پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۴۰۰۲۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
کامیار ثقفی تنها رئیس دانشگاهی است که از زمان دولت اول احمدی‌نژاد باقی‌مانده. او در این سیزده سال در دانشگاه شاهد چه کرده است؟

شعارسال:  دانشگاه شاهد از دانشگاه‌های دولتی است که در سال ۱۳۶۸ و با فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر لزوم رسیدگی به امور فرهنگی و تحصیلی فرزندان شهدا، آزادگان و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، برای ایجاد عرصه آموزشی و تحقیقاتی درسطح عالی زیر نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران شروع به فعالیت کرد.

دانشگاه شاهد دانشگاهی هیئت امنایی بوده که رئیس جمهور یا معاون اول، رئیس هیات امنای این دانشگاه است. همچنین وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت و درمان و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از دیگر اعضای هیئت امنا هستند. دانشگاه شاهد درحال حاضر بیش از شش‌هزار دانشجو در حال تحصیل در ۱۰۲ رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌ای و دکتری تخصصی دارد. این دانشگاه دولتی در جنوب شهر تهران و روبه‌روی حرم امام خمینی (ره) واقع شده است.

 

ریاست سیزده ساله

این دانشگاه پیش از این پنج رئیس مختلف به خود دیده و از سال۸۵ تاکنون در زمان ریاست ششمین رئیس خود، «کامیارثقفی» به‌سرمی‌برد. کامیار ثقفی،دارای مدرک دکتری مهندسی برق و الکترونیک وعضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی است. وی از جانبازان دفاع مقدس بوده و با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی از زمان تشکیل تا به امروز مشغول فعالیت است. ثقفی تنها رئیس دانشگاهی است که از زمان دولت اول احمدی نژاد تاکنون بر مسند خود باقی مانده است. با هم نگاهی داریم به عملکرد این ریاست سیزده ساله.

 

امنیتی و خاموش / عملکرد ثقفی در مسائل صنفی و دانشجویی دانشگاه شاهد

دانشجویان این دانشگاه در سال ۸۷ به دلیل وضع نامناسب صنفی اعتصاب سه روزه کردند و حتی قصد تحصن در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) را داشتند. ضمن این که کارمندان این دانشگاه در سال ۹۳ نیز به علت منحل‌کردن شورای صنفی کارمندان و کمبود حقوق و مشکلات معیشتی چندین بار درخواست رسیدگی داده بودند و حتی طومار اعتراضی با امضای ۴۵۰ نفره نوشته بودند. در نهایت با تهدید کارمندان و معرفی آنان به برخی از نهاد‌های خاص این اعتراض خنثی شد و شورای صنفی کارمندان تعطیل ماند.

اخیراً نیز دانشجویان نسبت به وضع غذای سلف دانشگاه،که به بهانه صرفه‌جویی کیفیت آن افت کرده و دورچین‌های غذایی نیز حذف گشته بود،اعتراض داشتند. وقتی دانشجویان در حال امضا کردن نامه اعتراضی درباره غذای سلف بودند، حراست دانشگاه سرمی‌رسد و از دانشجویان داوطلب جمع‌کننده امضا عکس می‌گیرد و با تهدید دانشجویان، طومار را ضبط کردند.

دانشگاه دارای چهار خوابگاه است که دو خوابگاه شهید آوینی و حضرت زهرا (س) برای دختران و دو خوابگاه امام حسین (ع) و ولی عصر (عج) برای پسران تدارک دیده شده است. خوابگاه شهید آوینی برای رشته‌های غیرپزشکی و در محیط دانشگاه قرار گرفته و یکی از مشکلات آن دوری از سطح شهر در مواقع ضروری است. خوابگاه حضرت زهرا (س) نیز برای رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و پرستاری است که در خیابان نجات‌اللهی واقع شده است.

خوابگاه امام حسین (ع) برای دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی تدارک دیده شده که در یک مجتمع مسکونی در نزدیکی بزرگراه آزادگان و در مسیر بزرگراه سعیدی به اسلامشهر است. این خوابگاه در محله‌ای که خوشنام نیست و مکان خرید و فروش مواد مخدر است قرار گرفته. دانشجویان نیز بار‌ها شاهد نزاع اوباش در آن محله بوده‌اند. این خوابگاه برای دانشجویان مکان آرامی نیست. البته در سال‌های اخیر کیوسک انتظامی در این محل ایجاد شد و با سکونت فارغ‌التحصیلان سابق همین دانشگاه، محله به نسبت امن و قابل‌سکونت شده است.

 

از نظر فعالیت‌های دانشجویی، در سال‌های اخیر با انفعال شدید شورای صنفی دانشگاه مواجه‌ایم. در انتخابات اخیر شورای صنفی که در خرداد سال ۹۷ برگزار شد،شاهد کاندیداتوری دانشجوهای دکتری نزدیک به مدیریت دانشگاه بودیم.دانشجویان اندکی -کمتر از چهارصد نفر-در این انتخابات شرکت کرده‌ بودند که با توجه به نفرات شرکت‌کننده کمتر از حد نصاب لازم، تشکیل شورای صنفی غیرقانونی است.

سال‌های سازندگی / عملکرد کامران ثقفی در مسائل عمرانی

در سال‌هایی که کامیار ثقفی تکیه بر مسند دانشگاه شاهد زده است، مجتمع آموزشی ایثار در چهار طبقه و ۲۱ کلاس آموزشی به بهره برداری رسید. همچنین پروژه دانشکده کشاورزی با مساحت ۶۱۶۳ متر مربع در سه طبقه به همراه ۸۵۰ مترمربع محوطه به بهره‌برداری رسید. همچنین می‌توان به پروژه‌های عمرانی دیگری مثل ۲۳ آزمایشگاه تخصصی، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، اتاق مطالعه، سایت مخصوص خواهران و برادران، اتاق شورا، اتاق اساتید و قسمت‌های اداری مختلف اشاره کرد که در همین سال‌ها به سرانجام رسیده است.مسجد پیامبراعظم (ص)در زمره بزرگترین مسجد دانشگاه‌های کشور حساب می‌شود که از سال ۹۷و با گنجایش ۲۴۰۰ نفر نمازگزار آماده استفاده شده است.

 

قابل قبول / عملکرد ثقفی در مسائل فرهنگی دانشگاه شاهد

سال ۸۹ در دانشگاه شاهد مراسم تشییع و تدفین دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضورمسئولان دانشگاه شاهد، جمعی از اساتید و خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و اقشار مختلف مردمبرگزار شد و از آن سال این دانشگاه میزبان حضور دو شهید بزرگوار است.

 

تصویر یادمان شهدای گمنام دانشگاه شاهد

همچنین دانشگاه شاهد در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ افتخارات فرهنگی متعددی کسب کرده است که می‌توان به کسب رتبه اول فرهنگی در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم تحقیقات وفناوری، رتبه اول فرهنگی در نمایشگاه نشریات دانشجویی وزارت علوم و رتبه‌های دوم و سوم در مسابقات قرآن کریم اشاره کرد.


اخراج‌های بی‌سروصدا / بررسی امور پژوهشی-آموزشی دانشگاه شاهد

متاسفانه تعدادی از اساتید نخبه و کارمندان مجرب در طول دوران مدیریت ایشان به دلایل غیرعلمی و واهی از دانشگاه اخراج شده‌اند که برای نمونه می‌توان به اخراج دکتر عباس محمدی، استاد رشته حقوق دانشگاه شاهد، در سال ۹۵ و با بررسی صدای ضبط‌‌ شده ایشان در کلاس درس توسط یکی از دانشجویان و ارسال آن به حراست دانشگاه اشاره کرد.

در نمودار زیر، رتبه دانشگاه شاهد بر اساس معیار تولید مقالات علمی درسال‌های مختلف قابل‌ملاحظه است. در سال ۹۵ دانشگاه شاهد افت چشمگیری در بین دانشگاه‌های کشور داشته است. (خط بالا برای رتبه در دانشگاه‌های دولتی و خط پایین برای رتبه در دانشگاه‌های کل کشور)

دانشگاه شاهد تاکنون ۳۲۵۳ مقاله در همایش‌ها و نشریات داخلی منتشر نموده است؛ که از این تعداد ۶۰۱ مقاله ژورنالی و ۲۶۵۲ مقاله کنفرانسی است. نمودار زیر تعداد سالانه مقالات دانشگاه شاهد را به تفکیک مقالات ژورنالی و کنفرانسی نمایش می‌دهد.

دانشگاه شاهد از نظر تولید علم در کل کشور رتبه ۷۶ را در اختیار دارد و در بین دانشگاه‌های دولتی رتبه ۴۱ را داراست. قبولی فارغ التحصیلان این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دیگر رو به رشد است و به طور متوسط بالغ بر ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه شاهد در آزمون کارشناسی ارشد قبول می‌شوند.

حضور طولانی‌مدت رؤسای دانشگاه‌ها، فارغ از کاهش خلاقیت و افزایش روحیه محافظه‌کاری میان‌سالانه در مدیریت، می‌تواند عامل ثبات و برداشتن گام‌های بلندمدتی در دانشگاه شود. در پایان این بررسی‌ها باید پرسید که کامیار ثقفی در دوره سیزده‌ساله خود، چه اندازه از این فرصت استفاده کرده و چه اندازه فرصت را از جوانان مستعد دیگر گرفته است.

جلال احمدی

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 27 مهر 98، کد مطلب: 796245: www.snn.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: دانشگاه شاهد ، رئیس دانشگاه شاهد ، دانشگاه های دولتی ، جلال احمدی ، کامیان ثقفی ، بنیاد شهید و امور ایثارگران ، وزیر علوم تحقیقات و فناوری ، شورای عالی فضای مجازی ، شورای صنفی کارمندان ، غذای سلف دانشگاه ، خوابگاه های دانشجویی ، شعار سال 98 ، رونق تولید ، دکتر کامیار ثقفی ، عملکرد دکتر کامیار ثقفی ، نارضایتی ها از کامیار ثقفی ، پاسخ طلبی از کامیار ثقفی ، رزومه کامیار ثقفی ، فرصت 13ساله رئیس دانشگاه شاهد ، از سال‌های سازندگی تا اخراج‌های بی‌سروصدا ، کامیار ثقفی کیست ، کامیار ثقفی کجاست ، عملکرد کامیار ثقفی ، گزارش جلال احمدی ، نقد جلال احمدی ، دانشگاه شاهد زیر نظر بنیاد شهید ، کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد ، اعتصاب دانشجویان دانشگاه شاهد ، تعطیلی شورای صنفی کارمندان ، دانشجویان داوطلب جمع‌کننده امضا ، مسیر بزرگراه سعیدی به اسلامشهر ، اخراج دکتر عباس محمدی استاد رشته حقوق دانشگاه شاهد ، دکتر عباس محمدی حقوق ، کاهش خلاقیت و افزایش روحیه محافظه‌کاری میان‌سالانه در مدیریت ، مشکلات دانشگاه شاهد ، انتقادات از دانشگاه شاهد ، اخراج اساتید دانشگاه شاهد ، اخراج دانشجویان از دانشگاه شاهد ، وضعیت ساختمان های دانشگاه شاهد ، وضعیت خوابگاه های دانشگاه شاهد ، لیست ساختمان های ناایمن تهران و ساختمان دانشگاه شاهد ، مشکلات دانشجویان در دانشگاه شاهد ، مزایای تحصیل در دانشگاه شاهد ، رئیس دانشگاه شاهد ، اسامی روسای دانشگاه شاهد ، انتخاب رئیس دانشگاه شاهد ، مراسم تودیع و معارفه در دانشگاه شاهد ، نشست علمی در دانشگاه شاهد ، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
3
12
چرا واقعا این رئیس دانشگاه عوض نمی شود ؟!
ناشناس
Netherlands
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
3
13
ایشان که مدعی انقلابی بودن هستند فقط به اطرافیان خود بها می دهند و چه حیف که دانشگاه شاهد می توانست جایگاه بهتری داشته باشد در حال حاضر چیزی برای گفتن ندارد خیلی از کارمندان و اساتید مجرب این دانشگاه بخاطر ایشان و مدیران نالایقشان فرار کردند ساخت و ساز های بی کیفیتی که در دانشگاه شده با یک باران آب از تمام قسمتهای ساختمان سرازیر می شود و فقط حیف کردن پول بیت المال بوده انشاالله خداوند جواب این مدیران بی مسئولیت را بدهد که درد مردم را دو چندان کرده اند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
2
6
سلام چه کسی باید بر کارهای ثقفی نظارت کند . ریاست دیکتاتور مابانه و هیتلری ایشان باعث نابودی سیستم شاهد در بحث درمان وبیمارستانی شده است. چیزی که ایشان در این زمینه تخصصی نداشته و به مشاوره ای اعتماد ندارند . نتیجه بسته شدن بیمارستان زینب و ورشکستگی بیمارستان مصطفی خمینی و مکافات اموزشی دانشجویان پزشکی در مباحث بالینی .
مدیر پایگاه

با سلام 
بدون کمترین تائید یا تکذیب ادعاهای مطرح شده و صرفا بنا بر وظیفه حرفه ای در رسانه، اقدام به انتشار شده است. منتظر توضیحات کلیه ذی نفعان و ذی مدخلان در این خصوص برای تنویر افکار عمومی هستیم. 
نظرات منعکس شده می تواند سلیقه شخصی  تا  واقعیت  عملی  باشد.

هادی کوچکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
1
6
دکتر ثقفی نمونه بارز مدیر مستبد است او یک ..... به تمام معنیاست من کارمند بودم کاری با من کرد که تا عمرم باقیست لعن و نفرین پشت سرش هست من جانبازم و برادر دو شهید .... ایشان طوری رفتار کرد که انگار دشمنش هستیم ایکاش عمر کفاف بدهد و خواری این فرد رو ببینم..........از این دست ........ بسیار در راس امور گمارده اند.... والسلام
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
1
2
فقط آرزوی سلامتی آقای ثقفی تا روز محاکمشو دارم.
مدافع حرح
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
1
0
درود بر مرد انقلابی که به کسی باج نداد از این افراد در جامعه کنونی خیلی کم داریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین