پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۸۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره آخرین وضعیت لوایح چهارگانه FATF گفت: 2 لایحه از لوایح چهارگانه پیش از این به تصویب نمایندگان رسید و 2 لایحه CFT و پالرمو چالشی شده‌اند. با این حال، با توجه به اینکه مدت زیادی است این لوایح در مجمع تشخیص مانده‌اند، بعید است به این زودی‌ها تعیین تکلیف شوند.

شعار سال:محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره آخرین وضعیت لوایح چهارگانه FATF گفت: 2 لایحه از لوایح چهارگانه پیش از این به تصویب نمایندگان رسید و 2 لایحه CFT و پالرمو چالشی شده‌اند. با این حال، با توجه به اینکه مدت زیادی است این لوایح در مجمع تشخیص مانده‌اند، بعید است به این زودی‌ها تعیین تکلیف شوند.

 محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در تشریح آخرین وضعیت لوایح چهارگانه FATF گفت: FATF یک موضوع و پیش‌نیازهای آن یک بحث دیگر است. پیش از این 2 مورد از لوایح چهارگانه FATF به تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود و در حال حاضر 2 لایحه آن چالش‌برانگیز شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی پیش از این به تصویب مجلس رسیده است، اما لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم CFT و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، موسوم به پالرمو، چالشی شده‌اند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی درباره لوایح پالرمو و CFT توضیح داد: این لوایح با شروطی که منافع ایران را تامین ‌کند به تایید و تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس رسید، اما با مشکلاتی مواجه شد که مانع تایید و ابلاغ آن به دولت شده‌اند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: این لوایح پس از تایید در صحن مجلس به شورای نگهبان رفت و پس از ایراداتی در این شورا بارها بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود و در نهایت برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت، اما با گذشت مدت طولانی از این موضوع، بدون اینکه تعیین تکلیف شود، همچنان در مجمع مانده است.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین به بیان نظر موافقان و مخالفان لوایح چهارگانه FATF پرداخت: برخی منتقدان این لوایح معتقدند نباید با دست خودمان وارد موضوعاتی شویم که برای امنیت ملی خطرناک است، ولی موافقان آن تاکید دارند اگر دیدیم این کنوانسیون‌های بین‌المللی مطابق منافع ما نیستند، از آنها خارج می‌شویم.

او همچنین توضیح داد: منتقدان می‌گویند این رفت و برگشت هزینه زیادی برای ما دارد و خارج شدن از این لوایح و کنوانسیون‌های بین‌المللی وابسته به آن پروسه‌ای طولانی است.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه موافقان این لوایح بر حق شرط‌ها تاکید دارند گفت: موافقان قائل به حق تحفظ برای جمهوری اسلامی هستند و می‌گویند با پیش‌شرط وارد این کنوانسیون‌ها می‌شویم، ولی مخالفان اعتقاد دارند که اداره‌کنندگان این کنوانسیون‌ها حق تحفظ ما را نمی‌پذیرند چون شرط سایر کشورهای عضو این کنوانسیون‌ها را نپذیرفته‌اند.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تمدید چندباره فرصت گروه ویژه اقدام مالی FATF برای جمهوری اسلامی ایران، گفت: گروه ویژه اقدام مالی FATF، مهلت جمهوری اسلامی برای پیوستن به این کنوانسیون را چند بار تمدید کرده است، ولی با توجه به شرایط، به نظرم بعید است بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت به این زودی‌ها تمام شود چون هنوز به نتیجه و جمع‌بندی نرسیده‌اند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد مجمع تشخیص وارد یک بحث جدید در این زمینه شده است و تاکید دارد این لوایح برخلاف سیاست‌های کلی نظام نباشد. بنابراین چالش عمده‌ای وجود دارد که باید خارج از بحث‌های جناحی و سیاسی حل شود.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: لوایح باقی‌مانده CFT و پالرمو موضوعات امنیتی و فنی زیادی دارد و دارای مباحث قضایی، بانکی و مالی است و باید با دقت خارج از هرگونه سیاسی‌کاری و گروه‌گرایی بررسی و تعیین تکلیف شود.

جمالی نوبندگانی، در پاسخ این پرسش که در صورت تعلل و نپیوستن به این کنوانسیون و اتمام مهلت تعیین‌شده شورای FATF برای جمهوری اسلامی آیا با مشکل جدیدی مواجه می‌شویم، گفت: مخالفان معتقدند اگر به FATF نپیوندیم، دیگر نمی‌توانند بالاتر از تحریم‌های موجود را تحریم کنند. هم‌اکنون نیز بانک‌های جهانی و سوئیفت با ما کار نمی‌کنند و با توجه به اینکه تضمینی هم نداده‌اند که اگر وارد FATF شویم تحریم‌ها برداشته می‌شود، بنابراین تمایلی از سوی مخالفان برای پیوستن به FATF وجود ندارد.

گفتنی است پیش از این در زمان ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس وقت قوه قضاییه، لوایح پالرمو و CFT ‌در جلسه سران قوا مطرح و تایید شد و به تایید و تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم رسید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اعتمادآنلاین،تاریخ انتشار:12آبان1398،کد خبر:356026،etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
0
0
اين ننگ را هرگز نخواهيم پذيرفت، حالا كه با درايت علي زمان، پوزه آمريكا و دستنشانده هاش به خاك ماليده شده و آمريكاي شيطان بزرگ و انگليس كفتار پير رو به افول هستند تا نابودي كامل آنها مقاومت مي كنيم فقط اگه نفوذي هاي داخلي بگذارند كار را سريعتر يكسره مي كنيم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین