پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۴۰۵۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
آنچه که مشخص است در حال حاضر به علت نبود زیرساخت های لازم و از طرف دیگر به صرفه نبودن مصرف برق نسبت به مصرف بنزین برای خودروهای هیبریدی این خودروها به عنوان هیبریدی وارد شده اما به صورت بنزینی مورد استفاده قرار می گیرند.
شعارسال: طرح ساماندهی صنعت خودرو در خرداد ماه سال جاری در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این طرح درحالی با هدف مدیریت وضعیت صنعت و بازار خودرو به‌تصویب مجلس رسیده که به‌اعتقاد برخی کارشناسان طرح مذکور نه‌تنها کمک‌حال وضعیت نابسامان صنعت و بازار خودرو نخواهد بود، بلکه مشکلات این صنعت را تشدید هم خواهد کرد.

شورای نگهبان تیرماه با اشاره به ایراداتی به برخی مواد این طرح، آن را به مجلس بازگرداند و کمیسیون صنایع در تاریخ در همان زمان ایرادات را رفع کرد. مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ اواخر مرداد ماه با رفع ایرادات در صحن علنی، آن را مجدد به شورای نگهبان ارسال کرد و در تاریخ شهریور ماه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این طرح طور کامل به تأیید اعضای شورای نگهبان نرسید و ایراداتی داشت که باید پس از رفع آنها، از سوی مجلس، دوباره اعلام نظر شود.

طرح ساماندهی صنعت خودرو که قرار است به‌عنوان یک بستر قانونی در این صنعت مادر، تحولی در خودروسازی کشور ایجاد کند، لازم است طرحی جامع و با کمترین نواقص باشد. بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد با وجود نکات مثبت موجود در طرح فوق، ایراداتی اساسی نیز وجود دارد که کم‌توجهی به آن ممکن است چالش‌های جدی برای کشور در سال‌های آتی ایجاد کند.

خودروهایی که هیبریدی اند اما کارکرد برقی ندارند

برای مثال در ماده چهارم این طرح آمده است که واردات خودروهای سواری تمام‌ برقی و ترکیبی (هیبریدی) تا زمان تولید آن‌ها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند؛ دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت پنج‌سال فراهم کند؛ هزینه‌های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده 3 این قانون تأمین می‌شود.

با توجه به اینکه یکی از دلایل حمایت از این ماده، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت ناشی از توسعه خودروهای هیبریدی مطرح شده است، این است که این نوع خودروها از نظر تولید آلاینده‌ها و مصرف سوخت تفاوت چندانی با خودروهای با سوخت فسیلی نخواهند داشت.

با توجه به هزینه بسیارپایین سوخت‌های بنزین و گازوییل و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری قطعات برقی در ایران، صاحب خودرو ترجیح می‌دهد که از بنزین استفاده کند و ازاین‌رو خودروهای هیبریدی همان کارکرد خودروهای بنزینی و گازوییلی را خواهند داشت.

بنابراین معافیت آن‌ها از حقوق ورودی به‌منظور توسعه این نوع خودروها، امری غیرمستدل است و کمک به توسعه یک رویکرد ازپیش شکست‌خورده خواهد بود.

خروج ارز به بهانه واردات خودروی پاک!

ازطرفی متوسط قیمت هر خودرو هیبریدی و برقی حدود 30 هزار دلار است که این میزان بیش از 15 برابر ارز مورد نیاز برای تولید هر خودرو داخلی است. در شرایطی که تأمین ارز برای مواد اولیه واحدهای تولیدی با مشکل روبه‌رو است، عدم دریافت حقوق ورودی از خودروهای هیبریدی و برقی، زمینه را برای تسهیل واردات و ارزبری قابل‌توجه ناشی از آن فراهم می‌کند.

همچنین شایان ذکر است که دولت در سال 97 با توجه به ارزبری بالای واردات خودروهای سواری معمولی، قانون ممنوعیت وادرات خودروها را وضع کرده بود. حال سؤال اینجاست که در چنین فضایی چرا باید دولت را مکلف به اقدامی کرد که دقیقاً خلاف سیاست‌های قبلی بوده و همچنین یکی از منابع درآمدی دولت را کاهش می‌دهد.

همچنین با توجه به اینکه بازه قیمتی این خودروها متفاوت با قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی است، لذا واردات آزاد این خودروها نمی‌تواند با خودروهای داخلی رقابت کند. بنابراین این خودروها تنها مورد استفاده قشر خاصی از کشور خواهد بود که در نتیجه این سیاست می‌توان گفت واردات خودروهای لوکس در پوشش خودروهای هیبریدی هموار می‌شود.

بنابراین با توجه به ارزبری بالای واردات خودرو هیبریدی و برقی، امکان معافیت از حقوق ورودی برای این نوع خودروها وجود ندارد و این ماده مغایر با بندهای 6 و7 سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بند3 سیاست‌های کلی امنیت اقتصادی خواهد بود.

آنچه که مشخص است در حال حاضر به علت نبود زیرساخت های لازم و از طرف دیگر به صرفه نبودن مصرف برق نسبت به مصرف بنزین برای خودروهای هیبریدی این خودروها به عنوان هیبریدی وارد شده اما به صورت بنزینی مورد استفاده قرار می گیرند.

جالب این است که ورود خودروهای هیبریدی به محدوده طرح ترافیک مجاز بوده و هیچ کدام از طرح های ترافیکی شامل حال خودروهای هیبریدی نمی شود اما این خودروها با مصرف بنزین در خیابان های شهرها جولان می دهند و پا به پای سایر خودروها شهر را آلوده می کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 30 مهر 1398 ، کدخبر: 1531074 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین