پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۰۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
رهبر معظم انقلاب با بیان دیدگاه اجتماعی و سیاسی خاصی که دارند یک پیوند ناگسستنی میان اقتدار انقلاب با حیات طیبه برقرار می نمایند و قدرت ملی را یک از مهمترین ارکان اصلی حیات طیبه برمی‌شمرند.

شعار سال: برای ایجاد فهم درست از آسیب شناسی انقلاب اسلامی باید ابتدا نقطه ی آرمانی و مطلوب انقلاب تعریف و به دنبال آن وضع موجود را رصد و سپس با مقایسه میان نقطه ی آرمانی و وضع موجود فاصله ها،آسیب ها و انحرافهای انقلاب را از جریان ناب و آرمانی مورد فهم و مداقه قرار داد و با ریشه یابی مشکلات در جهت هدایت ، حل مسائل و ساخت و سوق دادن جریان اصلی انقلاب و شاخه های فرعی آن ؛ به سوی سرمنزل مقصود که همان «حیات طیبه» است، اقدامات فکری و اجرایی لازم را با یک عزم ملی که شامل بسیج احاد مردم و مسئولین می باشد، به نتیجه مطلوب نظام و انقلاب که همان ساخت«حیات طیبه» است،رهنمون کرد . «کاری که انقلاب در آغاز انجام می‌دهد، ترسیم آرمان‌ها است؛ آرمانها را ترسیم می‌کند. البتّه آرمان‌های عالی، تغییرناپذیرند؛ وسایل تغییرپذیر است، تحوّلات روزمرّه تغییرپذیر است امّا آن اصول که همان آرمان‌های اساسی است، تغییرناپذیر است؛ یعنی از اوّل خلقت بشر تا امروز، عدالت یک آرمان است؛ هیچ‌وقت نیست که عدالت از آرمان بودن بیفتد؛ آزادی انسان یک آرمان است -آرمانها یعنی این‌جور چیزها- آرمانها را انقلاب تصویر میکند، ترسیم میکند، بعد آن‌وقت به سمت این آرمانها حرکت میکند. 25/6/94»

*حیات طیبه

حیات طیبه چیست؟ «خب، حیات طیّبه یعنی چه؟ یعنی همه‌ی این چیزهایی که بشر برای بِه‌زیستی خود، برای سعادت خود به آنها احتیاج دارد. 25/6/94» واز کجا وارد ادبیات انقلاب اسلامی گردید؟ «حالا آرمان را ما اگر بخواهیم در یک کلمه بگوییم و یک تعبیر قرآنی برایش بیاوریم، «حیات طیّبه» است که: فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیوةً طَیِّبَة(نحل/97) ؛اِستَجیبوا للهِ‌ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم؛(انفال/24) شما را زنده کند. دعوت پیغمبر و همه‌ی پیغمبران به حیات است؛ چه جور حیاتی؟ طبعاً حیات طیّبه. 25/6/94» ایشان در تعریف دیگری با توجه دادن به تامین توامان نیازهای مادی و معنوی با ارائه ی افقی جدیدی در عرصه ی زندگی انقلابی، حیات طیبه را این گونه تعریف می نمایند: « حیات طیبه یعنی زندگی در رویه‌ی مادی و نیازهای جسمانی و همچنین در لایه‌ی نیازهای معنوی پاسخگو باشد.19/2/84 » یا در جایی دیگر راه رسیدن به کمال معنوی انسانی را حرکت در زندگی دنیایی میدانند که جلوه های کاملی از حیات طیبه در آن جاری و ساری باشد: «حیات طیبه‌ی اسلامی، زندگی‌یی است که در آن، راه رسیدن به معنویت و اهداف و سرمنزل‌های نهایی این راه، از زندگی دنیایی مردم عبور می‌کند.18/2/84 » معظم له حیات طیبه را دو روی سکه ای می دانند که یک روی آن زندگی روزمره،رفاه ، امنیت و ... می باشد و روی دیگر آن معنویت و توجه به اخلاق والاست و بدین گونه اشاره می فرمایند که: «حیات طیّبه، یعنی یک ملت، هم از لحاظ مادّی و زندگی روزمرّه و رفاه و امنیت و دانش و سواد و عزّت سیاسی و استقلال اقتصادی و رونق مالی و اقتصادی برخوردار باشد و هم از جهت معنوی، انسانهای مؤمن و خداشناس و پرهیزکار و برخوردار از اخلاق والای الهی در آن زندگی کنند. این حیات طیّبه است.22/7/74 » یا در بیانی دیگر نظر قاطع اسلام را در مورد حیات طیبه بدین شرح بیان می فرمایند که: « اسلام می‌خواهد هم مادّه و هم معنا، هم پول و رفاه، هم ایمان و معنویّت، هم پیشرفت اقتصادی و هم شکوفایی اخلاقی و معنوی در جامعه باشد. این حیات طیّبه اسلام است.22/7/74 »

*مولفه ها و شاخصه های حیات طیبه

حیات طیبه دارای چه مولفه ها و شاخصه هایی است؟ در پاسخ بدین سئوال با تاملی بر اندیشه های مقام معظم رهبری که برگرفته از آراء و اندیشه های دینی معظم له و همچنین ژرف نگری به جهان مدرن و پیرامونی است می توان بهترین پاسخ ها را از آنها استخراج نمود که در ادامه بدان اشاره می گردد: «مثلاً عزّت ملّی جزو حیات طیّبه است؛ ملّت ذلیل، توسری‌خور، حیات طیّبه ندارد. استقلال، وابسته نبودن به بیگانگان و به دیگران جزو حیات طیّبه است. حیات طیّبه را فقط در عبادات و در کتابهای دعا که نباید جستجو کرد؛ واقعیّات زندگی اینها است. 25/6/94»

ایشان با اشاره به برخی از مهمترین شاخصه های حیات طیبه به نکات کلیدی و اساسی آن اشاره می کنند که شامل: «رفاه، عدالت، نشاط، نشاط کار، شوق کار، علم، فنّاوری، اینها همه جزو حیات طیّبه است؛ در کنار اینها معنویّت، رحم، خلقیّات اسلامی، سبک زندگی اسلامی، اینها جزو حیات طیّبه است. نظم جزو حیات طیّبه است؛ 25/6/94»

معظم له با بیان دیدگاه اجتماعی و سیاسی خاصی که دارند یک پیوند ناگسستنی میان اقتدار انقلاب با حیات طیبه برقرار می نمایند و قدرت ملی را یک از مهمترین ارکان اصلی حیات طیبه برمی شمرند و می فرمایند: «قدرت ملی برای جوامع بشری، کلید همه‌ی کامیابیها و وسیله‌ی لازم برای رسیدن افراد جامعه به حیات طیبه است.21/1/76 » آنچه در اینجا مهم است بیان این نکته است که مولفه ها وشاخصه های حیات طیبه در اندیشه های مقام معظم رهبری شامل تمامی عرصه های مورد نیاز زندگی فردی و اجتماعی مورد نیاز یک جامعه متعالی که در اصل همان حیات طیبه انسانی است را شامل می شود.

*راههای نیل به حیات طیبه

راههای نیل به حیات طیبه چیست؟ یکی از مهمترین راههای رسیدن به حیات طیبه حفظ صیرورت نظام و انقلاب اسلامی می باشد یعنی حفظ رویه رشد و تعالی و نو به نو شدن که یکی از مهمترین موارد تحول در جامعه می باشد معظم له با تاکید بر این موضوعِ مهم می فرمایند: « این حرکت به‌سمت حیات طیّبه تمام‌نشدنی است. اَلآ اِلَی اللهِ تَصیرُ الاُمور؛(شورا/53) این همان صیرورت به سمت خدا [است‌]. صیرورت یعنی حالی‌به‌حالی شدن، چیزی در باطن ذات خود تغییر ایجاد کند و روزبه‌روز بهتر بشود؛ این را میگویند صیرورت؛ بشر به سمت خدا صیرورت دارد و جامعه‌ی مطلوب اسلامی آن است که این صیرورت در آن وجود داشته باشد؛ این صیرورت تمام‌نشدنی است؛ همین‌طور به‌طور دائم ادامه دارد؛ انقلاب این است. 25/6/94» یا در جایی دیگر مسیر رسیدن به حیات طیبه را ایمان به خدا بر می شمارند و می فرمایند: « حیات طیبه‌ی انسان در سایه‌ی حاکمیت دین خدا وقتی حاصل خواهد شد که انسانها دل خود را با یاد خدا زنده نگهدارند و به کمک آن بتوانند با همه‌ی جاذبه‌های شر و فساد مبارزه کنند و همه‌ی بتها را بشکنند و دست تطاول همه‌ی شیطانهای درونی و برونی را از وجود خود قطع کنند.16/7/70 » ایشان امر به معروف و نهی از منکر را تضمین کننده حیات طیبه می دانند و در این خصوص می فرمایند: « امر به معروف و نهی از منکر. همه‌ی آحاد مردم باید وظیفه‌ی امر کردن به کار خوب و نهی کردن از کار بد را برای خود قایل باشند. این، تضمین‌کننده‌ی حیات طیبه در نظام اسلامی خواهد بود. 19/10/68 »

و سئوالات دیگری که پاسخ به هر کدام ابعاد تازه یی را در این حوزه مورد توجه قرار می دهد و میتواند ما را در جهت آسیب شناسی اصولی و دقیقتر از انقلاب اسلامی کمک شایانی نماید.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 16 مرداد 1395، کد مطلب: 13950516001092:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین