنند، مانند شرکت های دانش بنیان و شرکت های شتاب دهنده و...، که همگی جهت حضور در این نمایشگاه ابراز علاقه کرده اند.

وی ادامه داد: گروه دوم، شرکت های تولیدکننده هستند. در حال حاضر برای بسیاری از تولیدکننده های داخلی، تعداد اقلامی که در لیست دارویی دارند بیشتر از ظرفیت تولیدی آنها است، چرا که تا همین چند ماه پیش، بخش عمده ای از بازار دارویی کشور در اختیار وارد کنندگان قرار داشت. وارد کنندگان در دو محور داروی تحت لیسانس و داروهای سفارشی که در خارج از کشور تولید و وارد می شد، بازار را در دست گرفته بودند، اما اخیرا با تدابیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، از بسیاری از واردات بی مورد، به حد قابل توجهی جلوگیری شده است.

اختراعی گفت: ظرفیت شرکت های داروسازی و کارخانجات تولید کننده مواد موثره و بسته بندی، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در هر محصول افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه عمده شرکت های تولیدکننده مواد موثره ما چند منظوره هستند و اقلام متعددی را تولید می کنند، ادامه داد: وقتی که ظرفیت همه اقلام همزمان بالا می رود، طبیعتاً امکان تولید همه این مواد در بلند مدت وجود نخواهد داشت. بنابراین تولیدکنندگان با دسته بندی محصولات، برخی از اقلام که نزدیک تر به خانواده محصولات شان است یا از لحاظ اقتصادی و فنی بیشتر به آن احاطه دارند، نگه می دارند و تولید سایر اقلام را به اجبار کنار می گذارند. در چنین شرایطی، چه فرصتی بهتر از یک نمایشگاه تخصصی مانند فارمکس ۲۰۲۰ که تولیدکنندگان دانش فنی تولید اقلام کنار گذاشته شده را به صورت مدت دار یا نقدی در اختیار سایر سرمایه گذارانی بگذارند که تازه وارد بازار شده اند یا تعداد مولکول های تولیدی کمتر از ظرفیت تولید خود دارند.

اختراعی گفت: این گروه در واقع گروه دوم صاحبان دانش فنی هستند که تجربیات خوبی دارند، منابع را به خوبی می شناسند، سال ها تجربه تولید دارند و خیلی راحت می توانند نرم افزار را منتقل نمایند و حتی نیروهای انسانی را در نقل و انتقالات، آموزش دهند. پس ما در حوزه دانش فنی در این نمایشگاه دستمان پر خواهد بود.

وی افزود: در حوزه مقابل هم بایستی تا زمان نمایشگاه تمام علاقمندان را از طریق نشریات، روابط عمومی، سایت ها و...، مطلع نماییم تا بتوانند با حضور در نمایشگاه، از فرصت ایجاد شده برای ملاقات مستقیم با صاحبان دانش فنی بهره ببرند.

اختراعی همچنین در حوزه صاحبان دانش فنی خارجی ، گفت: مدت زیادی است روش انتقال دانش فنی ثبت و معرفی شده است. در حال حاضر تولیدکنندگان کشورهای مهم ماده اولیه ساز دنیا، یعنی هند و چین، در قبال در اختیار گذاشتن دانش فنی تولید، قراردادهای supply agreement می بندند و برای مدت مشخص و محدود، مواد واسطه یا میانی و مواد پایه را با قیمت بین المللی در اختیار تولیدکنندگان می گذارند. در این نمایشگاه مسیر برای این گروه از صاحبان دانش فنی نیز باز شده است و در حال دعوت از آنان جهت حضور در این نمایشگاه هستیم.

وی افزود: سعی می کنیم تا یک ماه قبل از نمایشگاه، فهرستی از مولکول های داخلی و خارجی آماده جهت انتقال دانش فنی را منتشر نماییم و امیدواریم در این نمایشگاه بتوانیم به عنوان یک واسطه در انتقال دانش فنی، موفقیت های بزرگی را کسب نماییم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه تأثیر نمایشگاه فارمکس بر تکمیل زنجیره تأمین گفت: سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی فارغ از نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰، اقدامات دیگری در حوزه تکمیل زنجیره تأمین در دست اجرا دارد، از جمله می توان به چاپ و نشر کتاب «تبدیل مواد پایه به واسطه دارویی» اشاره کرد که در آن روش های تولید و مطالعات اقتصادی تولید مولکول های جدید در حوزه مواد واسطه ارائه می گردد. امیدواریم این کتاب در نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ رونمایی شود.

وی افزود: همچنین تسهیلات بانکی با همکاری بانک ها در اختیار تولیدکنندگان گرفته است و هفته آینده نیز با مسئولین وزارت صمت جلساتی برگزار خواهد شد که بتوانیم بخش عمده ای از تسهیلات تبصره ۱۸ را در سال جاری برای تولیدکنندگان اخذ نماییم.

اختراعی گفت: برآورد ما این است که در سال جاری بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در حوزه تولید مواد موثره دارویی افزون بر مقادیر سال گذشته ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: مولکول های جدید زیادی در شرف تولید داریم که فعالیت های اصلی تکمیل زنجیره تأمین در این بخش خواهد بود. امیدوارم نمایشگاه فرصتی باشد برای اینکه در حوزه نقل و انتقال دانش فنی جهت تسهیل و تسریع رسیدن به مراحل خودکفایی نتایج خوبی داشته باشد.

اختراعی در خصوص حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه بین المللی فارمکس ۲۰۲۰ تصریح کرد: نمایشگاه فارمکس فرصت بسیار ایده آلی برای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی خارجی است که می توانند با کمک به تولیدکننده های ایرانی در انتقال دانش فنی محصولات خود، روی کل بازار ایران حساب باز کنند و آن ها این مورد را به خوبی درک کرده اند. در نمایشگاه ایران فارما که توسط سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در سال جاری برگزار شد، حضور کمپانی های خارجی واقعاً دیدنی بود و کار بزرگی انجام شد که باید به دست اندرکاران آن تبریک بگوییم.

وی افزود: به نظر بنده نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ برای تامین کنندگان مواد موثره دارویی یک فرصت طلایی خواهد بود، چرا که کسب همه بازار برای آن ها کار ساده ای نیست ولی اگر به تولیدکننده ایرانی به صورت مشارکت در ساخت، کمک نمایند و تکنولوژی را منتقل نمایند، تقریباً می توانند همه بازار مواد پایه و مواد میانی آن مولکول را بگیرند.

اختراعی گفت: روش لانچ کردن دانش فنی بدون انتقال پول بر اساس جبران در خرید مواد میانی و مواد پایه از تولیدکننده خارجی است. البته این مرحله ای از خودکفایی است و مرحله بعد در واقع تولید مواد پایه و مواد میانی است و همانطور که پیش تر گفته شد، برنامه های ویژه ای در این حوزه هم در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در مجموع، حضور در نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ برای شرکت های خارجی از رفتن سراغ تک تک مصرف کننده ها که گاهی ممکن است مشتری های کمی هم داشته باشند، بهتر است. اگر با یک شریک ایرانی قرارداد انتقال دانش فنی رو ببندند و آن مولکول در ایران تولید شود، معمولاً همه نیاز کشور توسط آن شرکت تأمین خواهد شد. در حقیقت، شرکت خارجی با شریک ایرانی قرارداد می بندد که همه بازار کشور را، با توجه به حمایت هایی که دولت از تولیدکننده های داخلی می نماید، خواهد داشت.

اختراعی افزود: در زمینه انتقال دانش فنی تاکنون با ۴ گروه خارجی مذاکراتی انجام شده است و در روزهای پیش رو نیز با ۹ شرکت خارجی بزرگ دیگر مذاکراتی انجام خواهد شد. مطمئن هستم همه این موارد نتیجه بخش خواهد بود و دست ما را در خصوص حضور دارندگان دانش فنی در نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ بازتر خواهد کرد.

رئیس نمایشگاه بین المللی فارمکس ۲۰۲۰ ، با تأکید بر الزام همدلی و رفع اختلافات بین تأمین کنندگان و مصرف کنندگان مواد موثره دارویی در داخل کشور گفت: در سال گذشته کماکان شاهد هجوم کالاهای خارجی رقیب در بازار داخلی بودیم اما در سال جاری بسیاری از شرکت هایی که از خارج مواد موثره، بسته بندی و یا کالای آماده را وارد می کردند مجبور به تأمین نیاز خود از تولیدکننده های داخلی شدند که البته در این زمینه مباحثی در خصوص پروتکل های پرداخت وجه و مسائل کمی و کیفی مطرح می گردد.

اختراعی گفت: در زمینه کیفیت محصولات به دلیل وجود نظارت ها و استانداردهای بین المللی، می توان گفت تقریباً همه محصولات ایرانی از لحاظ کیفی مشکلی ندارند، اما در حوزه ورود یک تامین کننده جدید، همچنان مشکلاتی وجود دارد. بنابراین نیازمندی به مذاکره بین تامین کننده و مصرف کننده اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: امیدواریم نمایشگاه فارمکس فرصت خوبی باشد تا با حضور سندیکاهای داروهای انسانی و مواد موثره دارویی، اگر همیتی در این زمینه لازم است بین این دو گروه مصرف کننده و تأمین کننده مواد موثره دارویی صورت بگیرد و اگر اختلافاتی وجود دارد آرام آرام به تعامل منجر شود تا رضایت طرفین از این کسب و کار داخلی و افزایش توان تولید ملی، بیشتر شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 25 مهر 98، کد مطلب: 4749498: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین