پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از برنامه‌ریزی برای دستیابی به ضریب خود اتکایی ۱۱۰ درصدی گندم ظرف ۱۰ سال آینده خبر داد.

شعارسال: اسکندر زند اظهارداشت: برای تحقق ضریب خود اتکایی ۱۱۰ درصدی گندم، برنامه‌های پشتیبانی مفصلی در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج داریم.

وی افزود: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به تولید رقم، تولید هسته‌های اولیه بذر، تولید بذر گواهی شده، معرفی سموم جدید و کم خطر، معرفی روش‌های جدید خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی، افزایش بهره وری آب و بهبود تغذیه گندم اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که سالانه تا ۱۰ رقم جدید گندم وارد چرخه تولید کنیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۲ رقم گندم در عرصه‌های تولید کشور کشت می‌شود، اظهار داشت: ۹۵ درصد کل ارقام گندمی که کشت می‌شود تولید داخل و برای تولید گندم کشور ۱.۲ میلیون تن بذر نیاز است که هسته اولیه آن را موسسه تحقیقات اصلاح بذر تامین می‌کند.

*سهم بذور گواهی شده گندم به ۵۰ درصد می‌رسد

زند درباره توسعه مصرف بذور گواهی شده گندم تصریح کرد: طی یک برنامه ۱۰ ساله در نظر داریم سهم بذور گواهی شده گندم در اراضی کشاورزی را به بالای ۵۰ درصد برسانیم.

وی سهم کنونی بذور گواهی شده گندم را از کل بذور مصرفی در کشور ۳۰ درصد عنوان کرد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: استراتژی ما تولید ارقام پر محصول، مقاوم و با کارایی بالای مصرف آب در مزارع آبی گندم است.

زند در مورد تولید ارقام حبوبات نیز اظهارداشت: هم اکنون ما در زمینه تولید ارقام جدید و انتقال ژرم پلاسم حبوبات از کشورهای مختلف کار می‌کنیم و امیدواریم با ورود ارقام جدید، سبد ارقام حبوبات متنوع شود.

وی با بیان اینکه برای کشت نخود در پاییز، محققان این سازمان به دنبال تولید ارقام مناسب هستند، اضافه کرد: نخستین رقم نخود برای کشت پاییزه موسوم به سارال معرفی شده است که تا منفی ۱۸ درجه سرما را تحمل می‌کند ضمن اینکه درحال حاضر ما بر روی ترویج و ارتقای کیفیت آن کار می‌کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 12مرداد1395، کدخبر: 3730032: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین