پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۳۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
مساجد پایگاه‌های بزرگ انسان‌سازی هستند که اگر دارای برنامه و مدیریت صحیحی باشند می توان از طریق آن ها اتفاقات بزرگی را رقم زد از همین رو در این گزارش به سراغ یکی از مساجد حاشیه شهر زاهدان رفته ایم که با تلاش چند جوان تبدیل به یک خیریه بزرگ در سطح استان سیستان و بلوچستان شده است.

شعارسال: جوانان مسجد حضرت «سید الشهداء» زاهدان در اقدامی خودجوش و انقلابی مسجد خود را به خیریه ای به وسعت استان پهناور سیستان و بلوچستان تبدیل کردند.
 
مسجد از مهم‎ترین پایگاه‎های فرهنگی و مذهبی مسلمانان است که در قرآن و عترت آثار و برکات فراوانی برای آن بر شمرده‌‏ شده است. این مکان مقدس که از دوران صدر اسلام همواره مورد توجه پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بوده، نقش به سزایی را در رشد و ارتقای فردی و اجتماعی و نیز  پیروزی‌های ملت های مسلمان در ادوار مختلف تاریخ اسلام ایفا کرده است.
 
همچنین نقش‌آفرینی مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و نیز در دوران ۸ سال دفاع مقدس اهمیت این مکان را برای مسلمانان عصر حاضر ملموس‌تر کرده است، بنابراین مساجد هم دارای کارکردهای فردی و هم دارای کارکردهای اجتماعی هستند.
 
بدون شک یکی از عوامل تاثیر گذار در پیشبرد فرهنگ و تمدن اسلامی در زمینه های مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی مساجد بوده و هستند که جامعه اسلامی بدون آن ها نمی تواند نقش های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خود را ایفا کند.
 
مساجد پایگاه‌های بزرگ انسان‌سازی هستند که اگر دارای برنامه و مدیریت صحیحی باشند می توان از طریق آن ها اتفاقات بزرگی را رقم زد از همین رو در این گزارش به سراغ یکی از مساجد حاشیه شهر زاهدان رفته ایم که با تلاش چند جوان تبدیل به یک خیریه بزرگ در سطح استان سیستان و بلوچستان شده است.
 
فعالیت یک هزار و ۳۶۹ کانون فرهنگی هنری مساجد در سیستان و بلوچستان
 
سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و ۳۶۹ کانون فرهنگی هنری مساجد در این استان فعالیت می‌کنند که بیشتر آن‌ها در روستاها واقع شده اند.
 
حجت الاسلام مهدی پودینه با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد اعضای کانون‌های مساجد استان سیستان و بلوچستان حدود ۵۰ هزار نفر است، افزود: امروز راه درمان آسیب‌های اجتماعی و حل بحران‌ها حضور جوانان و نوجوانان در مساجد است.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان سیستان و بلوچستان در مناطق روستایی و عشایری فعالیت دارند، ادامه داد: از این تعداد ۸۱۰ کانون در مساجد شیعه و ۵۵۹ کانون در مساجد اهل سنت فعالیت می‌کنند.
 
سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای تجهیز مساجد به کانون‌های فرهنگی و هنری هیچ‌گونه محدودیتی در استان وجود ندارد، افزود: هر مسجدی که درخواست کانون فرهنگی و هنری داشته باشد ما با افتخار در اختیار آن مسجد قرار خواهیم داد.
 

اما ما برای تهیه این گزارش به سراغ مسجد حضرت «سیدالشهداء» در انتهای خیابان «مالک اشتر» زاهدان رفته ایم، این مسجد که در یکی از محلات حاشیه نشین شهر زاهدان قرار دارد چندسالی است مورد توجه تعدادی از خیرین استانی و کشور قرار گرفته است.
 
چند سال قبل در این مسجد تعدادی جوان تصمیم گرفتند خودشان برای مردم محله خودشان کاری انجام بدهند از همین رو یک موسسه خیریه را تشکیل دادند. موسسه خیریه مسجد حضرت «سیدالشهداء» (ع) در ابتدا باهدف کمک به ایتام و نیازمندان حاشیه شهر زاهدان و به خصوص اطراف خود مسجد شکل گرفت.
 
فعالیت های خیریه مسجد حضرت سیدالشهدا به صورت ارائه خدمات محدود به خانواده های بی سرپرست از طرف چند نفر از جوانان انقلابی آتش به اختیار مسجد سیدالشهدا(ع) زاهدان شروع شد
 
فعالیت های این خیریه به صورت ارائه خدمات محدود به خانواده های بی سرپرست از طرف چند نفر از جوانان انقلابی آتش به اختیار مسجد سیدالشهدا(ع) زاهدان شروع شد و با راهنمایی و حمایت تعدادی از خیرین و متعمدان استان سیستان و بلوچستان در بخشی از این مسجد که در انتهای خیابان «مالک اشتر» قرار داشت، متمرکز شد.
 
این جوانان کار خود را از همان محله «مالک اشتر» که یکی از محلات حاشیه نشین زاهدان بود آغاز کردند و تعدادی از خانواده های نیازمند آن محله را تحت پوشش قرار دادند که از طریق مرکز پذیرش و ارائه خدمات واقع در مسجد سیدالشهدا (ع) پشتیبانی می شدند ولی بعدها بعلت ازدیاد تعداد مراجعه کنندگان و دوری محل زندگی برخی از مراجعه کنندگان کار خود را گسترش دادند و در هر یک از مساجد حاشیه ای شهر زاهدان یک دفتر تاسیس کردند.
 
خوشبختانه به علت خدماتی که این جوانان ارائه می کردند همکاری نهادها و موسسات خیریه با آنها روز به روز بیشتر شد از همین رو به پیشنهاد مسئولان شهر و استان کار خود را به عنوان شورای هماهنگی دفاتر خیریه مردمی مساجد استان سیستان و بلوچستان آغاز کردند.
 
با تاسیس این شورا حالا این جوانان انقلابی که کار خود را از یک مسجد در حاشیه شهر زاهدان آغاز کرده بودند تقریبا در همه مساجد سطح  استان سیستان و بلوچستان یک دفتر خیریه دایر کرده بودند و از طریق مساجد هر محله به نیازمندان کمک می کردند.
 
گسترش خدمت رسانی در مساجد علاوه بر اینکه موجب حفظ آبروی نیازمندان بود موجب حضور عده زیادی از جوانان در مساجد شد که بتوانند به خانواده های ساکن این مناطق از نزدیک خدمت رسانی کنند.
 
از همین رو برای اطلاع از نحوه و میزان خدمات ارائه شده توسط این جوانان آتش به اختیار به سراغ مسئول شورای هماهنگی خیریه مردمی مساجد استان سیستان و بلوچستان رفتیم.
 

خدمت رسانی شورای هماهنگی خیریه مردمی مساجد سیستان و بلوچستان
 
میثم کرامتی مقدم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خدمات ارائه شده توسط شورای هماهنگی خیریه مردمی مساجد استان سیستان و بلوچستان در زمینه های مختلف از جمله تامین و توزیع ارزاق و مایحتاج نیازمندان است.
 
وی افزود: با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان تامین قوت روزانه خانواده ها، براساس نیاز سرانه خانواده و به شرح دفاتر تنظیمی مرکز توزیع و ارائه خدمات تهیه و توزیع می شود.
 
ارائه سبدکالا به بیش از ۱۰ هزار نفر
 
مسئول شورای هماهنگی خیریه مردمی مساجد سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سالانه توسط این خیریه به بیش از ۱۰ هزار نفر سبدکالا ارائه می شود، ادامه داد: این بسته ها شامل برنج، ماکارونی، چای، قندوشکر، روغن، حبوبات، لبنیات، میوه فصل، موادشوینده، لوازم بهداشتی، گوشت گرم، تن ماهی، شیرینی و آجیل شب عید است.
 
وی گفت: به جهت تامین پوشاک و کفش نیازمندان نیز در دو نوبت در سال یکی پیش از نوروز و دیگری همزمان با بازگشائی مدارس و لزوم تهیه نوشت افزار و لباس این موضوع در دستور کار است.
 
کرامتی مقدم با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی انجام شده نوجوانان دختر و پسر در انتخاب رنگ و مدل لباس و کفش خود برابر عرف جامعه آزاد هستند، تصریح کرد: این خیریه با همکاری خیرین استانی و کشوری سایر اقلام مورد نیاز خانواده ها از جمله لوازم خانگی، بهداشتی و کالاهای مصرفی برابر درخواست آنان را نیز به صورت موردی و در صورت تایید تهیه می کند.
 
وی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع تعلیم و تربیت افزود: الویت اصلی شورای هماهنگی خیریه مردمی مساجد سیستان و بلوچستان موضوع تعلیم و تربیت و مراقبت های اخلاقی و پرورشی است.
 
وی ادامه داد: از همین فراهم کردن امکانات تحصیلی برای همه کودکان، تشویق دانش آموزان  به فعالیت های علمی و تامین هزینه های آن، بررسی وضعیت تحصیلی و اخلاقی آنان از طریق ارتباط نزدیک، پیش بینی تشویق ها و جوایز مادی و معنوی برای ایجاد رقابت سالم در میان کودکان، امکان برخورداری خانواده های تحت پوشش از همکاری مشاوران تحصیلی و برگزاری اردوهای زیارتی از جمله اقدامات شورای هماهنگی خیریه مردمی مساجد سیستان و بلوچستان در این زمینه است.
 
مسئول شورای هماهنگی خیریه مردمی مساجد سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مشکل مسکن یکی دیگر از معضلات خانواده‌های تحت پوشش این خیریه است، گفت: متاسفانه خدمات موسسه در بخش مسکن بسیار پر هزینه است اما با این وجود در چندین مورد از جمله ساخت، تعمیر ومرمت خانه و همچنین تجهیز امکانات اولیه زندگی همکاری داشته ایم.
 
وی اظهار داشت: این خیریه در بخش بهداشت و درمان هم خدماتی را ارائه می کند و سالانه به بیش از ۲۵۰ نفر از بیمارانی که توسط خیرین شناسایی شده اند، داروی رایگان تعلق می گیرد. همچنین در صورت نیاز از مشاوره پزشکی و روان پزشکی نیز به صورت رایگان استفاده می کنند.
 
خوشبختانه پس از تشکیل خیریه مسجد سیدالشهدا تعدادی از پزشکان متخصص و متعهد زاهدانی نیز با ما همراه شدند و امکان دسترسی سریع خانواده ها به هنگام نیاز به تخصص های پزشکی و مشاوره امکان پذیر شده است
 
کرامتی مقدم افزود: خوشبختانه پس از تشکیل این خیریه تعدادی از پزشکان متخصص و متعهد زاهدانی نیز با ما همراه شدند و امکان دسترسی سریع خانواده ها به هنگام نیاز به تخصص های پزشکی و مشاوره امکان پذیر شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین با همکاری دیگر موسسات و نهادهای خیریه اردوهای سلامت توسط پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشک در حاشیه شهرها و تعدادی از روستاهای استان بلوچستان و سیستان  برگزار شده که به طور متوسط سالانه حدود ۵ هزار نفر ویزیت رایگان می شوند.
 
نکته جالب توجه خدمات شورای هماهنگی خیریه مردمی مساجد سیستان و بلوچستان این بود که همه اعضا آن جوان بودندو نقطه شروع آن هم از یک محله  حاشیه ای شهر زاهدان بود اما حالا کارشان آنقدر گسترش پیدا کرده بود که تقریبا در همه مساجد استان سیستان و بلوچستان یک دفتر داشتند.
 

ارائه خدمات خیریه در موضوع ازدواج جوانان
 
مسئول امور شهرستان ها و نظارت بر امور خیریه مردمی مساجد استان سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: این خیریه در موضوع ازدواج جوانان هم فعالیت ها و کمک های متعددی ارائه می کند.
 
میلاد محمد قاسم با اشاره به اینکه تاکنون در سطح استان سیستان و بلوچستان ۱۵۵۰ سری جهیزیه از سوی این خیریه و با کمک دیگر نهادها و مسسات خیریه توزیع شده است، افزود: ارائه مشاوره های قبل از ازدواج توسط متخصصین این حوزه، تامین جهیزیه زوجین به صورت رایگان و مشارکتی و هم چنین معرفی آنان برای گرفتن وام برای کمک هزینه ازدواج‌ و زندگی زوجین از دیگر اقدامات این خیریه است.
 
توزیع ماهانه ۵۰۰ غذای گرم بین افراد کارتن خواب در زاهدان، توزیع حدود ۱۰ هزار پرس غذای گرم هر سال در عید غدیر، توزیع افطاری در ایام ماه مبارک رمضان برای حدود ۲۵ هزار نفر، تهیه لوازم التحریر و... از جمله دیگر اقدامات شورای هماهنگی خیریه مردمی مساجد سیستان و بلوچستان است
وی ادامه داد: توزیع ماهانه ۵۰۰ غذای گرم بین افراد کارتن خواب حاشیه شهر زاهدان، توزیع حدود ۱۰ هزار پرس غذای گرم هر سال در عید غدیر (اطعام غدیر )، توزیع پنیر و افطاری در ایام ماه مبارک رمضان برای حدود ۲۵ هزار نفر از روزه دارن، طرح تهیه لوازم التحریر و... از جمله دیگر اقدامات شورای هماهنگی خیریه مردمی مساجد سیستان و بلوچستان است.
 
محمد قاسم تصریح کرد: همه این اقدامات از تصمیم چند جوان در یک مسجد شکل گرفت که خوشبختانه با همت این جوانان و همچنین حمایت نهادها و موسسات خیریه روزبه روز در حال گسترش است.
 
وی گفت: البته مرکز اصلی فعالیت های ما همچنان همان مسجد سیداشهداء زاهدان است که خوشبختانه با تلاش دوستان خدمات در سطح استان پهناور سیستان و بلوچستان گسترده شده است.
 
وی اظهار داشت: نکته حائر اهمیت این است با وجود اینکه این خیریه در مساجد اهل تشیع در سطح استان سیستان و بلوچستان فعالیت می کند اما در ارائه خدمت میان براداران و خواهران اهل سنت هیچ تفاوتی وجود ندارد و همه از این خدمات بهرمند می شوند.
 
تجربه موفق جوانان مسجد حضرت «سیدالشهداء» زاهدان نشان داد که مساجد، علاوه بر آنکه یاد و نام بلند مرتبه خداوند متعال را زنده نگه می‌دارند، ظرفیتی مردم‌نهاد برای پیشبرد بسیاری از مشارکت‌های نیکوکاری، خیرخواهانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند.

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری  مهر  ،تاریخ انتشار: 15  آبان 1398،کدخبر:   4723930 ،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین