پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۷
هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مافیای آب بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمینی به دنبال انتقال آب از خزر و کارون به سمنان و فلات مرکزی ایران هستند. مافیای آب در همه جا به خصوص در وزارت نیرو حضور دارند، چون وزارت نیرو دستور تخصیص آب را می‌دهد.

شعار سال:عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مافیای آب بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمینی به دنبال انتقال آب از خزر و کارون به سمنان و فلات مرکزی ایران هستند. مافیای آب در همه جا به خصوص در وزارت نیرو حضور دارند، چون وزارت نیرو دستور تخصیص آب را می‌دهد.

هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از طرح انتقال آب دریای خلیج‌فارس به فلات مرکزی کشور گفت: آب کشور حدود 30 یا 40 سال است در دست یک گروه است. در این گروه کسانی حضور دارند که بیشتر اهل مناطقی هستند که مناطق‌شان با کمبود آب مواجه نبوده، اما آمایش سرزمین را نادیده گرفته‌اند و بی‌توجه به آمایش سرزمینی، صنایع آب‌بر را به شهر خودشان برده‌اند.


با انتقال آب کارون به فلات مرکزی، خوزستان با کمبود آب مواجه می‌شود

او ادامه داد: برخلاف آمایش سرزمینی در مناطقی از جمله اصفهان، کرمان و یزد که نباید فعالیت صنعتی در آنها انجام می‌شد، کارخانجات فولاد و پتروشیمی را که آب‌بر است احداث کردند. زمانی هم که با بی‌آبی مواجه می‌شوند می‌گویند باید آب انتقال داده شود و این آب را می‌خواهند از کارون که به فلات مرکزی نزدیک‌تر است انتقال دهند. در حالی که اگر آب کارون را انتقال بدهند، در استان خوزستان با کمبود آب مواجه می‌شویم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در کنار رودخانه کارون صدها چشمه به وجود آمده که آب چندین روستا را تامین می‌کند، حال با برداشت آب از این رودخانه همه این چشمه‌ها از بین می‌رود و مشکلات اساسی برای مناطق آب‌دهنده پیش می‌آید.


افرادی که در پی انتقال آب به فلات مرکزی ایران هستند لابی دارند

خادمی توضیح داد: افرادی که به دنبال انتقال آب به فلات مرکزی ایران هستند، لابی دارند و متاسفانه این کار را می‌کنند. برخی افراد خواستند صنعت را به مناطق خودشان ببرند و فکر می‌کردند بردن صنعت‌های سنگین برای مناطق‌شان مزیت است و این اشتباه را مرتکب شدند، اما آنها می‌خواهند این اشتباه را ادامه دهند. بنابراین برای اینکه این اشتباه را ادامه دهند کسانی که مربوط به همان مناطق هستند می‌کوشند تا در قدرت نقش داشته باشند. در حال حاضر این آقایان در قدرت نقش اساسی دارند و برای انتقال آب به فلات مرکزی، اداره منابع آب کشور را در اختیار گرفته‌اند و این اداره را رها نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: اگر من، به عنوان نماینده‌ای که رود کارون 200 کیلومتر در حوزه انتخابیه‌اش جاری است، بخواهم حقابه برای آب شرب حوزه انتخابیه‌ام دریافت کنم نمی‌دهند و برای دریافت حقابه باید پیش مافیایی بروم که می‌خواهند آب کارون را برای راه‌اندازی فولاد و پتروشیمی به شهرستان‌های خودشان ببرند. این افراد باید مجوز آب شرب بدهند، اما در حالی که ما در جوار کارون هستیم، تنها روزی پنج ساعت آب برای خوردن داریم.


مافیای آب در وزارت نیرو وجود دارد

خادمی ادامه داد: آنها برای آب شرب به ما برای برداشت آب حقابه نمی‌دهند، اما برای کشاورزی و صنعت خودشان می‌خواهند آب را انتقال دهند. در وزارت نیرو مافیای آب کشور وجود دارد.

او گفت: برای انتقال آب نیاز به پیمانکارانی است که در این میان سود می‌برند، اما نمی‌توانند نقش پررنگی داشته باشند. ممکن است این پیمانکاران زیرمجموعه مافیای آب باشند، اما پیمانکاران نمی‌توانند باعث انتقال آب شوند.

این نماینده مجلس گفت: مافیای آب بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمینی به دنبال انتقال آب از خزر و کارون به سمنان و فلات مرکزی ایران هستند. مافیای آب در همه جا به خصوص در وزارت نیرو حضور دارند، چون وزارت نیرو دستور تخصیص آب را می‌دهد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اعتمادآنلاین،تاریخ انتشار:22آبان1398،کد خبر:360180،etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین