پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
رئیس شورای تحول در علوم انسانی گفت: اگر در تحول در علوم انسانی به موفقیتی دست پیدا نکنیم، یعنی در هیچ یک از امور انقلاب اسلامی موفق نبودیم.

شعارسال: وی عصر جمعه در مراسم گشایش دومین دوره آموزشی گفتمان نخبگان علوم انسانی در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم با بیان این مطلب، اظهار داشت: آن روزی که مردم در تظاهرات میلیونی در لبیک به ندای حضرت امام (ره) به راه افتادند به طور طبیعی یکی از بارزترین شعارهایی که برخاسته از وجدان تاریخی آنها بر لبشان شکوفا شد، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود.

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دایره مفهوم استقلال تنها به استقلال سیاسی و دخالت نکردن خارجی ها در امور داخلی کشور محدود نمی شود، گفت: استقلال یک مفهوم جامع و عمیق است، و همه چیز یک ملت را در بر می گیرد، و البته به معنای بی اعتنایی به دستاوردهای دیگران نیز نیست.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی با بیان اینکه استقلال به معنای تصمیم گیری هر ملت برای خود است، گفت: اگر ما می خواهیم از دستاورد دیگران استفاده کنیم، نخست باید بدانیم که به چه علت این کار را می کنیم، و کورکورانه دست به این کار نزنیم، تا دیگران از روی غفلت ما هر چه را که می خواهند سر سفره ما نگذارند.

حداد عادل همچنین با بیان اینکه هر چند تاسیس دانشگاه در ایران در راستای استفاده از تجربه ها و دستاوردهای غرب امری ضروری بود، ولی یک کار برخاسته از اندیشه استدلالی نبود، افزود: کسانی که در کشورهای اروپایی و غربی تحصیل کردند، و در بازگشت خود به ایران اقدام به تاسیس دانشگاه نمودند، رابطه بین این کار و معارف گذشته ما را برقرار نکردند.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور اضافه کرد: در رشته های دانشگاهی حتی در رشته های مهندسی و پزشکی نیز نگاه غالب بنیانگذاران این بود، که ما باید دست نیاز به سوی غرب دراز کنیم ، چرا که آنچه خودمان داریم ارزش و اهمیت زیادی ندارد.

رئیس شورای تحول در علوم انسانی با بیان اینکه به طور کلی این رویکردها نسبت به رشته های دانشگاهی در بحث علوم انسانی قدری قابل درنگ و تامل است، با طرح سوالی گفت: آیا می شود بگوییم رشته های علوم انسانی رابطه ای با معنای انسان در یک فرهنگ و تمدن ندارند، به عبارت دیگر در حالی که مفهوم انسان در هر کدام از دو فرهنگ و تمدن غربی و اسلامی دارای دو مفهوم متفاوت است چگونه با یکدیگر شباهتی پیدا می کند؟

وی خاطرنشان کرد: در تحول فکری و فلسفی غربی هر حقیقتی در وجود انسان که نشانه متعالی بودن آن است، به بخشی از طبیعت، جامعه، ذهن و یا روان او فرو کاسته شده است.

حداد عادل با بیان اینکه سیر عمومی حرکت فکری چند قرن گذشته دنیای غرب هر چیزی که دلالت بر آسمانی بودن انسان داشته است، را به یکی از جنبه های مادی او نسبت داده است، اذعان داشت: نظریه ها و مباحث مطرح شده از سوی دانشمندان غربی بویژه فروید در روانشناسی، داروین در زیست شناسی و همچنین اگوست کنت و مارکس در جامعه شناسی و اقتصاد بر مبنای همین رویکرد بوده است.

وی با اشاره به سخنان شهریور ماه سال 88 رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تحول در علوم انسانی، تصریح کرد: چند ماه پس از این سخنان با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای تحول در علوم انسانی تشکیل شد، و پس از مشخص شدن دبیرخانه آن 4 هدف عمده از جمله اسلامی کردن علوم انسانی، بومی کردن علوم انسانی، کار آمدی و روز آمدی علوم انسانی در دستور کار آن قرار گرفت، و برای رسیدن به این اهداف روش ها و میدان های کاری مشخصی اعم از برنامه ریزی آموزشی و تالیف کتاب های درسی، تربیت استاد و دانشجو و همچنین پژوهش ها و پایان نامه های دانشجویی برای آن تعیین شد.

حداد عادل با بیان اینکه در حال حاضر نوع پذیرش دانشجو در رشته های علوم انسانی در کشور هیچ حساب و کتابی ندارد، افزود: در این خصوص موضوع کمیت و کیفیت دانشجویان علوم انسانی اصلا مطرح نیست، به نحوی که یک دانشگاه به یک باره تصمیم می گیرد، که 20 هزار دانشجو را برای تحصیلات تکمیلی بپذیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هم اکنون در 83 دانشگاه کشور بدون توجه به نیازها و ظرفیت ها، رشته روانشناسی در مقطع دکتری تدریس می شود، اظهار کرد: مجموع این اقدامات منجر به فارغ التحصیل شدن تعداد زیادی از دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و در نتیجه بیکار شدن آنها می شود، و آن وقت این معضل که به خاطر هماهنگ نمودن دانشگاه در پذیرش دانشجو صورت گرفته به حساب کل نظام اسلامی گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه طی برآوردهای صورت گرفته برای ایجاد تحول در همه رشته های علوم انسانی نیازمند تالیف بیش از 8 هزار کتاب هستیم، این اقدام را به دلیل کمبود بودجه کاری بس دشوار عنوان کرد، و افزود: طبق توافقنامه صورت گرفته با سازمان انتشاراتی سمت مسئولیت این کار به این نهاد واگذار شده، و به تازگی کار تالیف و چاپ نخستین کتاب طرح تحول به پایان رسیده، ولی برای تالیف کتاب های بسیار زیادی که برای این کار احتیاج داریم، مسیر طولانی را باید طی کنیم.

وی با بیان اینکه کار تحول در علوم انسانی یک کار مقطعی و کوتاه مدت نیست، افزود: علوم انسانی غربی در طول چند قرن تکمیل و به شکل امروزی خود در آمده است، از این رو نباید انتظار داشت که اهداف این طرح در یک بازه زمانی کم به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: کار تحول در علوم انسانی یک کار تمدنی و یک اهتمام تمدن ساز است، و اگر ما آرزومند تحقق این امر و حرکت در راه تمدن اسلامی هستیم، بدون اسلامی کردن علوم انسانی هیچ توفیقی بدست نخواهیم آورد.

رئیس شورای تحول در علوم انسانی همچنین وجود یک جریان در دانشگاه ها که از طرح تحول علوم انسانی پشتیبانی کند، را ضروری عنوان کرد، و افزود: در حال حاضر گروه هایی هستند که تا فرصتی بدست آورند، آن را در راستای تخطئه طرح تحول علوم انسانی به کار می گیرند، و بر روی مجلات و نشریه های دانشجویی خود از عنوان کودتا بر علیه فلان رشته در قالب این طرح یاد می کنند.

وی با بیان اینکه یک عده ای بیشتر از متدینین اهمیت کار تحول در علوم انسانی را به دلیل خطری که برای پایگاه های استکباری و غربی آنها در داخل کشور دارد، درک می کنند، افزود: یکی از چیزهایی که من را به پیشبرد این طرح مصمم تر می کند، همین واکنش این عده نسبت به طرح تحول علوم انسانی است.

دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی تا 29 مرداد ماه با حضور بیش از 300 تن از دانشجوی برتر و نخبه رشته علوم انسانی کشور و همچنین 12 نفر از استادان برجسته حوزوی و دانشگاهی در موسسه فرهنگی فردوس وسف قم برگزار می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 15 مرداد 1395، کدمطلب: 82176641 (5483351) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
فی الواقع این دو با یکدیگر کاملا عجین شده هستند
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین