پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل مترو تهران تاکید دارد که تمام نقشه های مترو در ایستگاه ها به روز رسانی می شود اما برخی مسافران نقشه های ایستگاه های مترو را گمراه کننده می دانند. نقشه های و تابلوهای شهری مهم ترین کارکردشان راهنمایی شهروندان برای انتخاب مسیر درست است. اما گاهی این نقشه ها گمراه کننده می شوند و به جای آن که مسافر را به مقصد برسانند او را سرگردان می کند. چند روز پیش که آسمان تهران کمی بارانی شد و مانند همه روزهای بارانی ترافیک چند برابر و خبری هم از تاکسی های زرد و سبز و اینترنتی نبود. مسافری قصد می کند از مترو برای رسیدن به مقصد استفاده کند.
شعار سال: نقشه های و تابلوهای شهری مهم ترین کارکردشان راهنمایی شهروندان برای انتخاب مسیر درست است. اما گاهی این نقشه ها گمراه کننده می شوند و به جای آن که مسافر را به مقصد برسانند او را سرگردان می کند.  

چند روز پیش که آسمان تهران کمی بارانی شد و مانند همه روزهای بارانی ترافیک چند برابر و خبری هم  از تاکسی های زرد و سبز و اینترنتی نبود. مسافری قصد می کند از مترو برای رسیدن به مقصد استفاده کند.

روایت مسافرتازه به تهران رسیده  از نقشه های متروی تهران نشان می دهد که نقشه های نصب شده در مترو نمی تواند راهنمای خوبی برای مسافران ناآشنا و عبوری باشد.

این مسافر در صفحه اینستاگرامش نوشته است «زیر بارون رفتیم سمت مترو! خیلی خوشحال یه مسیر رو انتخاب کردیم و سوار شدیم و ایستگاه بعد باید قطار عوض می کردیم! پیاده شدیم دیدیم اون قطاری که باید سوار شیم وجود خارجی نداره! »

این مسافر از راهنمای ایستگاه پرس و جو می کند و مشخص می شود چون چاپ نقشه گران است همه را یک جا چاپ کرده اند.

و او گلایه اش را با این جمله تمام می کند که «اگه مث من از یک جای دیگه اومدید تهران بدانید و آگاه باشید این نقشه مترو نیست، نقشه های آرزوهای مدیر مترو تهران است! »

همه نقشه ها به روز رسانی می شود

درحالی که روایت های مشابه این مسافر بسیار است و به گفته یکی از مسافران همیشگی مترو حتی کسانی که هر روز از مترو استفاده می کنند اگر در مسیر غیر از مسیر هر روزه قصد سفر داشته باشند ممکن است نقشه های نصب شده آنها را در انتخاب مسیر دچار مشکل کند، محسن محمدیان  مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل متروی تهران این موضوع را رد می کند و به مهر می گوید : تمام نقشه های مترو در ایستگاه ها به روز رسانی شده است.

او ادامه می دهد : با افتتاح هر ایستگاه جدید این نقشه ها به روز رسانی می شود و همه ایستگاه های بهره برداری شده و در حال احداث در نقشه ایستگاه ها مشخص است.

 لزوم اصلاح تابلوهای راهنمای شهری

سخنان این مقام مسئول در مترو و سرگردانی برخی از مسافران نشان می دهد نفشه های نصب شده نمی تواند راهنمای مناسبی برای برخی از مسافران مترو به ویژه مسافرانی گذری و گردشگران نیستند.  

الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در این رابطه به مهر می گوید : نقشه های مترو باید همزمان با تکمیل خطوط کامل شوند و ممکن است نقشه های ایستگاه های راه اندازی نشده جلب نظر مسافران را نکند و مشکلاتی را ایجاد کند.

او ادامه می دهد : طی دو سال گذشته هر زمان که بحث توسعه گردشگری شهری به عنوان یکی از منابع درآمد پایدار شهرها مطرح شده است و یا تحقق شعار شهری برای همه این موضوعات را مطرح کرده ایم. تحریم های اقتصادی در موضوع  جذب گردشگری خارجی و داخلی تاثیر چندانی ندارد و می تواند با تدبیر و ایجاد زیر ساخت های مناسب گردشگری ازاین محل به کسب درآمدهای پایدار کمک کرد.

فخاری تاکید می کند : اما هربار این موضوع در صحن شورا پیشنهاد شده است، دوستان اعلام کرده اند قرار است طرح جامعی درخصوص تابلوهای راهنمای شهری تهیه شود که تاکنون نشده است.   تابلوهای راهنمایی محله ای در شهر به غیر وظیفه راهنمایی باید به نوعی وظیفه ترویجی را هم انجام دهند. این که در هر محله کتابخانه یا کتابفروشی محل در کجا قرار دارد. می توان با تابلوهای پرچمی مراکز فرهنگی، میراثی و تاریخیهر محله را مشخص کرد.

فخاری بر جانمایی درست این تابلوهای محله ای تاکید دارد و می گوید : باید ترکیب مناسبی از این تابلوها در محله باشد یعنی در مکانی با تعداد زیاد این تابلوها روبه رو نباشیم و در نقطه دیگر با تعداد اندک آن. شلوغی بیش از اندازه ایجاد مزاحمت های بصری می کند وگیج کننده است.

این عضو شورای هر تهران  معتقد است باید به  رنگ و شکل، اندازه  و جنبه های روانشناختی تابلوهای راهنما و اطلاع رسانی هم توجه شود.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 3  آبان    98، کد خبر:   4755563،  www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین