پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۵۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
بعد از افزایش قیمت بنزین، بحث گازسوز کردن خودرو‌ها و تامین قطعات یدکی آنها، مهمترین موضوعِ مطرح شده است.

شعارسال: بعد از افزایش قیمت بنزین، بحث گازسوز کردن خودرو‌ها و پس از آن موضوع تامین قطعات یدکی این محصول مطرح شد. فراهم کردن زیرساخت برای گازسوز کردن خودرو‌های تولیدی مشکلی است که شاید به همین راحتی‌ها برطرف نشود.

یکی از مشکلات اصلی خودرو‌های دوگانه، کمبود ایستگاه‌های سوخت‌گیری CNG است که برای این امر افراد باید مدت مسافت زیادی را طی و پس از آن در صف‌های طولانی بمانند.

مشکلات فنی از دیگر چالش‌های این خودرو‌ها به شمار می‌رود، چرا که این دسته از محصولات در موقعیت‌هایی خاص مانند سربالایی دچار مشکلاتی از جمله خاموشی می‌شوند. در کنار این مشکل، قطعات این خودرو‌ها به دلیل استفاده از گاز، دچار استهلاک زودرس می‌شوند.

در سال‌های گذشته که بنزین سهمیه بندی شد، افراد به سمت این خودرو‌ها رو آوردند، اما پس از بروز مشکلات گفته شده، افراد ترجیح دادند که بنزین را با همان قیمت بالا خریداری کرده، اما از گاز استفاده نکنند. اکنون که مجدد شاهد افزایش قیمت بنزین هستیم، بحث گازسوز کردن خودرو‌ها مطرح است، اما آیا کیفیت خودرو‌های گازسوز نسبت به گذشته بهتر می‌شود یا با همان کیفیت قبل آن را عرضه خواهند شد؟

آمار‌ها در هفت ماه امسال نشان می‌دهد خودرو‌های دوگانه سوز سهم بسیار اندکی از تولید خودرو را به خود اختصاص داده‌اند، به طوری که تنها هشت هزار و ۷۱۵ دستگاه خودروی دوگانه سوز در این مدت به مرحله تولید رسید که در مقایسه با ۳۱ هزار و ۹۰۲ دستگاه مدت مشابه سال گذشته، ۷۳ درصد اُفت را نشان می‌دهد.


دسترسی به تولید خودروی گازسوز مناسب کار سختی نیست و راه حل‌های زیادی برای آن وجود دارد. از بزرگترین مشکلات عمده این خودرو‌ها عمر کمتر قطعات موتور در مقایسه با موتور بنزینی به ویژه خرابی زود هنگام بستار به واسطه عدم تطابق موتور طراحی شده با سوخت گاز است که به کار گیری آن‌ها با هزینه‌های قابل قبول امکان پذیر است.

ایمنی خودرو‌های گازسوز فقط با تامین قطعات از منابع معتبر و همبندی کامل خودرو امکان پذیر است که هزینه زیادی برای خودروسازان به همراه نخواهد داشت. هم اکنون بزرگترین چالش خودروسازان شاید جانمایی مخازن به میزان کافی و در جای مناسب است که البته این کار بدون سرمایه گذاری نسبتا هنگفت امکان پذیر نیست.


مشکلی در تامین قطعه برای خودرو‌های گازسوز وجود ندارد

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات تامین قطعات خودرو‌های دوگانه سوز، گفت: خودرو‌های ملی پایه گازسوز جزو بهترین خودرو‌های گازسوز در دنیا به شمار می‌روند. اگر تاکنون عرضه خودرو‌های دوگانه سوز به دلیل تقاضای کم آن‌ها کاهش پیدا کرده بود، در نتیجه به دنبال آن اگر تقاضا بالا رود قطعا تولید آن‌ها نیز روند افزایشی خواهند داشت.

او بیان کرد: به دلیل اینکه قیمت سوخت گاز با بنزین تفاوت چندانی نداشت، استقبالی از این خودرو‌ها نمی‌شد. همچنین از دیگر دلیل تقاضای کم این دسته از خودروها، فاصله زیاد ایستگاه‌های گاز بود که باید این ایستگاه‌ها افزایش یابند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: هم اکنون مشکلی در تامین قطعه برای تولید خودرو‌های گازسوز وجود ندارد و اگر تقاضا برای این خودرو‌ها افزایش یابد، روند عرضه آن بیشتر از گذشته خواهد شد.

به گفته نعمت بخش، با گازسوز کردن خودرو‌ها در مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد.


استاندارد‌های مرتبط با تبدیل خودرو به سیستم گازسوز

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استاندارد خودرو‌های دوگانه سوز و افزایش قیمت این خودروها، گفت: پس از افزایش قیمت بنزین، بازار خودرو‌های دوگانه سوز گرم می‌شود و شاهد رونق بازار این خودرو‌ها خواهیم بود. خودرو‌های دوگانه سوز که تنظیمات کارخانه دارند، از استاندارد‌های لازم برخوردار و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

او ادامه داد: افرادی که خودرو‌های خود را به دوگانه سوز تبدیل می‌کنند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. با افزایش قیمت بنزین بازار خودرو‌های دوگانه سوز تغییر می‌کند و شاهد تحولاتی در قطعات این خودرو‌ها خواهیم بود.

محبی نژاد ادامه داد: به دلیل افزایش تقاضا قطعا تمرکز در تولید خودرو‌های دوگانه سوز بیشتر خواهد شد. توان اینکه به سمت تولید خودرو‌های دوگانه برویم را داریم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان افزود: اگر زیر ساخت ایستگاه‌های شارژ گاز تقویت شود حرکت به سمت دو گانه سوز شدن خودرو‌ها حرکت مثبتی خواهد بود.

او گفت: موتور خودرو‌هایی که پس از تولید دوگانه سوز می‌شوند، ممکن است آسیب ببیند از این رو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که خودرو از تک سوز به دوگانه سوز تبدیل شود.

محبی نژاد تشریح کرد: خودرو‌هایی که طراحی موتور آن‌ها از ابتدا دوگانه سوز باشد مشکلی ندارند و به راحتی می‌توانند از سوخت گاز استفاده کنند. هر چه به خودروسازان قطعه از نظر OEM سفارش دهند قطعه سازان آن را تامین می‌کنند و انگیزه خوبی برای افزایش تولید وجود دارد.


دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان افزود: مشکل اساسی در انجمن قطعه سازان، قیمت نقدینگی است که جزو چالش‌های اساسی این صنعت به شمار می‌رود، هرچه سریع‌تر باید این چالش رفع شود تا شاهد شکوفایی و رونق صنعت خودرو باشیم.

او گفت: بعد از خوراک، پوشاک و مسکن خودرو مهمترین نیاز جامعه است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

محبی نژاد با اشاره به تغییرات قیمتی خودرو‌های دوگانه سوز، تشریح کرد: قیمت خودرو‌های دوگانه سوز بستگی به عرضه آن‌ها دارد. اگر برنامه ریزی درستی در تامین نقدینگی تولید انجام شود به گونه‌ای که افزایش تقاضا را پاسخگو باشد، مشکلی در قیمت خودرو رخ نخواهد داد، اما اگر بازار جلوتر از حرکت سیاست گذاران پیش رود دچار بحران در بازار دوگانه سوز‌ها خواهیم شد.


دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها از نظر ایمنی کار استانداردی نیست

کاظم محمدی نیک‌خواه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه دوگانه سوز کردن تمام خودرو‌ها کاری زمان بر است، گفت: دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها از نظر ایمنی کار استانداردی نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در مقابل چنین کاری توصیه می‌شود خودرو‌های تولیدی، دوگانه سوز شوند.

او با تاکید بر اینکه باید استاندارد سازی خودرو‌های دوگانه سوز در اولویت کار باشد، ادامه داد: نداشتن استاندارد لازم در خودرو‌های دوگانه سوز مشکلی است که استقبال از این خودرو‌ها را کاهش داد. توصیه می‌شود برای افزایش استقبال از این خودرو‌ها استاندارد را رعایت کرد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تفاوت قیمت سوخت بنزین و سوخت گاز، چشمگیر است. اگر خودرو‌ها به سمت دوگانه سوز‌ها بروند، از نظر اقتصادی به صرفه است چرا که منابع زیادی از گاز در کشور وجود دارد، از این رو مانند بنزین دچار مشکلات نمی‌شویم.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: سوخت گاز برای کشور مقرون به صرفه است، اما باید در این کار با هدف پیش رفت تا مانند بنزین به مشکل بر نخوریم. اینکه تمام خودرو‌ها گازسوز شوند نیاز به زیرساخت دارد و تا زمانی که زیرساخت فراهم نشود نمی‌توان مردم کشور را مجبور به این کار کرد.

نیک خواه تشریح کرد: زیر ساخت نیاز به مخزن، سیستم دوگانه و استاندارسازی دارد که باید آن را در قدم اول تامین سپس به سمت دوگانه سوز‌ها پیش برویم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 5 آذر 1398 ، کدخبر: 7147498 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین