پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۲۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۲
تلفيق دانش نانو با کشاورزي شهري (Urban Agriculture) براي توليد برنج با 80 درصد آب کمتر روي بام!

شعارسال: محققان دانشگاه اميرکبير مدعي‌اند با استفاده از اسپري نانوذرات پليمري روي برگ گياه برنج، موفق به کاهش تعريق گياه شده و از طرفي با پوشاندن سطح خاک از هدررفت آب به شکل تبخير جلوگيري کرده اند. به اين ترتيب محصول برنج با 85 درصد آب کمتر از حالت شاليزاري توليد شد.

به نظر مي رسد چند ابهام جدي در اين طرح آزمايشگاهي وجود دارد. اول اينکه تعريق گياه به واسطه روزنه سطح برگها يک عملکرد طبيعي در فرايند فتنوسنتر، تنفس سلولي و نيز متعادل سازي حرارت گياه بوده و هر چه ميزان توليد مواد قندي نشاسته اي در گياه بالاتر باشد اين تعريق آب نيز بالاتر خواهد بود. لذا با جلوگيري از خروج آب از اين روزنه ها عملاً اين چرخه جذب آب و توليد کربوهيدات ها مختل خواهد شد. اما در تصاوير مي‌بينيم که اين اتفاق نيفتاده بنابراين يا نانوورقه اسپري شده يا درست عمل نمي‌کند و يا اينکه محصول با کاهش شديد عملکرد مواجه است که البته در گزارش به آن اشاره‌اي سربسته اي ميشود. مورد دوم اينکه براي کاهش مصرف آب در شاليزارها الزاما نياز به توليد فناوري پيچيده اي نيست کافي است با مديريت شاليزارها به روش خشکه کاري از اسراف آب جلوگيري کرد! سوم اينکه ميزان تبخير از سطح برگ‌هاي گياه در مقايسه با تبخير از سطح خاک عدد بسيار ناچيزي است. که البته براي جلوگيري تبخير از سطح خاک نيز روش هاي بسيار متنوعي وجود دارد (مثل همان توپ ها) و نيازي به ترکيبات پيچيده هم نيست. لذا بايد روشن شود دقيقا ترکيب نانو ورقه براي چه منظوري ساخته و به کار برده شده است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مصاف، تاریخ انتشار: -  ، کدخبر: 30766، masaf.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین