پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
حذف تورهای ترکیه، مقاصد دیگری را جایگزین کرده که چندان هم نوظهور نیستند، اما شاید در این وانفسای ناامنی کشور همسایه، اندکی با ذائقه‌ی انصراف‌داده‌ها جور درآید.

شعارسال: اگرچه هشدارها و تهدیدهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چندان هم در حذف کامل تورهای ترکیه کارساز نبوده و فروش این تورها کماکان در برخی آژانس‌های مسافرتی ادامه دارد، اما پیگیری‌های مردم برای پیدا کردن مقصدی جایگزین باعث شده این روزها تبلیغات پُر شود از تورهای گرجستان و بلغارستان که قیمت‌هایی نزدیک به تورهای ترکیه دارند و سفر به آن‌ها در مقایسه با مقاصد ارزان اروپایی و آسیایی، اقصادی‌تر جلوه می‌کند و صرف‌نظر از همه‌ی این‌ها دشواری‌های ویزای شینگن را هم ندارد.

البته داستان ویزای بلغارستان متفاوت از گرجستان است، چون استطاعت مالی شرط اصلی سفارتخانه‌ی این کشور برای دادن ویزا است که در کنار آن باید مدارک هویتی و اشتغال و بهداشت را ترجمه شده تحویل سفارتخانه داد و ضمنا انگشت‌نگاری هم انجام می‌گیرد.

با این حال، از نظر مشتری‌های این روزها، انگار قیمت تورهای بلغارستان به عنوان کشوری که در جنوب شرق اروپا واقع شده و از سال ۲۰۰۷ میلادی هم رسما به اتحادیه اروپا پیوسته، ظاهرا می‌چربد به سختی‌های گرفتن ویزا و سفر در شرایط بی‌ثبات و ناامن ترکیه.

تورهای بلغارستان درحال حاضر از ۲ تا ۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و با آن‌که در برابر تورهای استانبول و سواحل جنوبی ترکیه که از ۷۰۰ هزار تا دو نیم میلیون تومان قیمت گذاشته شده گران‌تر است، اما هرچه باشد برای آن دسته از ایرانی‌هایی که علاقه خاصی به رفتن به اروپا دارند، جایگزین ارزان‌تری به شمار می‌آید.

از سوی دیگر گرجستان با قیمت‌هایی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حتی کمتر از آن که در پاره‌ای مواقع تحت تاثیر خدمات، نرخ سفر به آن تا ۵ میلیون تومان هم می‌رسد، مقصد جایگزین دیگری است که به خاطر شرایط مشابه‌اش با ترکیه در حذف روادید برای اتباع ایرانی، مسیری سهل‌الوصول‌تر به نظر می‌آید و در کنار ارمنستان، مقصدِ پرطرفدارِ مسافران ایرانی شده است.

پایین‌تر از این میانیگن قیمتی، به تورهای باکو در جمهوری آذربایجان مربوط می‌شود که با تلاش برخی آژانس‌دارهای کشورمان به مقصد گردشگری جایگزین برای مسافران ایرانی تبدیل شده است. تورهای هوایی باکو برای هتل‌های ۵ ستاره کمتر از یک‌ونیم میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که البته نرخ زمینی آن به اندازه‌ی سفر جاده‌ای به ارمنستان، تمام می‌شود.

جمهوری آذربایجان هنوز روادید کشورش را برای اتباع ایرانی لغو نکرده اما آنطور که سفیر ایران در آن کشور گفته، قرار است تا یک ماه آینده، آذربایجان هم ویزایش را برای اتباع ایرانی بردارد. در حال حاضر اما ویزای این کشور با میانگین 60 یورو محاسبه می‌شود که از کنسولگری‌های تهران و تبریز گرفته می‌شود.

در هر حال هیچ‌یک از این مقاصد از نگاه مسافران ایرانی، ‌آنقدرها هم نوظهور و جدید نیستند و سفر به آن‌ها همیشه در کنار تورهای ترکیه، پیشنهاد و تبلیغ شده است، اما شرایط بی‌ثبات این کشور و اتخاذ تدابیر محافظه‌کارانه برای سفرهای گروهی به ترکیه، باعث شده نگاه‌ها به سمت مقاصدی هدایت شود که شرایط نسبیِ مشابه با مقصد پرطرفدار گردشگران ایرانی دارند.

کشورهایی با اقتصاد نه چندان قوی که در برخی موارد حتی جاذبه‌های درخورِ توجهی به نسبت ایران و یا همان ترکیه هم ندارند، اما به واسطه‌ی جغرافیایی که در تقسیم‌بندی قاره‌ای دارند و ارزانی تورهایشان در مقابل کشورهای حوزه‌ی شینگن و آسیای جنوب شرقی، سریع‌تر جایگزین و با اقبال بیشتری از سوی مردم ایران مواجه شده‌اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 17 مرداد 1395، کدمطلب: 95050109861 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین