پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
تاریخ انقلاب ایران سرشار از وقایع برجسته و مهم بوده و هر شهر به اندازه توان خود در پیروزی انقلاب سهم دارد. گرگان هم مانند دیگر شهرهای کشور سهم قابل توجهی در پیروزی انقلاب داشته که مهم ترین واقعه آن در سال ۵۷ رقم خورد.
شعارسال: قیام پنج آذر مردم گرگان یکی از وقایع تأثیرگذار در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بوده لذا برگزاری برنامه‌هایی برای گرامیداشت این روز و شناساندن آن به نسل جوان از ضروریات است.
 
 تاریخ انقلاب ایران سرشار از وقایع برجسته و مهم بوده و هر شهر به اندازه توان خود در پیروزی انقلاب سهم دارد. گرگان هم مانند دیگر شهرهای کشور سهم قابل توجهی در پیروزی انقلاب داشته که مهم ترین واقعه آن در سال ۵۷ رقم خورد.
 
مردم دارالمومنین، در روز پنجم آذر این سال با لبیک به ندای رهبر کبیر انقلاب، حماسه ای بزرگ آفریدند؛ بنابراین روز پنج آذر، روز ملی گرگان نامیده شد و یادآور حادثه‌ای خونین در سال ۵۷ است.
 
در این روز، تنی چند از شهروندان گرگانی در اعتراض به جنایت‌های رژیم طاغوت به خیابان‌ها آمده و مأموران جنایتکار رژیم طاغوت آن ها را به خاک و خون کشیدند.
 
منشأ اصلی حادثه پنج آذر گرگان مربوط به واقعه ۲۹ آبان در مشهد مقدس بود، در این روز رژیم شاهنشاهی با حمله مسلحانه به زائران و تظاهرات کنندگان در حرم مطهر امام رضا (ع) موجب بی‌حرمتی به این مکان مقدس شد.
 
رهبر فقید انقلاب، هفتمین روز این واقعه را عزای عمومی اعلام کردند و با اعلام این فرمان، مردم شهر گرگان و شهرها و روستاهای اطراف صبح روز پنجم آذرماه سال ۵۷ در میدان امامزاده عبدالله (ع) گرگان جمع شدند تا در یک راهپیمایی شرکت کرده و خشم و ناراحتی خود را از اتفاق رخ داده نشان دهند.
 
 
پنج آذر گرگان منشاء کشوری و سراسری داشت
 
غلامرضا خارکوهی، تاریخ نگار گرگانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: پنج آذر گرگان منشاء کشوری و سراسری داشت و شروع واقعه ای برای دفاع از حرم امام رضا (ع) و اهل بیت بود.
 
۵ آذر گرگان هم ردیف وقایع مهم قم، مشهد و تبریز بوده اما بسیار مظلوم واقع شده است
وی با بیان این که امام (ره) بعد از هتک حرمت به حرم امام رضا(ع) پیام تندی فرستادند، گفت: این پیام به سراسر ایران از جمله گرگان رسید و علما تصمیم گرفتند در اطاعت از فرمان امام (ره) و دفاع از حرم اهل بیت در حرم امامزاده عبدالله (ع) گرگان جمع شوند.
 
خارکوهی اضافه کرد: مردم از سراسر شهر گرگان و از روستاها و حتی شهرهای اطراف جمع شدند و در نقطه صفر حرکت، هنوز راهپیمایی شروع نشده بود که ساواکی‌ها و مأموران رژیم ژاندارمری مردم را به گلوله بستند و حتی فرصت فرار به کودکان و افراد ناتوان هم ندادند.
 
وی افزود: پنجم آذر هم ردیف وقایع قم، مشهد و تبریز بوده ولی بسیار مظلوم واقع شده است.
 
 
حضور ۳۰هزار نفری مردم در قیام ۵ آذر
 
نگارنده کتاب «حماسه پنج آذر سال ۵۷ گرگان» تصریح کرد: براساس گزارش شهربانی در این روز حدود ۳۰ هزار نفر اعم از مرد و زن، کوچک و بزرگ و حتی برخی با کودکان شیرخوار در این قیام شرکت کردند تا ولایت مداری و عشق خود به اهل‌بیت را نشان دهند.
 
وی با بیان این که حدود هشت هزار گلوله به سمت مردم شلیک شد، اظهارکرد: در هر شهری، وقایع بزرگان شهر گرامی داشته می‌شود اما ما هنوز نتوانسته‌ایم بعد از ۴۰ سال مراسم در خور شأن این روز برگزار کنیم.
 
خارکوهی ادامه داد: این واقعه باید در کتب تاریخی و درسی درج شود و پژوهش ها و پایان نامه های دانشجویان به بررسی این واقعه اختصاص داده شود اما مردم از تاریخ شهر خود بی اطلاع هستند و نهادهای سیاسی شهر و نهادهای آموزشی در خصوص این واقعه کوتاهی کرده اند.
 
وی بیان کرد: صدا و سیما، ادارات، آموزش و پرورش و غیره باید در خصوص این مراسم که ظرفیت کشوری دارد اطلاع رسانی جدی انجام دهند و فرمانداری، استانداری شورای شهر، اداره برنامه و بودجه باید اعتبار قابل قبولی برای مراسم بزرگداشت آن در نظر بگیرند.
 
 
خارکوهی گفت: دیدار با رهبری از جمله خواسته های مردم استان بوده و مطبوعات بزرگ کشور هم باید به آن بپردازند.
 
دفاع از حقانیت ویژگی مردم استرآباد و جرجان
 
استاندار گلستان هم در خصوص روز گرگان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان واقعه تاریخی پنج آذر گرگان، اظهار کرد: شهادت، هنر مردان خداست و دلاورمردان و شیرزنان گرگانی با بذل جان خویش روند پیروزی انقلاب اسلامی را تسریع کردند.
 
هادی حق شناس افزود: دفاع از حقانیت، مبارزه با ظلم و حمایت از مظلوم همواره از ویژگی های برجسته تاریخی مردم استرآباد و جرجان کهن بوده است.
 
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و میل به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، انگیزه های تاریخی مردم منطقه را شعله ور کرد و انسان هایی که باورهای دینی و میهنی خود را در اولویت می دانستند همگام با پیشوا و امام خویش، مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی را در دستور کار خود قرار دادند و در پنج آذر تاریخ ساز شدند.
 
حق شناس گفت: مردم گرگان در پنجم آذر با دست هایی خالی اما همتی متعالی، به مقابله با نیروهای مسلح حکومت پهلوی پرداختند و در نبردی نابرابر ۱۴ شهید و شهیده را تقدیم راه استقلال و آزادی ایران سرفراز کردند.
 
وی افزود: نامگذاری پنج آذر به نام روز «قیام مردم گرگان» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۵ و تصویب این روز به نام «روز گرگان» در صحن علنی شورای اسلامی این شهر، نشان از اهمیت این واقعه تاریخی دارد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  مهر ،تاریخ انتشار:   5   آذر 1398،کدخبر:   4781055 ،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین