پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۴۳۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
در هفته گذشته، پیش‌نویس طرح اصلاح برخی از پایه‌های مالیاتی منتشر شد که موج منفی زیادی را در بازارهای مختلف به پا کرد؛ از بازار پول تا سرمایه، همگی به این خبر واکنش نشان دادند. اما در بازار سرمایه با وجود روند مثبتی که در پیش گرفته بود، سبب شد که فعالان بازار محتاطانه قدم بردارند و بازار را در وضعیتی متعادل حفظ کنند.

شعارسال:پیش‌نویس طرح اصلاح برخی از پایه‌های مالیاتی منتشر شد که موج منفی زیادی را در بازارهای مختلف به پا کرد؛ از بازار پول تا سرمایه، همگی به این خبر واکنش نشان دادند. اما در بازار سرمایه با وجود روند مثبتی که در پیش گرفته بود، سبب شد که فعالان بازار محتاطانه قدم بردارند و بازار را در وضعیتی متعادل حفظ کنند.
 
 در هفته گذشته، پیش‌نویس طرح اصلاح برخی از پایه‌های مالیاتی منتشر شد که موج منفی زیادی را در بازارهای مختلف به پا کرد؛ از بازار پول تا سرمایه، همگی به این خبر واکنش نشان دادند. اما در بازار سرمایه با وجود روند مثبتی که در پیش گرفته بود، سبب شد که فعالان بازار محتاطانه قدم بردارند و بازار را در وضعیتی متعادل حفظ کنند.
 
حتی در روز گذشته نیز شاهد افت بازار و ورود آن به محدوده منفی بودیم که این روند را در ابتدای روز جاری هم مشاهده کردیم. به نظر می‌رسد این عملکرد، به سبب ترس از مبهم بودن آینده تصمیمات مالیاتی دست اندرکاران وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی بود.
 
در همین خصوص، روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه و مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار به تجارت‌نیوز می‌گوید: «روند امروز بازار دور از انتظار نبود و حرکت طبیعی خود را طی کرد؛ در شرایطی که گمانه‌‌زنی‌های فراوانی برای بودجه منتشر می‌شود و همچنین دولت برای حذف فروش نفت از بودجه دو سال آینده، به دنبال راه‌های جدید درآمد مالیاتی است تا بتواند کسری بودجه خود را تامین کند، اتفاقات اخیر رخ داده است.»
 
وی در ادامه افزود: «بنابراین این مساله از هفته گذشته بر بازارهای مختلف نظیر بازار پول و سرمایه تاثیر گذاشت. اما این احتمال وجود دارد که برای ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید، عوارض صادراتی گذاشته شود یا قیمت انرژی شرکت‌ها را افزایش دهند.»
 
شریعتی تصریح کرد: «همچنین این احتمال وجود دارد که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یابد. بنابراین مردم در حال گمانه‌زنی‌هایی هستند که دولت از چه طریقی خواهان جبران کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی خود است.»
 
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر زمزمه‌هایی نیز درباره پیش نویس لایحه سازمان امور مالیاتی در خصوص دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی یا سود سرمایه‌ای سهام مطرح شد، اما وزیر اقتصاد آن را تکذیب کرد.»
 
وی با تاکید بر بدبین بودن اهالی بازار سرمایه، عنوان کرد: «به همین دلیل تصور می‌کنند که دولت اینگونه پیش‌نویس‌ها را در ابتدا منتشر می‌کند تا واکنش بازارهای مختلف را مشاهده کنند، سپس به دنبال تکذیب آن می‌افتند تا خط مساله را برای خود مشخص کنند.»
 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: «همین رویکرد سبب شده که عموم فعالان بازار سرمایه بدبین باشند به اینکه اگر دولت بخواهد در جیب شرکت‌ها دست ببرد برای گرفتن مالیات قابل توجه و یا حذف معافیت مالیاتی محصولات صادراتی، باعث می‌شود که بازار دست به عصا حرکت کند.»
 
وی در ادامه افزود: «همانطور که مشاهده کردید، روند بازار در هفته گذشته متعادل و مثبت بود، اما در دیروز و دقایق ابتدایی امروز کماکان شاهد افت جریان صعودی بورس هستیم.»
 
وی با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد که طی دو ماه آینده شاخص کل در محدوده ۳۰۰ هزار تا ۳۲۰ هزار نوسان داشته باشد، عنوان کرد: «همچنین شاید در روزهای آینده نوبت مرحله چهارم خروج از برجام فرا می‌رسد که این مساله هم قابلیت وارد کردن شوک روانی سیاسی را به بازار دارد.»
 
شریعتی تصریح کرد: «به همین دلیل اگر بخواهیم بگوییم که عرضه‌ها باعث منفی شدن بازار شده، اینطور نیست. بلکه خریداران قدرتمند وارد نشده‌اند. فروشنده‌ها هم عمدتا نوسان‌گیران بودند که از سهم‌ها خارج شدند.»
 
وی با ذکر این نکته که حجم بازار، نسبت به هفته گذشته بسیار بهتر است، گفت: «به این معنی که سهم‌های ارزنده در هنگام افت خریداری می‌شوند، اما وقتی که نسبتا افزایش پیدا می‌کنند، دیگر خریداری برای آنها وجود ندارد.»
 
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «بنابراین باید دو مقطع حساس پیش‌رو را بگذرانیم تا بتوانیم تحلیل و ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت بازار به دست آوریم.»
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تجارت نیوز ،تاریخ انتشار:  12 آبان 1398،کدخبر:408237   ،www.tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین