پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۴۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۱
رییس انجمن دیابت ایران گفت: بیش از هشت میلیون نفر از جمعیت کشور مبتلا به بیماری دیابت هستند که در این میان ۶۰ درصد افراد از بیماری خود خبر ندارند.

شعارسال: اسدالله رجب پنجشنبه شب در همایش انجمن دیابت آران‌وبیدگل در مجتمع کاشان مال افزود: بیماری دیابت در کشور روندی افزایشی داشته، چنان که ۳۰ سال پیش نزدیک به یک میلیون نفر مبتلا داشتیم اما این آمار به بیش از هشت میلیون نفر رسیده است.

 

وی بیان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در شمال تهران ۱۴ درصد از مردم بیماری دیابت دارند و ۱۸ درصد در معرض بیماری دیابت هستند؛ همچنین بیش از ۶۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان قلب تهران دیابتی هستند که این آمار جای تامل دارد.

 

رییس انجمن دیابت ایران با اشاره به توجه جهانیان به بیماری دیابت یادآور شد: ۴۵۰ میلیون نفر دیابتی در جهان وجود دارد که این آمار حاکی از روند رو به رشد این بیماری در جهان است.

 

وی تصریح کرد: در کشور ما بیشتر روی درمان هزینه می‌کنند، در حالی که در کشورهای پیشرفته بیشتر روی جنبه پیشگیری هزینه و برنامه‌ریزی دارند زیرا پیشگیری حوصله، وقت و نتیجه‌گیری دراز مدت دارد.

 

رجب در ادامه برنامه‌ریزی انجمن دیابت ایران برای آموزش و پیشگیری جامعه هدف شامل پزشکان و بیماران را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری و درمان بیماری دیابت نقش پررنگی دارند چرا که با جامعه ارتباط نزدیک‌تری دارند و با کمک خیران به ایفای نقش خود در برابر بیماران می‌پردازند.

 

وی اضافه کرد: انجمن دیابت آران‌وبیدگل نیز در کشور سرآمد است و توانسته در سال‌های گذشته خدمات بزرگی به جامعه بیماران دیابتی داشته باشد.

 

شیوع دیابت در آران‌وبیدگل بیش از میانگین کشور

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران‌وبیدگل هم در این همایش اظهار داشت: بحث غربالگری دیابت جمعیت بالای ۳۰ سال این شهرستان همزمان با ابلاغ طرح تحول سلامت آغاز شد و ۶۰ درصد این جمعیت غربالگری شدند.

 

اعظم باقری افزود: پنج هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم و ۷۰ بیمار دیابتی نوع اول تاکنون در این شهرستان شناسایی شده‌اند که مراقبت‌های لازم از آنها در حال انجام است.

 

وی بیان کرد: شاهد شیوع ۳۰ درصدی بیماری دیابت در بعضی از نقاط آران‌وبیدگل هستیم، در حالی که میانگین شیوع کشوری بیماری دیابت نزدیک به ۱۲ درصد است.

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران‌وبیدگل تشریح کرد: بررسی آمارهای مرتبط با بیماری دیابت نشان می‌دهد که به سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش و پیشگیری نیاز داریم و این مهم باید در اولویت سیاست‌گذاری‌های بهداشت و درمان کشور قرار گیرد.

 

وی چاقی و اضافه‌وزن، چربی خون، کم تحرکی و مصرف دخانیات را مهم‌ترین عامل‌های ابتلا به دیابت برشمرد.

 

باقری تاکید کرد: افراد باید نسبت به آزمایش قند خون ناشتای خود اقدام کرده و در صورت قرار داشتن در مرحله پیش دیابت، نسبت به پیشگیری اقدام کنند.

 

کارشناس مسوول بیماری‌های خاص شبکه بهداشت و درمان آران‌وبیدگل نیز تشریح کرد: ۵۰ درصد بیماران دیابتی این شهرستان مشکلات مالی دارند که بر این اساس نیاز به تشکیل انجمن احساس می‌شد و در نهایت انجمن دیابت از سال ۹۶ به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

 

علی فریدونی اضافه کرد: انجمن دیابت آران‌وبیدگل تنها انجمن ثبت شده در استان اصفهان است که برنامه‌های آموزشی با محوریت پیشگیری برای کودکان ۶ ساله تا سالمندان را اجرا می‌کند.

 

وی برنامه اصلی انجمن دیابت آران‌وبیدگل را پیشگیری و آموزش عنوان کرد و افزود: آموزش در زمینه تغذیه، تحرک و استرس در اولویت قرار دارد که خیران شهرستان نقش پررنگی در این زمینه داشته‌اند.

 

لزوم تغییر سبک زندگی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان هم در این همایش گفت: ضروری است سبک زندگی سالم در منطقه محور قرار گیرد و شهروندان به تحرک کافی، تغذیه مناسب و انجام برنامه‌هایی برای کاهش استرس ترغیب شوند.

 

علیرضا مروجی افزود: بیماری دیابت یک معضل جهانی است، دنیا هدف اصلی را توقف افزایش دیابت و چاقی تا سال ۲۰۳۰ قرار داده و همه تلاش‌ها در این زمینه برنامه‌ریزی شده است.

 

وی بیان کرد: باید هدف و برنامه‌ریزی اصلی این باشد که چه کارهایی انجام دهیم تا بیماری دیابت نگیریم و در کنار آن به دنبال بیمارستان، درمان و دارو باشیم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به کمبود انسولین در کشور تاکید کرد: راه رونق تولید سلامت در اصل این است که کاری کنیم تا بیماری‌ها کم و بیمارستان‌ها خلوت شوند.

 

وی طب ایرانی را فراتر از گیاه درمانی عنوان کرد و تصریح کرد: بیماران نباید تحت تاثیر تبلیغات سراغ داروها بروند.

 

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک است که به علت کمبود یا نبود انسولین یا اشکال در کارکرد آن ایجاد می‌شود و هر سه دیابت نوع‌یک با عامل توقف تولید انسولین، نوع دوم با عامل مقاومت نسبت به انسولین و دیابت حاملگی خطرناک بوده و مشکلات اساسی را برای بیمار و اطرافیان در پی دارد.

 

این قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.

 

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیشتر آمار مبتلایان به دیابت نوع دوم اختصاص دارد که به راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم می‌تواند در کنترل باشد.

 

آران‌وبیدگل با جمعیت افزون‌بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

 

شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.

 

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 10آبان1398، کدخبر: 83537227، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین